اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 30, 2014
7:38 دوشنبه، 9ام تیرماه 1393
کد خبر: 63031

معاون قوه قضاییه: سرنوشت فیلترینگ هوشمند را از وزارت ارتباطات بپرسید

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص وجود اختلاف و ناهماهنگی در اتخاذ سیاست‌های حوزه فاوای کشور میان دولت و قوه قضاییه گفت: نه تنها چالشی میان این دوقوه وجود ندارد بلکه روابط کاملا در هماهنگی و همراهی است.
 
 
حمید شهریاری در پاسخ به خبرنگار فناوران گفت: البته ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما آنچه معیار و ملاک تلقی می‌شود رعایت قانون است و خوشبختانه همه‌ ما در قوه قضاییه موظف به این هستیم که فعالیت‌هایمان مطابق با قانون باشد.
 
 در خصوص فیلترینگ تابع قاضی هستیم
وی در رابطه با موضوع فیلترینگ گفت: ممکن است در بحث فیلترینگ اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما معیار و ملاک رعایت قانون است و تنها یک نفر را مجاز به حکم می‌دانیم و آن قاضی پرونده است و در خصوص فیلترینگ نیز تابع قاضی هستیم. از نظر فرهنگی فضای مجازی دارای فرصت‌ها و تهدید‌های گوناگونی است که بهترین راهکار این است که فرصت‌ها را در اختیار شهروندان قرار دهیم. 
وی ادامه داد: بنابراین موظف هستیم از ورود افراد دزد و حیز به فضای مجازی جلوگیری کنیم و آنها  که فرزندانمان را از مسیر الهی خارج  و توسعه فساد و فحشا می‌کنند  از بهره‌برداری از فضای مجازی منع شوند و باید با آنها برخورد شود.   وی تدوین نظام پالایش محتوا را از ضرورت‌های اصلاح وضعیت فیلترینگ فعلی دانست و گفت: متاسفانه برای تدوین این نظام همکاری کافی انجام نشده است.     عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ممانعت در مقابل ناهنجاری‌ها در فضای مجازی مطالبه مردم است و فیلترینگ باید اجرا شود گفت: در خصوص وضعیت پروژه فیلترینگ هوشمند وزارت ارتباطات به عنوان مجری باید پاسخگو باشد.
 
 سامانه سجل راه اندازی می شود
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان این که سامانه سجل قضایی در قوه قضاییه امسال راه‌اندازی خواهد شد گفت: این سامانه در مرحله پایلوت قرار دارد و تا پایان شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود.  وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه تمامی‌افرادی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند دارای سجل می‌شوند که در ان سوابق اشخاص ثبت می‌شود.
 
 راه اندازی پایلوت تناد
شهریاری گفت سامانه تناد (تحلیل و نقد آرای دادگستری) نیز در حد پایلوت راه‌اندازی شده و در اختیار بعضی‌ از بخش‌های قوه قضاییه قرار گرفته است.
وی گفت: در سال 92 برای نخستین بار اختصاص شمارش غیرتکراری به پرونده‌های قوه قضاییه میسرشد و امکان شمارش الکترونیکی پرونده‌های غیر تکراری به وجود آمده است.
وی افزود: بنابراین اگر پرونده‌ای در طی مراحل دادرسی مثلا در 3 مرحله‌ قضایی مکررا رسیدگی شده باشد تنها یک بار در آمار پرونده‌ها شمارش می‌شود. طبق شمارش الکترونیکی انجام شده تعداد پرونده‌های غیرتکراری وارده به دادگستری‌ها در سال 92 برابر است با 6 میلیون و 220 هزار و 995 پرونده که با توجه به تکرار برخی پرونده‌ها در شعب مختلف این عدد به 10 میلیون و 311 هزار و 665 پرونده رسیده است.
وی در رابطه با دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی گفت: طرح دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی در مراکز استان‌ها از خرداد ماه کلید خورده و امیدواریم راه‌اندازی این دفاتر تا پایان سال به طور کامل اجرا شود.
شهریاری افزود: در سال گذشته اعتبار خوبی برای ما در نظر گرفته شده و امسال همه‌ قضات از رایانه بهره‌مند خواهند شد و در سال 93 نیز امضای دیجیتال قضات به مرحله‌ اجرا خواهد رسید.شهریاری گفت: گزارش عملکرد قوه قضاییه به صورت مختصر برای نخستین  بار در سایت مرکز آمار و فناوری‌ اطلاعات قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.