اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

June 10, 2014
16:45 سه شنبه، 20ام خردادماه 1393
کد خبر: 62621

عوامل بازدارنده اجرای دستور وزیر ارتباطات

سخنگوی کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای، گرانی اینترنت و دوگانگی در محاسبه نرخ پهنای باند را از جمله عوامل بازدارنده عملیاتی کردن ضرب الاجل یک ماهه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت عنوان کرد.
 
محمودرضا خادمی در گفتگو با مهر، با اشاره به دستور اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر مهلت یک ماهه برای تغییر در وضعیت اینترنت کشور اظهار داشت: به نظر می رسد این دستور، متعاقب عدم رضایت رئیس جمهور در روز جهانی ارتباطات از پهنای باند اینترنت کشور، صادر شده و براساس آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهلت یک ماهه برای بررسی چارچوبهای خروج از وضعیت فعلی، صادر کرده است.
 
سخنگوی کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه رفع مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور و ارتقای وضعیت فعلی با چند عامل بازدارنده مواجه است ادامه داد: تا زمانی که موضوع گرانی و دوگانگی قیمت در پهنای باند اینترنت برای سرویس دهندگان اینترنتی وجود دارد مشکل پهنای باند حل نخواهد شد.
 
وی با تاکید براینکه برای برون رفت از وضعیت فعلی و افزایش شاخص های مربوط به رده بندی های منطقه ای و جهانی کشور در حوزه اینترنت، نیازمند عملیاتی کردن چند تصمیم با عزم ملی و به صورت موازی هستیم افزود: مساله قیمت اینترنت یک موضوع کلیدی است و به تعبیری می توان گفت گرانی، عامل اصلی عدم توسعه اینترنت کشور است.
 
خادمی در مورد اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت برای نبود متقاضی دریافت پهنای باند در کشور، گفت: نبود متقاضی برای اینترنت به این دلیل است که قیمت تمام شده پهنای باند برای سرویس دهندگان چندین برابر قیمت جهانی است و آنها به راحتی نمی توانند پهنای باند را در اختیار مشترکانشان قرار دهند؛ از طرفی علاوه بر گران بودن پهنای باند، دوگانگی که در قیمت پهنای باند، اخیر برای سرویس دهندگان اینترنت اعمال شده نیز عامل بازدارنده ای است که منجر به اخلال در بازار اینترنت شده است.
 
عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر 25 برابری قیمت اینترنت در ایران نسبت به قیمتهای جهانی گفت: برای سرویس دهی مطلوب و در حد استانداردهای جهانی، نیازمند تداوم شیب کاهش قیمت اینترنت به طور یکسان برای همه سرویس دهندگان و در نهایت ایجاد بازار رقابتی برای تامین پهنای باند هستیم که این برنامه می تواند ظرف مدت 6 ماه و با کمک و هدایت رگولاتوری، زیرساخت و بخش خصوصی نتیجه دهد.
 
وی با تاکید براینکه باید کاهش قیمت 35 درصدی پهنای باند و 25 درصدی خطوط انتقال که اواخر سال گذشته از سوی رگولاتوری برای ارائه دهندگان ADSL اعلام شد تداوم داشته باشد و برای تمامی شرکتها به صورت همگانی اعمال شود خاطرنشان کرد: برای اجرای اقتصاد مقاومتی، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راهی جز افزایش پهنای باند، کاهش قیمت و ارائه سرویس مطلوب نخواهیم داشت.
 
به گزارش مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تعیین ضرب الاجل یک ماهه به شرکت ارتباطات زیرساخت مهلت داد تا چارچوبی مشخص برای رفع مشکل اینترنت در کشور و ارتقای کیفیت این سرویس تدوین کند.
 
حسن روحانی رئیس جمهور، 27 اردیبهشت در مراسم روز جهانی ارتباطات از وضعیت اینترنت و پهنای باند در کشور صریحا انتقاد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.