لبه تکنولوژی

June 10, 2014
16:45 سه شنبه، 20ام خردادماه 1393
کد خبر: 62622

جام جهانی با شوت اسکلت رباتیک یک معلول افتتاح می‌شود

شمارش معکوس برای شروع مسابقات جام جهانی آغاز شده اما جام جهانی 2014 طعم فناوری به خود گرفته است.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن تا 13 ژوئیه 2014 در کشور برزیل برگزار می شود. اما افتتاحیه امسال بازی ها با طعم متفاوتی آغاز خواهد شد تا نشانی از عصر تکنولوژی و فناوری های پیشرفته باشد.

مجله فرانسوی ساینس با عنوان "شلیک بازی ها به سبکی متفاوت" به جزئیات افتتاحیه این دوره از مسابقات پرداخته است. در مراسم روز افتتاحیه، یک جوان برزیلی دارای معلولیت حرکتی با کمک رباتی هوشمند که ساخته دانشمندان برزیلی است از روی صندلی چرخ دار خود بلند می شود و در وسط زمین بازی مسابقات شروع به حرکت می کند تا به طور سنتی و رسمی بازی ها آغاز شوند.

"میگوئل نیکوللیس" پزشک و عصب شناس مشهور برزیلی می گوید: "این اولین باری است که یک ربات و اسکلت خارجی تحت فعالیت مغز انسان کنترل و حرکت می کند."

هویت فاش نشده جوان برزیلی

هویت فرد آغاز کننده بازی های جام جهانی هنوز اعلام نشده و کسی به درستی نمی داند که این جوان برزیلی یک خانم است یا آقا ؟ اما به خوبی می دانیم که این جوان برای لحظاتی فلج بودن خود را به فراموشی می سپارد و از روی صندلی خود بلند می شود و در برابر میلیاردها چشم که به او خیره شده اند به روی زانوان خود می ایستد و در وسط زمین شروع به حرکت می کند. جوان برزیلی ایستادن روی پاهای خود را مدیون تحقیق 156 پزشک و محقق از سراسر دنیاست که تحت سرپرستی دکتر "میگوئل نیکوللیس" فعالیت کرده اند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر نیکوللیس در سال 2008 میلادی و در دانشگاه" دوک" واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا تحقیقاتی را با عنوان "مغز و ماشین" روی یک میمون آغاز کرده بودند. این تحقیقات با هدف انجام فعالیت های مکانیکی با استفاده از نیروی ذهنی انجام شد و مغز میمون را به دست روباتیک متصل کردند.

اعضای اصلی ربات جدید جام جهانی

اما این ربات جدید از سه بخش اصلی تشکیل شده است: پوشش محافظ خارجی، یک کامپیوتر و یک الکترو کاسکت؛ باید گفت این نخستین باری است که یک ربات تحت فرمان ذهن انسان بوده و شخص با تن کردن این ربات اسکلتی می تواند حرکات آن را به کمک نیروی ذهنی کنترل کند.

اسکلت خارجی که این جوان برزیلی بر تن می کند از میله های فلزی تشکیل شده تا تحمل پاها و همینطور حرکت و ایستادن روی زانوان را داشته باشد. دستگاه هدست یا محفظه ای که نیکوللیس روی سر جوان برزیلی قرار داده تمام حرکات، فکر، احساس و هیجانات جوان را به صورت امواج الکترونیکی منتشر می کند. تمام امواج به دستگاهی که در ناحیه کمر این جوان متصل شده، انتقال و سپس دستورات لازم برای حرکت یا ایستادن صادر می شود .

دکتر نیکوللیس درباره چگونگی ساخت این ربات اسکلتی گفت: " ایده و طرح اولیه این پوشش و محافظ خارجی در سال 2002 میلادی و درست در زمانی که ساخت قطعات روباتیک را آغاز کرده بودیم به ذهنم خطور کرده و طرح اولیه ربات امروزی به آن زمان برمی گردد."

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.