فناوری اطلاعات

July 9, 2014
11:10 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1393
کد خبر: 63237

10 تیم موفق در راه‌اندازی غول‌های تکنولوژی

ندا لهردی: شرکت‌های بزرگ و شناخته شده همیشه از یک تجارت کوچک و خرد کار خودشان را آغاز کرده‌اند؛ یک کار گروهی که با ایده خوبی همراه می‌شود و به سرعت رشد می‌کند و شناخته می‌شود.

 شرکت‌های تکنولوژی در این میان شاید معروف‌ترین داستان را دارند که اغلب از یک گاراژ خانگی کلید می‌خورد و خیلی زود به یک شرکت معروف تبدیل می‌شود. همین داستان شیرین موفقیت شرکت‌های تکنولوژی است که این روزها استارت‌آپ‌های این حوزه را به حضور پررنگ‌تر تشویق می‌کند.

در همین راستا مجله فورچون به تازگی به بررسی تیم‌های کاری کوچکی که در پشت موفقیت شرکت‌های بزرگ امروز قرار داشته‌اند، پرداخته و در نهایت موفق‌ترین و موثرترین تیم‌ها را معرفی کرده است. در واقع موثرترین بنیانگذاران و موسسان شرکت‌ها آنهایی هستند که با شجاعت و صبر زیاد توانسته‌اند ایده‌شان را دنبال کنند و بالاخره با نوآوری آن را به یک تجارت موفق تبدیل کنند. در اینجا می‌توانید با این تیم‌های موفق آشنا شوید.

Sun Microsystems:

این شرکت با تلاش «وینود خوسلا»، «اسکات مک‌نلی»، «اندی بچتولشیم» و «بیل جوی» تاسیس و راه‌اندازی شد. این شرکت که توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه استنفورد راه‌اندازی شد، در دهه 1990 به قهرمان دنیای کامپیوترهای ورک‌استیشن تبدیل شد تا جایی که آنها شعار خود را این‌طور انتخاب کردند: «ما نقطه‌ای در دنیای دات کام هستیم.» اما در پایان بحران دات کام در این دوران، بسیاری از شرکت‌ها و تجارت‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های Sun Microsystems دچار مشکل شدند. در نهایت این شرکت با قیمتی حدود 3/7 میلیارد دلار توسط شرکت نرم‌افزاری بزرگ اوراکل خریده شد. موسسان Sun Microsystems که دیگر در دنیای تکنولوژی شناخته شده بودند، با این خرید ثروت زیادی به‌دست آوردند. خوسلا شرکت سرمایه‌گذاری شخصی خودش را راه‌اندازی کرد. جوی و بچتولشیم در زمینه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند (البته بچتولشیم یکی از سرمایه‌گذاران اولیه شرکت گوگل هم بوده است) و بالاخره مک‌نلی یک شرکت نظرسنجی اجتماعی- رسانه‌ای را به نام Wayin راه‌اندازی کرد. 

Netscape: «مارک اندرسون» و «جیمز اچ کلارک» این شرکت را راه‌اندازی کردند. این دو سعی کردند با سرمایه‌ای اندک، یک تجربه مدرن از وبگردی را برای افراد ایجاد کنند. در سال 1994 آنها یک مرورگر اینترنتی را با نام Mosaic Netscape یا Netscape Navigator معرفی کردند 

که اولین مرورگر اینترنتی با عرضه عمومی محسوب می‌شد. Netscape در سال 1999 توسط شرکت AOL و با قیمت 10 میلیارد دلار خریده شد.  کلارک شرکت Healtheon را تاسیس کرد که بعدها با شرکت WebMD ادغام شد. اندرسون هم با همراهی «بن هورویتز» شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ Andreessen Horowitz را تاسیس و راه‌اندازی کرد.

General Motors:

این شرکت بزرگ و شناخته شده را «ویلیام دورانت» و «چارلز استوارت موت» تاسیس کردند. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان فعالیت خودش را از بیش از یک قرن پیش با برند بیوک شروع کرد. دورانت سعی داشت به امنیت و کیفیت ساخت خودروها توجه بیشتری بکند و بالاخره متوجه شد که این بازار پتانسیل خوبی برای ورود مدل‌های پیشرفته و ارتقا یافته را دارد. تا سال 1910 این شرکت توانست شرکت Oldsmobile را خریده و برند Cadillac و Chevrolet را راه‌اندازی کند تا سرانجام با فعالیت موثر 70 ساله تا سال 2008 به‌عنوان یکی از موفق‌ترین خودروسازان دنیا شناخته شود.

Microsoft:

غول نرم‌افزاری جهان را «بیل گیتس» و «پل آلن» تاسیس کردند. بدون فعالیت‌های این دو نفر این روزها کامپیوترهای شخصی نمی‌توانستند به این شکل وجود داشته و مورد استفاده قرار بگیرند. آلن و گیتس که از دوره کودکی با یکدیگر دوست بودند در سال 1975 مایکروسافت را بعد از نوشتن یک زبان برنامه‌‌نویسی برای میکروکامپیوتر Altair 8800، راه‌اندازی کردند. هر چند آلن هشت سال بعد از آن از این شرکت جدا شد، اما نتیجه همکاری این دو نفر به تولید مهم‌ترین نرم‌افزار کامپیوترهای شخصی یعنی ویندوز منجر شد که حتی این روزها هم حاکمیت بازار کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارد. پل آلن اما همچنان سعی می‌کند با شرکت سرمایه‌گذاری خودش یعنی Vulcan Capital حضور موثری در دنیای تکنولوژی داشته باشد. بیل گیتس هم با تاسیس بنیاد بیل و ملیندا گیتس در زمینه کارهای بشردوستانه فعالیت می‌کند. این درحالی است ‌که گیتس به درخواست «ساتیا نادلا» مدیرعامل جدید مایکروسافت سعی دارد نقش خودش را در مایکروسافت پر رنگ‌تر کند.

