امنیت

فناوری اطلاعات

July 5, 2014
10:10 شنبه، 14ام تیرماه 1393
کد خبر: 63164

برملاشدن جنبه‌های بیشتری از رسوایی اخیر فیس بوک

اوایل این هفته گزارشی از سوی وبسایت PNAS منتشر شد مبنی بر تلاش‌های گسترده و بی سابقه فیس بوک جهت انجام تست‌ها و به نوعی تغییر رفتار کاربران خود که منجر به جنجال‌های بسیاری پس از انتشار آن شده است. تست هایی که هر چند نسبت به کاربران کلی فیس بوک تعداد زیادی محسوب نمی‌شود (حدود هفتصد هزار کاربر)، اما همین کافی بود تا آتش جنگی جدید را میان فیس بوک و حافظان حقوق مصرف کنندگان در اینترنت به راه بیندازد.
 
دیروز مدیر عملیاتی فیس بوک شریل سندبرگ که هم اکنون در هند دیدارهایی را با مقامات این کشور می‌گذراند، طی مصاحبه ای اذعان داشت که این مطالعات جزئی از تحقیقات مداوم این شرکت از کاربران خود است تا درک بهتری از رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند.
 
در این مصاحبه سندبرگ با اشاره به شرایط سرویس دهی یا همان Terms of Service فیس بوک به شکل غیرمستقیم چنین اقداماتی را حق خود دانسته و آن را مغایر با قوانین فیس بوک ندانسته است. هر چند او در نهایت از این اقدام فیس بوک عذرخواهی کرده است.
 
دیروز اما جزئیات بیشتری از تحقیقات شرکت فیس بوک توسط یکی از کارمندان سابق این شرکت منتشر شده است. طبق گزارش جدید تیم تحقیقات علم داده فیس بوک صدها نمونه از این تست‌ها را از سال 2007 تاکنون انجام داده‌اند.
 
اندرو لدوینا که از سال 2012 تا 2013 با فیس بوک همکاری داشته، ادعا کرده که هیچ گونه پروسه خاصی جهت اعمال چنین تست هایی وجود ندارد و هر کسی در فیس بوک قادر به انجام آن‌هاست.
 
«کارمندان این شرکت همیشه در تلاش برای تغییر رفتار کاربران خود هستند.» اظهار نظری عجیب از سوی این محقق داده که می‌تواند دامن فیس بوک را برای مدتی بسیار طولانی بگیرد و حتی کار به دادگاه‌های طولانی مدت با جریمه‌های سنگین کشانده شود.
 
گفته شده که فیس بوک هم اکنون تغییراتی را در رویه و عملکرد تیم تحقیقات داده خود اعمال کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.