اینترنت و شبکه

رگولاتوری

June 30, 2014
8:20 دوشنبه، 9ام تیرماه 1393
کد خبر: 63041

کاهش 19 درصدی کاربران اینترنت تلفن همراه در گزارش متما!

جدید ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور نشان می دهد که تغیرات چشمگیری در حوزه کاربری و ضریب نفوذ اینترنت در کشور داشتیم که یکی از موارد موثر و مهم در این تغییرات کاهش 19 درصدی کابران اینترنت تلفن همراه است.
۱۳۹۳ یکشنبه ۸ تیر ساعت 07:26 
 
به گزارش پانا، بر اساس سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت در کشور تا صبح امروز 36918795 کاربر اینترنت در کشور فعال هستند که این میزان 49.13 از جمعیت 75149669 نفری کشور را شامل می شود.
 
می توان گفت که حدود 50 درصد از ایرانیان کاربر اینترنت هستند و این از زمان ورود این پدیده در کشور آمار نسبتاً خوبی محسوب می شود می توان به گزارش های رسمی موجود در این رابطه استناد کرد و این موضوع را نقطه قوتی برای کشور دانست، اما مزیت کاربران و کیفیت نوع اینترنت موضوعی است که از آغاز دولت یازدهم با شعار «تدبیر و امید» به نوعی رنگ و بوی دیگری گرفته، می توان به اخبار روز به روز وزرات ارتباطات در این زمینه امیدوار بود هر چند که تمام ماجرای اینترنت پشت درب های مخابرات و مسئولان فنی آن خلاصه نمی شود.
 
روز گذشته وزارت ارتباطات خبر از افزایش پهنای باند را تا 40 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند بین الملل تا پایان تابستان در صفحه نخست خود قرار داد این موضوع یکی از دستاوردهای ارتباطی به حساب می آید که می تواند آثار مشهود خود را بر کاربران عمومی و حتی حرفه ای نمایان سازد.
 
البته این میزان افزایش را درپهنای باند در سه ماهه نخست سال نیز داشتیم که با همین میزان توسعه می توان گفت تا پایان سال این موضوع از 270 گیگ بر ثانیه عبور کند، هر چند مسئولان روند افزایش را تا پایان تابستان اعلام کردند اما این موضوع دور از دسترس نخواهد بود.
 
موضوع مهم حوزه ارتباطی کشور ما ورود بخش خصوصی است که این موضوع تا حدود قابل توجهی بسیاری از دستاوردها و فضای رقابتی را به همراه داشته به نحوی که این شرکت ها هم اکنون مورد توجه و حمایت جدی مسئولان هستند و امکانات و قوه اجرایی آنها ملاک عمل و مورد توجه در طرح های اجرایی و گسترش ریزساخت ها است.
 
اما نکته مهم در کاربری اینترنت کشور ما بیشتر به بسترهای بهره برداری های کاربردی و تخصصی مرتبط است به نحوی که هنوز زمینه تجارت الکترونیک در کشور به درستی فراهم نشده است و این مهم در مقایسه با کشورهای دیگر رشد قابل توجهی نداشته است که یکی از دلایل آن علاوه بر مباحث فنی و حوزه تخصصی ارتباطات شیوه های بازرگانی و تکیه بر اصول سنتی است که همواره مورد اعتماد و اعتنای فعالان تجارت کشور بوده است.
 
یکی از آمارهای اعلام شده حکایت از آن دارد که از نظر سن کاربری هم اینترنت در گروه جوان یعنی در سنین 20 تا 29 سال با بیش از 40 درصد از سایر گروه های سنی مورد استفاده است که این موضوع مورد توجه مسئولان برنامه ریزی حوزه جوانان قرار دارد و از منظر اقتصادی هم قابل تأمل است چرا که این گروه سنی بیشترین تکیه و اتکاء را علاوه بر وب گردی به فضای مجازی دارند و با میل و علاقه بیشتری کارهای اقتصادی خود را به فضای مجازی سپرده اند و البته در حدودی هم بیشترین آشنایی و تسلط را با این حوزه دارند.
 
