اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 23, 2014
10:50 دوشنبه، 2ام تیرماه 1393
کد خبر: 62886

مشترکان برنده‌اند؛ جنگ تعرفه آغاز شد

از هفته گذشته که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح رومینگ ملی از تعیین نرخ‌های جدید مکالمه توسط همراه اول گله کرد و خواستار تجدید نظر در آن شد تا به امروز رقابت عجیبی بین اپراتورهای کشور پیرامون کاهش نرخ مکالمات آغاز شده است.

هر چند که به نظر می‌رسد این رقابت آغاز شده در حقیقت گام‌های اولیه اپراتورها برای قاپیدن مشترکان اولین و پر مشترک‌ترین اپراتور کشور باشد اما به هر حال این کاربران نهایی هستند که از این فضای رقابتی بیشترین سود را خواهند برد. 
همراه اول بر اساس مصوبه قانونی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اردیبهشت ماه گذشته و به منظور یکسان سازی نرخ مکالمات خود در سراسر کشور تعرفه مکالمات درون استانی خود را افزایش و تعرفه مکالمات بین استانی را کاهش داد. بر اساس اعلام مسوولان این اپراتور با این تغییر صورت گرفته و با توجه به میزان استفاده کاربران هزینه نهایی قبوض برای مشترکانی که بیشترین تماس‌های بین شهری را دارند تا 30 درصد کاهش و برای مشترکانی که بیشترین تماس‌های درون شهری را دارند تا 20 درصد افزایش خواهد داشت. 
اکنون اما با توجه به پیش شرط‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اعطای مجوز ارایه خدمات نسل سوم و چهارم که به نظر می‌رسد مورد تایید دو اپراتور قالب کشور قرار گرفته است در فاز نخست بحث رومینگ ملی آغاز شده است و در ادامه نیز طی چند ماه آینده مصوبه ترابردپذیری شماره موبایل اجرایی خواهد شد. 
به این ترتیب و مطابق با استانداردهای جهانی کاربران تلفن همراه می‌توانند بدون تغییر شماره تلفن همراه خود و با توجه به امکانات و خدمات ارایه شده از سوی اپراتورهای تلفن‌همراه،‌ شرکت ارایه دهنده خدمات تلفن همراه خود را عوض کنند. 
 
 بسته‌های تشویقی در راه است
مدیرعامل همراه اول یک روز پس از نشست رومینگ ملی اعلام کرد که به زودی بسته‌های تشویقی این اپراتور در اختیار کاربران قرار گرفت که با توجه به بکارگیری نوع بسته توسط کاربران تعرفه خدمات ارایه شده از آن چیزی که همراه اول مصوب کرده است کاهش خواهد داشت. 
در عین حال اما یک روز پس از این اعلام، اپراتور دوم تلفن همراه با صدور اطلاعیه‌ای تعرفه‌های جدید خود را اعلام کرد. 
ایرانسل که تا پیش از تغییر تعرفه‌های همراه اول تعرفه‌ای گران‌تر نسبت به این اپراتور داشت اما از اردیبهشت ماه و با تصویب تعرفه‌های جدید توسط همراه اول بدون لحاظ کردن تغییری در تعرفه‌های خود به شکل خودکار از تعرفه‌ پایین‌تری نسبت به این اپراتور برخوردار بود. 
 
 چگونه مشترکان اپراتورهای دیگر را بگیریم؟
با این حال اما ایرانسل در روزهای گذشته تعرفه خدمات مکالمه‌ای خود برای مشترکان سیم‌کارت‌های دایمی‌اش را کاهش داده است. این درحالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده ایرانسل تنها یک میلیون مشترک سیم‌کارت ‌دایمی دارد. در نتیجه به نظر می‌رسد که این کار ایرانسل بیشتر از آنکه ارایه تخفیف برای مشترکان خود باشد برای جذب مشترکان اپراتورهای رقیب خود صورت گرفته است. 
اپراتور دوم تلفن‌همراه اعلام کرده که از ابتدای تیرماه تعرفه مکالمات سیم‌کارت دایمی را کاهش خواهد داد. به این ترتیب تعرفه مکالمه خارج شبکه (تماس به مقصد همراه اول و تلفن ثابت) با سیم‌کارت‌های ‌دایمی ایرانسل که تا پیش از این دقیقه‌ای 625 ریال بود دقیقه‌ای 499 ریال محاسبه خواهد شد تا در نهایت تعرفه سیم‌کارت ‌دایمی ایرانسل، کمترین تعرفه سیم‌کارت ‌دایمی
باشد.
 
 رایتل هم کاهش می‌دهد
پس از ایرانسل این بار رایتل هم با اطلاعیه‌ای که در سایت خود قرار داده خبر از کاهش تعرفه مکالمات خود داده است. این اپراتور اعلام کرده است که در جهت رفاه هر چه بیشتر مشترکان، تعرفه مکالمه و اینترنت 3G خود را کاهش داد. براساس این گزارش این تخفیف شامل مکالمه درون شبکه‌ای، برون شبکه‌ای و همچنینن اینترنت است و مشترکان رایتل می‌توانند از اول تیر ماه با تعرفه مقرون به صرفه‌تری از خدمات نسل سوم ارتباطات بهره‌مند شوند.
با اعمال این تغییرات، مکالمه درون شبکه‌ای برای مشترکان دایـمی از 555 ریال به 499 ریال و مکالمه بـرون شـبکه بـرای مشتـرکان دایـمی 625 ریال 
است.
رایتل اما بر خلاف ایرانسل تعرفه مکالمات مشترکان اعتباری خود را هم کاهش داده است. بر این اساس مکالمه درون شبکه‌ای برای مشترکان اعتباری از 695 ریال به 620 ریال و مکالمه برون شبکه‌ای برای مشترکان اعتباری از 895 ریال به 852 ریال کاهش می‌یابد.
همچنین استفاده مشترکین رایتل از سرویس اینترنت تنها در مناطق رومینگ ملی، با تعرفه آزاد و با قیمت 0.35 ریال به ازای هر کیلوبایت امکان پذیر است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.