امنیت

تلفن همراه

گوشی

June 30, 2014
7:40 دوشنبه، 9ام تیرماه 1393
کد خبر: 63033

هفت گام مهم برای حراست از گوشی‌های هوشمند

ساحره چمنی – فناوران : هر چه گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر می‌شوند به مراتب آسیب‌پذیرتر و به نسبت بیشتر در معرض خطر دزدی قرار می‌گیرند. زیرا این دستگاه‌ها غیر از شماره تلفن، منبعی از اطلاعات شخصی شامل عکس و فیلم، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی و سایر اطلاعات فردی هستند. اکثر افراد همیشه روی گوشی‌های‌شان اکانت فیس‌بوک و توییتر، ایمیل و سایر برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی فعال است حتی شماره‌ حساب بانکی و شماره کارت اعتباری همیشه در دسترس است. گاهی لازم است تصور کنید که فردی که ممکن است گوشی شما در دستش بیفتد چه کارهایی می‌تواند با آن انجام دهد. بنابراین لزوم بکارگیری تدابیر امنیتی در این دستگاه‌ها بسیار مهم است.
 
 روی گوشی‌تان پین‌کد بگذارید
بیش از یک سوم افراد روی گوشی‌های‌شان قفل یا رمز عبور نمی‌گذارند. زیرا می‌خواهند به سرعت به اطلاعات گوشی دسترسی پیدا کنند و این موضوع باعث می‌شود در صورت گم یا دزدیده شدن گوشی، همه اطلاعات‌شان به راحتی در اختیار سارقان قرار 
گیرد. 
بر این اساس توصیه می‌شود که کاربران حتما روی دستگاه خود رمز عبور قرار دهند و سعی کنند از کلمات ساده و قابل حدس زدن مثل 1234 و 0-0-0-0 بپرهیزند.
برای گوشی‌های آندروییدی لازم است به بخش تنظیمات مراجعه و قفل صفحه را برای الگو یا پسورد انتخاب کنید. 
برای گوشی‌های ویندوزونی هم به همین شکل می‌توان روی گوشی قفل گذاشت.
 
 نرم‌افزارهای معتبر نصب کنید
امروزه فروشگاه‌های نرم‌افزاری زیادی وجود دارند که حاوی بدافزارها هستند و امکان دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران را فراهم می‌کنند.
حتی در فروشگاه‌های گوگل‌پلی، اپل و فروشگاه ویندوزفون برنامه‌هایی وجود دارد که از امنیت کافی برخوردار نیستند.
این بدافزارها می‌توانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کرده و این اطلاعات را در اختیار هکرها قرار دهند.
بنابراین لازم است پیش از نصب هر نرم‌افزاری از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کرد. 
بنابراین به اطلاعات مربوط به نرم‌افزار مورد نظر مراجعه و از صحت آن اطلاع پیدا 
کنید.
 
 گوشی‌تان همیشه همراه‌تان باشد
سعی کنید گوشی موبایل‌تان را در اختیار کسانی که نمی‌شناسید قرار ندهید. 
واگذاری گوشی به افراد ناشناس حتی برای مدت کوتاهی کافی ‌است تا فرد ناشناس یک برنامه جاسوسی روی گوشی‌تان نصب کرده و به همه اطلاعات شما دسترسی پیدا 
کند.
حتی به کاربران توصیه می‌شود گوشی خود را داخل رستوران یا کافی‌شاپ یا هر جای دیگر روی میز رها نکنند. زیرا سارقان همیشه در کمین هستند.
 
 مراقب برنامه‌های رایگان باشید
گوشی‌های هوشمند در برابر ویروس‌ها مقاوم نیست. اگر گوشی هوشمندتان به ویروسی آلوده شود، به یک دستگاه کدباز تبدیل می‌شود که امکان دسترسی هکرها را به اطلاعات گوشی‌ شما فراهم می‌کند.
بنابراین هنگام نصب برنامه‌های رایگان مراقب ویروس‌هایی باشید که خود را در قالب برنامه خاصی پنهان کرده‌اند. همچنین سعی کنید برنامه‌های آنتی‌ویروس و ضدجاسوسی روی گوشی‌تان نصب کنید. 
 از برنامه‌های ردیابی استفاده کنید
همیشه بدترین احتمالات را در نظر بگیرید تا همیشه در هر جایی و هر زمانی برای جلوگیری از اتفاقاتی که ممکن است برای گوشی‌تان بیفتد آمادگی داشته باشید.
درصورتی که گوشی شما دزدیده یا گم شد، می‌توانید با ابزارهای ردیابی گوشی خود را پیدا کنید.
این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند تا اطلاعات‌تان را از راه دور پاک کنید و از بین ببرید.
برای iOS برنامه Find My iPhone ارایه شده که لازم است همیشه این برنامه فعال باشد. برای گوشی‌های آندرویید نیز برنامه‌های مشابهی وجود دارد.
سال گذشته 1/6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در آمریکا به سرقت رفت.
 
 مراقب شبکه‌های وای‌-فای رایگان باشید
در بسیاری از مکان‌ها شبکه‌های Wi-Fi رایگان ارایه می‌شود و افراد به راحتی و بدون هزینه می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند. اما احتمال خطر دسترسی به اطلاعات گوشی از این طریق وجود دارد.
هکرها به راحتی از این شبکه‌ها برای دسترسی به شماره کارت‌های اعتباری و اکانت‌های امنیتی استفاده می‌کنند.
بنابراین به کاربران توصیه می‌شود که از امنیت شبکه‌های بی‌سیمی که استفاده می‌کنند، اطمینان حاصل کنند.
 
 اطلاعات گوشی قدیمی را پاک کنید
معمولا کاربران هنگام تعویض گوشی‌های خود فراموش می‌کنند اطلاعات آن را پاک کنند. بنابراین یک منبع اطلاعاتی در اختیار هکرها و افراد ناشناس قرار می‌دهند.
پاک و حذف کردن برنامه‌ها، فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوها به این معنا نیست که همه این اطلاعات از بین رفته، بلکه هکرها می‌توانند به سادگی اطلاعات پاک شده را بازیافت کنند.
سعی کنید اطلاعات را روی کارت حافظه ذخیره کنید تا درهر صورت بتوان با خارج کردن آن گوشی همه اطلاعات را از روی گوشی بردارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.