نگاهی هم به آمار منتشر شده توسط مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور که به تازگی و در تیرماه 93 منتشر کرده است، نشان می دهد که اینترنت ADSL با 32% بیشتر از سایر سیستم های ارتباطی مورد اقبال عمومی قرار گرفته است و wimax با 7% کمترین اقبال عمومی را شامل شده است و در میان مازندرانی ها با ضریب نفوذ 59/84% رتبه نخست را در کشور از آن خود کردند و این نشان از آن دارد که تهران با بیشترین کاربر ضریب نفوذ کمتری نسبت به این استان داشته است.
 
همچنین می توان به اینترنت توسط شرکت های ارائه دهند این سرویس از طریق تلفن همراه اشاره کرد که رتبه 61% از آن شرکت ایرانسل است و در رتبه های دوم و سوم به ترتیب همراه اول با 29% و رایتل با 10% توانسته اند به کاربران 9207252 نفری اینترنت در تلفن های همراه خدمات ارائه دهند.
 
شایان ذکر است که این مقایسه با سال قبل از این آمار گیری نشان دهنده کاهش 19 درصدی آمار کابران اینترنت تلفن های همراه است و این کاهش تاثیر چشمگیری در کاهش آمار کلی ضریب نفوذ کاربران اینترنت کشور در سال گذشته داشته است و در مجموع عواملی چون فیبر نوری، دیالاپ، ای دی اس ال و وایمکس می توان گفت تلفن همراه بیشترین سهم در کاهش ضریب نفوذ را داشته است که در مقایسه دو سال از 49% به 25% تنزل داشته است.
 
بی تردید بررسی ابعاد مختلف این گزارش و نگاه به تجاری سازی در فضای مجازی مجالی بیش از این گزارش را نیاز دارد اما لازم به یادآوری است که ذکر چند موضوع مهم در خور توجه است و نباید آن ها را نادیده گرفت مانند آنکه هنوز ظرفیت های بسیاری برای توسعه الکترونیک به ویژه در فضای اقتصاد و کسب و کار ایرانیان وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است اما بی تردید کیفیت و قیمت همچنین ایجاد بستر و فرهنگ مناسب زمینه این بهره برداری را بیشتر می کند که شاید در موضوع فرهنگ و اعتماد باید در مواردی در مورد این بی اعتمادی به فضای مجازی به کاربران حق داد که تا حدودی قابل توجیه باشد اما بی تردید توسعه دولت الکترونیک خود تضمین هایی برای فضای امن و جلوگیری از تصورات نادرست ذهنی به وجود آورده است که به گذر سریع زمان در دنیای ارتباطات می توان تحولات جدی بازار تجارت در این عرصه را شاهد بود.
 
در پایان می توان به صحبت های اخیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل اشاره کرد که از کشف 50 هزار حمله سایبری در کشور خبر داده است و گفته است که این موارد شناسایی و کشف شده اند و در این میان ایمیل کاربران بیشترین آسیب را داشته است و بانک ملی متوجه هیچ آسیبی نشده است و کمترین ضعفی نداشته است پس چشمان بیدار در فضای سایبری هوشیاری کافی را حفاظت از این عرصه دارد و این اطمینان برای کاربران موجود است همچنین می توان اظهار امیدواری کرد که امروز تراکنش های مالی در فضای مجازی بخش هایی از بازار الکترونیک را شامل می شود و فروشگاههای اینترنتی و خدمات ارائه شده در این فضا قابل توجه است اما باید به این موضوع توجه کرد که تمام ماجرای دنیای پیش روی ما این مسأله نیست و آنچه که دنیای ارتباطات برای آینده بشر متصور است بسیار فراتر از داده ها و داشته های امروز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.