تلفن همراه

گوشی

June 25, 2014
7:53 چهارشنبه، 4ام تیرماه 1393
کد خبر: 62941

FirePhone یک گوشی ساده اما متمایز است

ندا لهردی: همین هفته گذشته بود که آمازون هم بالاخره وارد بازار تولید موبایل‌های هوشمند شد و با معرفی گوشی FirePhone در کنار فروش موبایل‌های هوشمند برندهای دیگر در فروشگاه آنلاین خرده فروشی‌اش، موبایل هوشمند ساخت این شرکت را هم به فروش می‌رساند. به این ترتیب آمازون به صورت رسمی وارد تجارت پر رونق موبایل‌های هوشمند شده است. 
 
در همین راستا نیویورک تایمز به‌تازگی با جف بزوس، موسس و مدیرعامل شرکت آمازون مصاحبه‌ای درباره موبایل هوشمند FirePhone و اهداف آمازون از ورود به بازار موبایل‌های هوشمند انجام داده است. خبرنگار نیویورک تایمز درباره این مصاحبه گفته است که جف بزوس بارها در طول مصاحبه خنده‌های بلند سر داده است و احتمالا از وضعیت فعلی شرکتش بسیار هم راضی است. این مصاحبه را بخوانید:
 
 چرا یک موبایل هوشمند ساختید؟
فرآیند توسعه محصولات ما همیشه با یک روش مشخص شروع می‌شود.
 ما هرگز کار ساخت یک محصول را با این جمله که «ما باید یک محصول X بسازیم» شروع نمی‌کنیم؛ بلکه می‌گوییم: «اگر محصول X را بسازیم، چطور باید آن را متمایز کنیم؟ چطور باید آن را بهتر از محصولات دیگر بسازیم؟» ما معتقدیم محصول‌مان باید متفاوت باشد. به نظر من تولید یک محصول متفاوت کار ساده‌ای است، اگر سلیقه و نیاز افراد شناسایی شوند.
 اما فکر نمی‌کنید خیلی دیر وارد این بازار شده‌اید؟
FirePhone در یک نگاه
موبایل ‌هوشمند FirePhone آمازون دارای یک صفحه ‌‌نمایش 7/4 اینچی با وضوح 720 پیکسلی است. پردازنده این گوشی از نوع چهار هسته‌ای Qualcomm با فرکانس 2/2 گیگاهرتزی است و ظرفیت رم آن به 2 گیگابایت می‌رسد. پردازنده گرافیکی این گوشی از نوع Aderno 330 است و دوربین آن قابلیت عکاسی با وضوح 13 مگاپیکسلی را دارد.
این گوشی قابلیتی دارد که با استفاده از آن کاربران حتی در زیر آفتاب و با عینک آفتابی هم می‌توانند به خوبی محتوای نمایش داده شده در صفحه‌ نمایش را از هر زاویه‌ای ببینند. سیستم ‌صوتی این گوشی شامل دو بلندگوی استریو با پشتیبانی از ساراند مجازی دالبی دیجیتال است. هدفون‌ آن هم از سیم‌های تختی بهره می‌برد که با مگنت جمع می‌شوند. آمازون در کنار این موبایل هوشمند از سرویس رایگان Mayday هم پرده برداری کرده است که یک سرویس پشتیبانی تمام ‌وقت برای کمک به کاربران FirePhone است.
قابلیت Firefly در این گوشی با استفاده از دوربین موبایل هوشمند و میکروفن می‌تواند انواع کتاب‌ها، DVDها، شماره تلفن‌ها، کدهای QR، آدرس‌های اینترنتی، بازی‌ها، بارکدها و اطلاعات دیگر را شناسایی کند. این سیستم از میکروفن موبایل هم برای شناسایی قطعات موسیقی بهره می‌برد. با شناسایی محتوای مورد نظر، می‌توان تنها با یک لمس این محصول را از فروشگاه اینترنتی آمازون خریداری کرد. همچنین این سیستم قادر به شناسایی آثار هنری و استخراج اطلاعات مربوط به آنها از ویکی‌پدیا است.
این گوشی دارای یک اینترفیس سه‌بُعدی است که حرکات سر کاربر را تعقیب کرده و مانیتور می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی محتوای نمایش داده شده در صفحه‌‌ نمایش با توجه به موقعیت سر کاربر تغییر می‌کند که هدف از آن تسهیل خواندن موارد نمایش داده شده است. این سیستم در مورد پایین و بالا ‌کردن یا اسکرول‌ کردن هم کاربرد دارد. با کج ‌کردن گوشی نسبت به سر خود، می‌توان صفحه‌ در حال نمایش را اسکرول کرد و شیب بیشتر در حرکت گوشی به‌ معنای اسکرول سریع‌تر آن است.
این موبایل هوشمند به صورت مستقیم از فروشگاه آمازون با قیمت 649 دلار برای نسخه‌‌ 32 گیگابایتی و 749 دلار برای نسخه‌ 64 گیگابایتی عرضه می‌شود.
من به‌طور کلی فکر می‌کنم این بازار در حال تکامل تدریجی است و با این اوصاف ما همچنان خیلی هم زود و به‌موقع وارد این بازار شده‌ایم. من نمی‌خواهم قبل از فروش گسترده این موبایل هوشمند در سرتاسر دنیا درباره آن قضاوت کنم، اما معتقدم که این محصول یک پدیده جنجالی خواهد بود. 
اگر کمی به عقب برگردیم؛ به اندازه پنج یا 6 یا هفت سال پیش، خواهیم دید که در آن زمان درباره بازیگران دیگری در بازار موبایل مانند نوکیا و بلک‌بری صحبت می‌کردیم. در این بازار همه چیز خیلی سریع تغییر می‌کند. 
