اینترنت و شبکه

June 28, 2014
9:59 شنبه، 7ام تیرماه 1393
کد خبر: 63012

گزارشی از اوضاع اینترنت افغانستان: 67 دلار برای یک‌مگ پهنای باند؛ دکل‌هایی که با نفت کار می‌کند!

پس از دوران حکومت طالبان بر افغانستان استفاده از اینترنت از سال 2002 میلادی آغاز شد و کاربران آن رفته رفته در سراسر این کشور افزایش یافت.
 
به گزارش خبرنگار فارس در کابل، پس از دوران تسلط طالبان بر افغانستان استفاده از اینترنت از سال 2002 میلادی آغاز شد و کاربران آن رفته رفته در سراسر این کشور افزایش یافت.
 
در گام نخست تنها دفاتر و سازمان‎های خارجی و همچنین برخی از ادارات دولتی از اینترنت استفاده می‎کردند و پس از آن رفته رفته مورد توجه جوانان این کشور نیز قرار گرفت.
 
چه کسانی در افغانستان از اینترنت استفاده می‎کنند؟
 
جوانان افغان به ویژه قشر تحصیل‌کرده این کشور بیش از هر چیز به اینترنت علاقه‌مند شده و یکی از راه‌حل‎های مشکلات خودرا از این طریق دانستند به طوری که تمام اطلاعات آموزشی خود را از فضای مجازی یا اینترنت دنبال می‌کردند.
 
رفته رفته اینترنت در افغانستان جا باز کرد و دامنه استفاده آن از ادارات خارج و در دسترس شهروندان این کشور نیز قرار گرفت و هم‎اکنون شاهد پیشرفت سریع آن در افغانستان هستیم.
 
پس از حضور 12 ساله اینترنت هم‎اکنون علاوه بر ادارات دولتی و سازمان‌های خارجی اکثر افغان‎ها به ویژه دانشجویان، دانش‎آموزان و حتی شهروندان عادی به طور گسترده به اینترنت دسترسی دارند.
 
«نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت: آمار کاربران اینترنت در 12 سال گذشته در افغانستان افزایش قابل توجهی یافته است.
 
رحیمی افزود: هم‎اکنون بیش از 2 میلیون افغان در 21 ولایت از اینترنت به طور روزانه استفاده می‌کنند و بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به اینترنت دسترسی دارند.
 
سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان در ادامه تأکید کرد: بیش از یک میلیون افغان حساب کاربری در شبکه اجتماعی (فیس‌بوک) داشته و صدها هزار نفر دیگر در (توییتر) نیز حساب کاربری دارند.
 
با این حال، پس از گذشت 12 سال فضا و سایت‎های اینترنتی نیز در افغانستان افزایش زیادی پیدا  کرده به طوری که ده‎ها سایت خبری، اجتماعی و فرهنگی در این کشور ایجاد شده است.
 
شبکه‎های اجتماعی و ارتباطی و همچنین آدرس‎های الکترونیکی نیز بیانگر پیشرفت اینترنت در افغانستان به شمار می‎رود.
 
گفتنی است، وزارت مخابرات افغانستان از سال 2002 میلادی تاکنون تمام سایت‎ها و  فضاهای اینترنتی را در دسترس افغان‎ها قرار داده و تنها سایت‎های مبتذل و ضد اخلاقی را فیلتر کرده است.
 
ایجاد «کافی نت» در افغانستان
 
یکی دیگر از اقدامات دولت افغانستان برای استفاده از اینترنت طی 12 سال گذشته ایجاد کافی نت در سراسر این کشور بوده که استفاده از اینترنت را برای تمام شهروندان این کشور سریع و آسان کرده است.
 
شهروندان افغان با ایجاد کافی نت در چند سال اخیر قادر به استفاده از اینترنت به طور سریع و آسان در موارد مختلف شده‎اند.
 
بیشتر افغان‌ها از کافی نت‌ها برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و همچنین تماس صوتی و تصویری با دوستان خود در داخل و خارج از این کشور استفاده می‎کنند.
 
بر اساس آماری که سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان به خبرگزاری فارس ارائه کرده هم‎اکنون نزدیک به 6 هزار کافی نت در سراسر افغانستان فعال است.
 
این در حالی است که «امیرزی سنگین» وزیر مخابرات افغانستان چندی پیش در یک نشست خبری اعلام کرد که ایجاد کافی نت در سراسر ولایت‎های افغانستان و استفاده از آن در حال افزایش است.
 
هزینه اینترنت در افغانستان
 
هزینه استفاده از اینترنت طی 12 سال گذشته ثابت نبوده و با گذشت هر چند سال هزینه آن با تلاش مسئولان وزارت مخابرات این کشور کاهش یافته است.
 