PayPal:

این شرکت معروف توسط «الون ماسک»، «پیتر تیل»، «مکس لوچین»، «لوک نوسک» و «کن هاوری» تاسیس و راه‌اندازی شد. آنها این شرکت فعال را در زمینه خدمات پرداخت اینترنتی در سال 1998 تاسیس کردند که به سرعت تعداد کاربران آن به‌خاطر ارائه روشی برای پرداخت آنلاین در وب سایت خرده فروشی eBay افزایش پیدا کرد. با این اوصاف هیچ تعجبی نداشت که eBay این شرکت نوظهور را با قیمت 5/1 میلیارد دلار بخرد تا PayPal همچنان عنوان سریع‌ترین شرکت در حال رشد در مجموعه eBay را در اختیار داشته باشد. حالا ماسک در شرکت Tesla مدیریت یک تولیدکننده خودروهای الکترونیکی را در دست دارد؛ درحالی که تیل به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در استارت‌آپ‌های تکنولوژی حضوری فعال دارد و رد پایش در شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک هم به چشم می‌خورد.

Ubisoft:

این شرکت را «ایوز گیلموت»، «کلود‌گیلموت»، «مایکل گیلموت»، «جرارد گیلموت» و «کریستین گیلموت» تاسیس کردند. برادران گیلموت در سال 1986 این شرکت تولیدکننده و توسعه‌دهنده بازی‌های ویدئویی را در یک مزرعه کوچک در فرانسه راه‌اندازی کردند. این شرکت با امضای قرارداد همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند Electronic Arts به سرعت تجارت خودش را به کشورهای دیگری مانند آمریکا و انگلستان گسترش داد. Ubisoft حالا 29 استودیو توسعه بازی را در 19 کشور جهان در اختیار دارد و به عنوان سومین تولیدکننده بازی‌های ویدئویی در جهان شناخته می‌شود. همه پنج برادر گیلموت همچنان در شرکت Ubisoft فعالیت می‌کنند.

Facebook: 

puic7«مارک زوکربرگ» همراه با «داستین موسکویتز»، «ادواردو ساورین»، «اندرو مک-کولام» و «کریس هیوگز» این شرکت معروف و محبوب را تاسیس کردند. حالا بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به کمک باز تعریفی که زوکربرگ و دوستانش از ارتباطات اجتماعی در عصر دیجیتال ارائه دادند، در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان فعال هستند. حالا فیس‌بوک دومین سایت اینترنتی محبوب در جهان است. اختلافات میان موسسان این شبکه اجتماعی خیلی زود به داستانی جالب برای فیلمسازان تبدیل شد که در نهایت فیلم آن جوایز بین‌المللی زیادی را هم از آن خود کرد. حالا موسسان فیس‌بوک با کمک ثروتی که از این شرکت به‌دست آورده‌اند، فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌دهند. هیوگز یک مجله اجتماعی را خریده است، موسکویتز یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای مدیریتی به نام Asana را راه‌اندازی کرده است، مک‌کولام به یک کارآفرین فعال تبدیل شده است و ساورین در استارت‌آپ‌های تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کند.

Twitter:

این شبکه اجتماعی محبوب را هم «جک دورسی» همراه با «اوان ویلیامز»، «بیز استون» و «نوا گلاس» تاسیس و راه‌اندازی کردند. آنها در ابتدا هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند که این میکروبلاگ کوچک بتواند روزی به یک شرکت بزرگ و سودآور تبدیل شود. این شبکه اجتماعی به خاطر ساختار ساده و کاربردی‌اش، خیلی زود طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرد. دورسی که مدیرعامل شرکت Square هم هست، رئیس هیات‌مدیره Twitter است. ویلیامز حالا استارت‌آپ خودش را با نام Medium دارد و استون هم به‌تازگی کتابش را با نام «چیزهایی که یک پرنده کوچک به من یاد داد» منتشر کرده است. 

Google:

محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا توسط «لری پیج» و «سرگئی برین» راه‌اندازی شد. گوگل حالا یکی از مهم‌ترین اجزای اصلی افسانه سیلیکون ولی است که توسط دانشجویان دوره دکترای دانشگاه استنفورد که در خوابگاه با یکدیگر آشنا شده بودند، تاسیس شد. 

این غول دنیای تکنولوژی حالا بیش از سی هزار محصول متنوع از ابزارهای تبلیغات آنلاین گرفته تا خودروهای بدون راننده دارد. در زمان تاسیس این شرکت، پیج و برین تصمیم گرفتند سمت مدیرعاملی را به «اریک اشمیت» واگذار کنند که حالا به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره در این شرکت فعالیت می‌کند. پیج که در آن زمان مدیر بخش محصولات بود، از سال 2011 به‌عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کند و برین مدیریت آزمایشگاه تحقیقاتی Google X را که درباره تکنولوژی‌های آینده فعالیت می‌کند، به عهده دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.