اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 18, 2014
14:48 چهارشنبه، 28ام خردادماه 1393
کد خبر: 62768

شمارش معکوس اپراتورها برای ورود به 3G

فناوری نسل سوم موبایل که در اغلب کشورهای جهان، یک فناوری در دسترس برای کاربران تلفن همراه است تا کمتر از 3 ماه دیگر در ایران نیز عمومی می شود و اپراتورهای موبایل اجازه خواهند داشت شبکه های خود را به نسل سوم و چهارم موبایل ارتقا دهند.
 
ارائه خدمات نسل سوم موبایل – 3G – که تاکنون در انحصار اپراتور رایتل بود طبق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اول شهریورماه برای سایر اپراتورهای موبایل نیز مجاز خواهد شد. براین اساس اپراتورهای اول و دوم که تاکنون خدمات نسل 2.5 و 2.75 موبایل را ارائه می دادند هم اکنون در تلاش برای ارتقای شبکه های خود، خرید تجهیزات و پیاده سازی آن در جهت ارائه سیم کارتهای نسل سوم هستند.
 
نبود پیوست فرهنگی برای خدمات نسل سوم موبایل
 
خدمات نسل سوم موبایل در حالی قرار است تا شهریورماه در ایران راه اندازی عمومی شود که ایران در سال 72 جزء 35 کشوری بود که فناوری نسل دوم را راه اندازی کرد؛ براساس برآوردها اگر نسل چهارم موبایل در ایران در پایان سال 2013 راه اندازی می شد ایران در جایگاه نود و پنجم دنیا قرار می گرفت؛ اما به دلیل آنکه هنوز فناوری نسل سوم در کشور تجاری سازی نشده کشورمان جایگاه خوبی را در زمینه خدمات باندپهن موبایل در میان سایر کشورها ندارد.
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل این هفته رسما اعلام کرد: آمادگی داریم تا در شهریور 93 ارتقا همراه اول و ایرانسل به نسل 3 و بالاتر را ممکن کنیم که این کار با رعایت 9 پیش‌نیاز مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ممکن خواهد بود.
 
این اظهارات در حالی است که ارائه خدمات نسل سوم از ابتدای فعالیت اپراتور رایتل به عنوان اپراتور سوم موبایل در کشور، با فراز و نشیبهایی روبرو بوده است و هنوز هم با وجود گذشت حدود 4 سال از اعطای این پروانه به رایتل، این اپراتور اجازه ارائه سرویس تماس تصویری را به دلیل نبود پیوست فرهنگی ندارد.
 
واعظی در این باره با تاکید بر رفع مشکلات در حوزه تماس تصویری گفت: این مساله در کمیته‌های مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و با مذاکرات اپراتور سوم با این مرکز، هماهنگی‎های لازم به عمل آمده و این موضوع در مراحل نهایی است.
 
به گفته وی در گذشته خیلی خوب به این موضوع توجه نشده بود ولی اکنون توانایی‌های بسیاری وجود دارد و خود اپراتورها نیز این قابلیت را دارند که برای ارتباط سالم، این سرویس را به مشترکان خود ارائه کنند.
 
راه اندازی خدمات نسل سوم موبایل در 10 شهر
 
وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول در گفتگو با مهر، به برنامه ها و اقدامات این اپراتور برای ورود به نسل سوم و چهارم موبایل اشاره کرد و گفت: براساس برنامه پیش بینی شده از شهریورماه امسال و در صورت دریافت مجوز و فضای فرکانسی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسل سوم موبایل را برای 10 شهر پر جمعیت کشور کلید می زنیم.
 
وی با بیان اینکه در لایه کر شبکه – CORE – اقدامات مدنظر به انجام رسیده افزود: در حوزه رادیویی شبکه، اقدامات وابسته به دریافت فضای فرکانسی است؛ چرا که باید در چارچوب فرکانس، سفارشاتمان را قطعی و نهایی کنیم.
 
مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه زمان محدود و فرصت کم است گفت: پیش بینی مان این بود که در اردیبهشت ماه مجوز 3G صادر می شود و ما قصد داشتیم در این 3 ماه باقی مانده تا رفع انحصار 3G ، کارهایمان را برای ارائه خدمات دنبال کنیم اما تا این لحظه فقط اصول حاکم مصوب شده و دریافت مجوز نیز براساس برخی شروط است؛ با این حال امید می رود در چارچوب این مصوبه با رگولاتوری تعامل داشته و فرکانس و مجوز را برای توسعه شبکه باند پهن موبایل دریافت کنیم.
 