 من تعجب کردم وقتی دیدم که آمازون چندان بر سر قیمت به دنبال رقابت نیست. این موبایل هوشمند جدید هم با همان قیمت مشابه محصولات رقیب به بازار عرضه شده است.
این گوشی با حداقل حافظه 32 گیگابایت عرضه می‌شود، درحالی که محصولات رقیب حداقل حافظه 16 گیگابایتی دارند؛ این ویژگی مهمی در بازار محسوب می‌شود. بنابراین نباید این نکات کوچک را فراموش کرد. FirePhone واقعا گوشی خوبی است؛ گروهی از سخت‌افزارهای قدرتمند در کنار مواد اولیه گران‌قیمت و باکیفیت را در خودش دارد.
 شما معتقدید که سودی از ساخت این گوشی به‌دست نمی‌آورید؟ وقتی شما تبلت‌های کیندل را معرفی کردید، گفتید که نمی‌خواهید از خرید محصولات‌تان توسط مردم سودی به‌دست بیاورید، بلکه می‌خواهید وقتی مردم از محصولات‌تان استفاده می‌کنند از آن درآمد به‌دست بیاورید.
من می‌گویم ما خط مشی‌مان را تغییر نمی‌دهیم. ما به این فرآیند به‌صورت کلی نگاه می‌کنیم. من هنوز وقتی افرادی را می‌بینم که از نسل دوم تبلت‌های کیندل استفاده می‌کنند، حس می‌کنم که کنار ساحل هستم. هرچه باشد این تبلت‌ها 6 سال پیش وارد بازار شده‌اند و ما هیچ حس بدی درباره آنها نداریم. ما نباید آرزو کنیم که ‌ای کاش آنها را به روز می‌کردیم. من دوست دارم با مشتریان تعامل داشته باشیم. با یک موبایل هوشمند قدرتمند و مناسب می‌توانیم به این هدف برسیم.
 نکته جالب دیگری که درباره این گوشی وجود دارد آن است که می‌توان آن را به‌راحتی و به‌صورت کاملا مستقیم از آمازون خرید.
ما فرآیند خرید را بسیار ساده کرده‌ایم. معمولا مردم می‌خواهند وقتی یک گوشی موبایل می‌خرند لوازم جانبی و ابزار مربوط به آن را هم به سادگی بخرند و این کاری است که آمازون انجام داده است تا کار خرید برای مشتریان راحت و ساده شود.  این گوشی اما روش خودش را دارد و به‌عنوان یک گوشی با قابلیت و مدرن می‌تواند توجه اغلب خریداران را به خودش جلب کند. اکوسیستم این گوشی به‌گونه‌ای است که توسعه‌دهندگان دیگر هم برای ارائه محصولات و اپلیکیشن‌ها برای آن مشکلی نخواهند داشت. سیستم شناسایی محتوای Firefly در این گوشی می‌تواند گزینه خوبی برای توسعه دهندگان باشد تا محصولاتی مبتنی بر آن را طراحی و تولید کنند. 
 به نظر می‌رسد خودتان هم ازFirePhone به‌عنوان موبایل شخصی‌تان استفاده می‌کنید. قبل از آن از چه گوشی استفاده می‌کردید و چه حسی از کار با FirePhone دارید؟
قبل از این گوشی از گلکسی سامسونگ استفاده می‌کردم. زمانی که گوشی خودم را عوض کردم و با FirePhone کار کردم متوجه شدم که چقدر کار با این گوشی راحت‌تر است به‌خصوص وقتی که از قابلیت اوتو اسکرول آن برای مشاهده صفحات وب استفاده می‌کردم. برای تیم طراحی، فرآیند ابداع مربوط به در نظر گرفتن امکاناتی بود که تولیدکنندگان دیگر نتوانسته بودند از آن بهره مند بشوند. به عنوان مثل اسکرول کردن صفحات معمولا کار خسته‌کننده‌ای است که باید با هر دو دست انجام شود. حالا اما کاربران FirePhone تنها با حرکت سر می‌توانند این کار را انجام بدهند. 
 چطور متوجه می‌شوید که عملکرد این گوشی خوب است؟ معیارها و بنچ‌مارک‌های شما چه بوده‌اند؟
ما مدت‌ها است که در حال کار روی ساخت این گوشی هستیم و توانستیم صبر کنیم. خیلی صبر کردیم تا بتوانیم چنین گوشی را عرضه کنیم.  یکی از مهم‌ترین چیزهایی که برای آن وقت و انرژی زیادی گذاشتیم، ایجاد یک اکوسیستم محتوایی بزرگ بود. یکی دیگر از این موارد سیستم رایگان Mayday است که یک سرویس پشتیبانی تمام ‌وقت برای کاربران این گوشی است. ابداع و سپس صبر کردن، روند کاری ما است؛ همان چیزی که باعث موفقیت‌مان هم می‌شود.
 شما نموداری از روند رشد سریع تعداد کاربران این گوشی را به ما نشان دادید. آیا این اتفاق به خاطر محتوای چند رسانه‌ای است که همراه با آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؟
فکر می‌کنم همین‌طور باشد. وقتی ما کار سرویس Prime Instsnt Video را شروع کردیم، پنج هزار ویدئو در آن داشتیم. مردم آن را دوست داشتند و هرگز نمی‌گفتند که چرا فقط پنج هزار ویدئو دارد. 
آنها می‌گفتند: «این سرویس را خریده‌ایم چون سریع، بدون محدودیت و هزینه اضافی است. حالا این سرویس چهل هزار ویدئو دارد. ما برای اولین بار افرادی را که به این سرویس پیوستند دنبال کردیم و متوجه شدیم که بیشتر به خاطر هزینه کم و سرعت دسترسی‌شان به ویدئوهای مختلف به آن روی آورده‌اند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.