امنیت

فناوری اطلاعات

July 7, 2014
7:50 دوشنبه، 16ام تیرماه 1393
کد خبر: 63198

رئیس پدافندغیرعامل: شبکه‌های اجتماعی موبایلی اطلاعات افراد را می فروشند/ جاسوسی از زیرساختهای ارتباطی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه بخش وسیعی از زیرساختهای ارتباطی کشور وابسته به تجهیزات کشورهای خارجی است در مورد جمع آوری اطلاعات و جاسوسی از طریق این شبکه هشدار داد و گفت: این شبکه ها باید با بکارگیری تکنولوژیهای بومی، اصلاح شوند.
 
سردار غلامرضا جلالی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه در زیرساختهای ارتباطی یک تکنولوژی خارجی را با تمام مزایا و معایب آن نصب کرده و بکارگرفته ایم اظهار داشت: تنها زمانی می توان شبکه های حساس و اصلی کشور را مدیریت کنیم که تکنولوژی آن در اختیار خودمان باشد.
 
وی با تاکید براینکه برای انتخاب تکنولوژی در تجهیزات اصلی و حیاتی کشور باید هوشمندانه عمل کرد و گرانی و ارزانی تجهیزات مهم نیست، افزود: برای مثال هم اکنون براساس اسنادی که منتشر شده است کشورهای امریکایی و انگلیسی قصد دارند تجهیزات هوواوی چین را از زیرساختهای سطح ملی کشورشان حذف کنند؛ علتش این است که آنها معتقدند که این تجهیزات زیرساختی زمینه ساز جاسوسی و جمع آوری اطلاعات است.
 
سردار جلالی ادامه داد: فروش اطلاعات، یک صنعت در دنیا محسوب می شود و در حوزه های مخابراتی اطلاعات را جمع آوری و به مشتری می فروشند؛ برای مثال اطلاعات زیرساخت ما را استخراج و به کسانی که علیه ما کار می کنند می فروشند.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی موبایلی مانند واتس اپ که شماره تلفن افراد را ذخیره می کند افزود: این شبکه ها، محتوای تلفن کاربر را ذخیره کرده و به بخش های اطلاعاتی می فروشند؛ براین اساس شبکه سازی اطلاعات از طریق تجمیع این اطلاعات صورت می گیرد؛ برای مثال شاهد هستیم که نرم افزاری مانند "تروکالر" به راحتی اطلاعات و مشخصات شما را برایتان فاش می کند.
 
وی با بیان اینکه جمع آوری اطلاعات با ارزش از ما، می تواند علیه ما و مورد سوء استفاده قرار گیرد گفت: هم اکنون بخش وسیعی از شبکه های مخابراتی وزیرساختی ما مربوط به تجهیزات خارجی از هوواوی، زیمنس و ZTE است که از نظر سازمان پدافند غیرعامل این کاملا ایراد دارد و باید اصلاح شود.
 
سردار جلالی افزود: دستگاههایی که در زیرساختهای اصلی ارتباطی ما به کار گرفته می شوند توسط خارجی ها کنترل و مدیریت می شوند که این موضوع باید با بکارگیری تکنولوژیهای بومی اصلاح شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.