اینترنت و شبکه

June 14, 2014
14:44 شنبه، 24ام خردادماه 1393
کد خبر: 62663

عضو کمیته فیلترینگ: مجهزشدن به فناوری روز از راه‌های کنترل فضای مجازی است

یک عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بهترین راه‌حل کنترل نرم‌افزارهای ارتباطی را ایجاد و تقویت ارتباطات بین مسوولان ایرانی و شرکتهای تولیدکننده و غیرفعال کردن بخش‌های نامرتبط با هویت ایرانی- اسلامی این نرم‌افزارها دانست.

 
رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بر تشکیل کارگروه فنی با همکاری وزارت ارتباطات تاکید شده است تا توان نرم‌افزاری کشور ارتقا یابد در این صورت ناهنجاری برخی سایتها و نرم‌افزارهای ارتباطی و خارج شدن این سایت‌ها و نرم‌افزارها از دسترس کاربران به صورت اتوماتیک خارج شده است.
 
نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: بدین ترتیب محدوده در دسترس شدن کل سایتهای اجتماعی از بین خواهد رفت.
 
وی توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مهندسان ایرانی در دسترسی به این فناوری را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از راه‌های کنترل فضای مجازی تجهیز با فناوری‌های روز است ولی به نظر می‌رسد با بهبود روابط دیپلماتیک ایران و سایر کشورهای جهان می‌توان به شکل دیگری هم این چالش‌ها را برطرف کرد و این ایجاد ارتباط با شرکتهای تولیدکننده سایت‌ها و نرم‌افزار‌ی‌های اجتماعی و غیرفعال کردن بخش‌های غیرمرتبط با هویت ایرانی- اسلامی ما باشد.
 
سبحانی‌فر ادامه داد: هر فناوری وارداتی باید بومی‌سازی شود و در کنار آن بسته فرهنگی لازم نیز تولید و روانه بازار شود تا جامعه متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی خود از امکانات نرم‌افزاری در عرصه فضای مجازی استفاده کند.
 
این عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، در عین حال برخورد سلبی طولانی مدت در فضای مجازی را غیرممکن ارزیابی کرد و افزود: فناوری‌های فضای مجازی چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم‌افزار با سرعت سرسام‌آوری رو به توسعه است این مسئله ایجاب می‌کند تا ما به صورت منطقی با این مسئله روبه‌رو شویم.
 
نماینده مردم سبزوار در پایان تصریح کرد: ساز و کار فنی مناسب استفاده از فناوریهای فضای مجازی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی باید فراهم شود از این رو نیازمند زیرساخت های فنی هستیم تا بخش‌های و نه همه یک نرم‌افزار یا سایت اجتماعی به صورت اتوماتیک فلیتر شوند تا بخشهای مثبت این سایت‌ها و نرم‌افزارها در دسترسی عموم مردم باقی بماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.