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت مخابرات در این مورد به خبرگزاری فارس گفت: هزینه هر مگابایت پهنای باند در سال 2002 میلادی 5 هزار دلار بود که این هزینه در سال 2004 میلادی به 4 هزار دلار، در سال 2008 میلادی به 3 هزار و 500 دلار و در سال 2010 میلادی به هزار و 500 دلار آمریکا کاهش یافت.
 
با این حال، امیرزی سنگین وزیر مخابرات افغانستان در سال 2012 میلادی اعلام کرد: وزارت مخابرات از سال 2010 میلادی تا کنون هر مگابایت پهنای باند را با هزینه 300 دلار آمریکایی به شرکت‌های مخابراتی ارائه می‌کرد که در سال 2012 این هزینه به 97 دلار کاهش یافت.
 
سنگین حدود 3 ماه پیش نیز در مراسم افتتاحیه استفاده از خدمات نسل سوم (تری جی) شبکه مخابراتی دولتی «سلام» هزینه هر مگابایت اینترنت در افغانستان را 67 دلار در ماه اعلام کرد.
 
این در حالی است که نصرت رحیمی سخنگوی وزارت مخابرات به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: قرار است تا چند ماه دیگر هزینه استفاده اینترنت باز هم در افغانستان کاهش یابد.
 
به گفته وی، وزارت مخابرات افغانستان مصمم است تا چند ماه دیگر هر مگابایت اینترنت را به قیمت 20 دلار به شرکت‎های اینترنتی ارائه کند.
 
رحیمی تأکید کرد: کاهش هزینه استفاده از اینترنت توسط وزارت مخابرات با همکاری یک شرکت خارجی در آینده نزدیک اعمال خواهد شد.
 
کیفیت اینترنت در افغانستان
 
با گذشت زمان تعداد کاربران اینترنت در افغانستان افزایش می‎یابد و این امر سبب کاهش کیفیت اینترنت در این کشور شده و شهروندان افغان نیز بارها از این امر شاکی شده‎اند.
 
افغان‎ها بارها در گفت‎وگو با رسانه‎ها تأکید کرده‎اند که کاهش هزینه استفاده از اینترنت سبب بی‌کیفیتی آن به ویژه در چند سال اخیر شده که مقام‎های وزارت مخابرات نیز بی‌کیفیتی اینترنت در این کشور را پذیرفته‎اند.
 
رحیمی در این خصوص اظهار داشت: یکی از دلائل بی‌کیفیتی اینترنت در افغانستان نبود برق است.
 
به گفته وی، هم‎اکنون بیش از 5 هزار و 500 آنتن و دکل اینترنت در افغانستان فعال است که تمام آنها با سوخت فسیلی (نفت) کار می‎کنند.
 
سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان در این خصوص تصریح کرد: اگر این دکل‌ها و آنتن‌ها از برق استفاده می‎کردند کیفیت اینترنت بهتر شده و در خصوص مکالمات تلفنی و جمع آوری اطلاعات، مردم قادر به انجام کار خود در اسرع وقت ‎بودند.
 
ارائه کنندگان خدمات اینترنت
 
اینترنت در افغانستان تنها توسط وزارت مخابرات در دسترس مردم قرار نمی‎گیرد بلکه شرکت‎های خصوصی دیگری نیز وجود دارد که به ارائه اینترنت می‎پردازند.
 
بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت مخابرات افغانستان، هم‎اکنون 53 شرکت در عرصه ارائه اینترنت در این کشور فعالیت دارند که تنها 5 درصد آن را شرکت‎های دولتی تشکیل می‎دهد.
 
شرکت‎های مخابراتی افغانستان نیز با استفاده از «تری جی» به شهروندان افغان اینترنت ارائه می‎کنند که این امر علاوه بر کاهش هزینه، افغان‎ها را قادر به استفاده اینترنت در هر مکانی کرده است.
 
شرکت‎های «روشن»، «اتصالات»، «ام تی ان» و «افغان تلکام» شرکت‎های مخابراتی هستند که هم‎اکنون اینترنت را از طریق نسل سوم خدمات ارتباطی در دسترس مردم افغانستان قرار داده‌اند.
 
شرکت «افغان بیسیم» یکی دیگر از شبکه‎های مخابراتی این کشور به تازگی مجوز ارائه اینترنت با استفاده از تری جی را با قیمت 25 میلیون دلار آمریکایی به دست آورده و قرار است تا چند ماه دیگر ارائه خدمات اینترنتی را آغاز کند.
 
گفته می‎شود روند استفاده از اینترنت در افغانستان رو به افزایش است و شرکت‎های بیشتری برای به کسب سود و درآمد در تلاش برای اخذ مجوز ارائه خدمات اینترنتی در این کشور هستند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.