3G همراه اول برای مشترکان پرمصرف GPRS
 
صدوقی هدف نخست ارائه خدمات 3G توسط اپراتور اول را شهرهای پرجمعیت و پرمصرف در حوزه GPRS عنوان کرد و گفت: براساس بررسی های صورت گرفته شهرهایی که بیشترین ترافیک اینترنت موبایل – GPRS – را داشته اند در اولویت راه اندازی سرویس 3G قرار گرفته اند؛ در همین حال 46 شهر دیگر نیز تا 3 ماه بعد تحت پوشش 3G قرار می گیرند و به مرور این خدمات در سایر شهرهای باقی مانده نیز ارائه می شود.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه برای فاز نخست، ارائه خدمات بر بستر تکنولوژی 3G را پیش بینی کرده ایم، ادامه داد: در فازهای بعدی با توجه به سفارشات تجهیزات، شبکه را برای ارائه نسل چهارم موبایل نیز آماده خواهیم کرد.
 
وی ارائه خدمات فناوری رایانش ابری را از جمله برنامه های مدنظر همراه اول همزمان را ارائه خدمات 3G عنوان کرد و گفت: پیش بینی کرده ایم مرکزی به عنوان "مرکز ابر همراه اول" در قالب یک قرارداد تحت عنوان شریک راهبردی، برای توسعه این خدمات بدون مشارکت مستقیم همراه اول ایجاد شود چرا که آینده سرویس های موبایل تنها در برقراری ارتباط خلاصه نمی شود و دامنه وسیعی از محصولات و خدمات را هدف قرار داده است.
 
آماده سازی بستر نسل سوم موبایل در شبکه ایرانسل
 
اپراتور دوم موبایل نیز از چندی پیش اعلام کرد که بستر نسل سوم تلفن‌همراه را در شبکه خود آماده کرده و قصد دارد هر زمان که مجوز لازم را دریافت کند، سرویس‌های مبتنی بر نسل سوم موبایل را عرضه کند.
 
علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل در آخرین نشست خبری خود با تاکید براینکه این اپراتور مقدمات صعود به نسل سه و چهار تلفن همراه را فراهم کرده است اعلام کرد: ما بخش‌هایی از شبکه ایرانسل را که به سرمایه‌گذاری برای نسل سوم نیاز داشته ایجاد کرده‌ایم و برخی از چارچوب‌ها نیز سازگار با نسل سوم ایجاد شده اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باید مجوز آن را صادر کند زیرا فرکانس‌های نسل سوم، فرکانس‌های دیگری است که باید از سوی رگولاتوری مجوز آن ارائه شود.
 
به گفته وی درحال حاضر حداکثر سرعت اینترنت با سیم‌کارت‌های ایرانسل با تکنولوژی نسل 2.75 تلفن همراه 220 کیلوبیت بر ثانیه است و میانگین سرعت متوسط مصرف مشترکان حدود 60 کیلوبیت بر ثانیه است که با ارائه 3G سرعت اینترنت موبایل تغییر محسوسی برای مشترکان خواهد داشت.
 
مدیرعامل ایرانسل با تاکید بر اینکه کشور نباید از ارائه سرویس‌های جدید محروم شود گفته بود میزان تقاضا برای خدمات دیتا دو برابر شده و برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیاز به توسعه خدمات نسل سوم تلفن همراه داریم.
 
یک میلیارد نفر مشترک نسل چهارم موبایل می شوند
 
به گزارش مهر، ورود ایران به فناوری نسل سوم در حالی از سوی اپراتورهای نسل دوم، روزشماری می شود که هم اکنون 80 درصد جمعیت جهان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارد و 7 میلیارد کاربر از تلفن همراه و 2 میلیارد کاربر از اینترنت موبایل در سراسر جهان استفاده می کنند.
 
بررسی ها نشان می دهد که در ازای هر یکهزار کاربر باند پهن، 80 شغل جدید ایجاد می شود و هر 10 درصد رشد باند پهن یک درصد رشد GDP درپی دارد.
 
همچنین پیش بینی آینده حاکی ازآن است که تا سه سال دیگر تعداد تلفن های همراه در جهان به بیش از 9 میلیارد و 700 میلیون می رسد که از این تعداد 5 میلیارد و 100 میلیون آن فناوری باند پهن خواهد بود؛ همچنین تعداد موبایل های نسل چهارم حدود 920 میلیون پیش بینی می شود.
 
پیش از این موسسه تحقیقاتی اینفورما پیش بینی کرده بود که تعداد مشترکان فعال فناوری نسل سوم موبایل در ایران تا پایان سال 2014 به بیش از 30 میلیون نفر می رسد که باید دید در ماههای پایانی سال 2014 میلادی، اپراتورهای موبایل می توانند به این هدف دست یابند یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.