اینترنت و شبکه

June 25, 2014
7:55 چهارشنبه، 4ام تیرماه 1393
کد خبر: 62943

مهمان طهران،نمونه‌ای از برخورد ایجابی با شبکه‌های اجتماعی

حمید ضیایی‌پرور: مراسم اختتامیه مسابقه عکس و فیلم «مهمان طهران» عصر امروز چهارم تیر‌ماه در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.
در این مراسم از شرکت‌کنندگان این مسابقه که حائز رتبه‌های برتر شده‌اند تقدیر خواهد شد. شایان ذکر است که شهرداری تهران از ۲۷ اسفندماه ۹۲ تا ۲۷ فروردین ‌ماه۹۳ با همکاری شبکه‌های اجتماعی ایرانی آپارات و لنزور، مسابقه نوروزی عکس و فیلم مهمان طهران را در بستر رسانه‌های اجتماعی برگزار کرد. این مسابقه با هدف ثبت دیدگاه‌ها و ‌نظرات شهروندان و مسافران نوروزی از شهر تهران طراحی شد. در این مسابقه، شرکت‌کنندگان عکس‌ها و ویدئوهای خود را در قالب موضوع کلی «نوروز تهران» از طریق رسانه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام در اینترنت به اشتراک گذاشتند.
 
مسابقه مهمان طهران نمونه‌ای برجسته از استراتژی مواجهه ایجابی با شبکه‌های اجتماعی مجازی است. شهرداری تهران در سال‌های اخیر پیشتاز ترویج و فرهنگسازی‌ در زمینه استفاده مثبت از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی بوده است. راه‌اندازی 7شبکه اجتماعی مجازی زیرمجموعه سایت تهران دات آی ‌آر، حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی پربازدیدکننده، راه‌اندازی صفحات اینترنتی که به معرفی توانمندی‌ها و جاذبه‌های شهر تهران می‌پردازد و استفاده کاربردی از شبکه‌های اجتماعی موبایلی در بین مدیران و سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، نمونه‌هایی از استفاده مثبت از این فضا هستند.
 
این در حالی است که سیاست غالب در فضای عمومی کشور، محدود‌سازی‌ این شبکه‌ها و تأکید بر استراتژی سلبی در این حوزه بوده است. واقعیت این است که با طراحی برنامه‌هایی مانند مهمان طهران، چند اتفاق مهم رخ داده است:
1- با این مسابقه، عملکرد شهرداری در معرض دید و نقد عمومی قرار داده شده است. هزاران عکس و فیلمی که شهروندان و مهمانان نوروزی تهران از نقاط مختلف این شهر تهیه و در بستر شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر کردند، می‌تواند به منزله نظارت همگانی بر عملکرد این نهاد تلقی شود.
 
2- به‌جای مسابقات مرسوم که مستندات ارسالی مشارکت‌کنندگان فقط نزد برگزارکنندگان باقی می‌ماند، مستندات این جشنواره مستقیما و توسط خود شرکت‌کنندگان به‌صورت همزمان و فوری روی صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این یعنی شیوه‌ای از مشارکت عمومی که در آن همه‌‌چیز شفاف است.
 
3- برنامه‌ریزان شهری تهران با تجزیه و تحلیل این مستندات، اقدام به استخراج راهکارهای بهبود عملکرد خود می‌کنند و این مسابقه بهترین روش افکار سنجی عمومی نیز به‌حساب می‌آید.4- فناوری، شکل ماجراست و محتوا، مظروف فناوری. اگر محتوای سالم تولید و بر این بستر منتشر شود نه‌تنها شبکه‌های اجتماعی تهدید نیستند بلکه فرصت و ظرفیت به شمار می‌روند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.