امنیت

تلفن همراه

گوشی

July 12, 2014
10:04 شنبه، 21ام تیرماه 1393
کد خبر: 63270

دردسرهای یک گوشی اندرویدی

گوشیهای اندرویدی این روزها به واسطه نرمافزارهای مختلفی که روی آنها نصب است به یکی از علاقمندیهای مردم تبدیل شدهاند. اما از اندروید به دلیل بدافزارهای مختلفی که میتوانند این گوشیها را مورد تهدید قرار دهند گاهی به عنوان بهشت بدافزارها یاد میشود.
 
 
علاقه مردم به استفاده از برخی برنامههای خاص گوشیهای اندرویدی باعث شده که افراد تمایل مضاعفی برای خرید گوشیهای اندرویدی نشان دهند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سیستم عامل اندروید محبوبترین سیستم عامل هکرها و بدافزارنویسان است.
آلوده شدن به ویروسها و بدافزارها از جمله مشکلاتی است که در کمین کاربران تلفنهای همراه نشسته و در این میان یکی از چالشهایی که ارائه کنندگان سیستم عامل با آن روبرو هستند این است که هرچه محصول آنها محبوبیت بیشتری در بین مردم داشته باشد، به همان نسبت علاقه هکرها و ویروسنویسان هم نسبت به آن بیشتر میشود.
اکنون به گواهی آمارها، سیستم عامل اندروید دارای بالاترین میزان فروش در بازار گوشیهای همراه است و به همین دلیل بیش از دیگر رقیبان خود مورد تهدید بدافزارهای مختلف قرار گرفته است. به عنوان مثال در سال 2011 تنها 10 مورد بدافزار جدید برروی نرمافزارهای اندروید شناسایی شد، در حالی که این رقم در سال 2012 تقریبا 4 برابر شده و به 37 مورد رسید.
در سال 2011، شرکت امنیتی جونیپر اعلام کرد که تعداد بدافزارها در انواع سیستم عامل موبایل نسبت به چند سال گذشته، 155درصد افزایش داشته است.
پیش از این اعلام شده بود که حدود 92 درصد از تمامی بدافزارهای تلفن همراه کشف شده، به طور خاص سیستم عامل اندروید را مورد هدف قرار دادهاند که گاه در بررسیهایی که توسط شرکتهای مختلف صورت گرفته این رقم به 97 درصد هم رسیده است.
مطالعات Juniper Networks که نتایج آنها تیرماه سال گذشته منتشر شد این گونه نشان می داد که 48 درصد از این حملات از طریق تروجانهای پیام کوتاه، 29 درصد از طریق نصب نرم افزارهای تقلبی و 19 درصد از طریق بدافزارهای جاسوسی به وقوع می پیوندد.
بر همین اساس به کاربران توصیه شده برای کاهش خطر آلوده شدن به بدافزار، از فروشگاههای برنامههای کاربردی متفرقه خرید نکنند، سیستمهای عامل تلفن همراه خود را به روزرسانی کنند و به برنامهها اجازه ندهند تا به اطلاعات شخصی و خصوصی ذخیره شده برروی دستگاه، دسترسی پیدا کنند.
 
از چه زمانی گوشیها ویروسی شدند؟
بنا بر آنچه بر روی برخی سایتها اعلام شده اولین ویروس موبایل در سال ۲۰۰۴ توسط یک کمپانی به نام Ojam (اُجام) هنگام ساختن بازی Mosquito (پشه) پدیدار شد. این ویروس بدون اطلاع کاربر پیامهایی را ارسال و هزینههایی برای آنها ایجاد می کرد. چند هفته بعد، خورههای کامپیوتر شکلی از یک ویروس مفهومی به نام Cabir ایجاد کردند که میتوانست تا شعاع ۱۰ متری خود را به هر تلفن همراهی که بلوتوث آن روشن است انتقال دهد.
 
ویروسها با گوشی چه خواهند کرد؟
اما در زمینه مشکلاتی که به واسطه ویروس و بدافزار در گوشی ایجاد میشود می توان به موارد متعددی اشاره کرد که بسیاری سایتها نیز به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخته اند. در این میان یکی از مشکلات رایجی که در این زمینه ایجاد میشود این است که ویروس به طور خودکار به ارسال پیامکهایی بدون اجازه و اطلاع صاحب گوشی می پردازد که همین موضوع می تواند مشکلات متعددی را برای فرد به دنبال داشته باشد.
گاهی نیز برخی بدافزارها در صورت از بین نرفتن در یک ساعت اولیه فعالیت سبب از بین رفتن دادههای شما خواهد شد. با طراحی کرمی در این تراوا انبوهی از پیام ها توسط MMS از سوی گوشی آلوده ارسال می شود که صاحب گوشی نیز خود در جریان این ارسالها نخواهد بود.
ویروس هایی نیز هستند که اطلاعات SMS و MMS گوشی را مورد سرقت قرار میدهند. برخی نیز با ارسال پیامی با این عنوان که یک برنامه مهم یا به روزرسانی امنیتی لازم دارید وارد گوشی شما می شوند. ویروسهایی نیز وجود دارند که سبب قفل شدن گوشی شما خواهند شد و اجازه هیچ گونه عملیاتی را به شما نمی دهند.
 
چگونه از شر ویروسها در امان باشیم؟
اولین راه برای ایمنی بیشتر تلفن همراه شما این است که سیستمعاملی انتخاب کنید که رمزگذاری را پشتیبانی کند و امکانی وجود داشته باشد که بتوانید آن را رمزگذاری کنید. از سیستمهای عامل Apple ios و Rim Black Berry میتوان به عنوان سیستمعامل مناسب در این زمینه یاد کرد که شما میتوانید با استفاده از این سیستمهای عامل و رمزگذاری تلفن همراه خود حتی از دست پیشرفتهترین هکرها هم تا حد مناسبی در امان باشید.
در گام بعدی بی شک فعال کردن یک کلمه عبور (Pin) نخستین اقدام دفاعی برای محافظت از اطلاعات شما خواهد بود. این کار کمک میکند که در صورت گم شدن، به سرقت رفتن یا جا ماندن دستگاه از برداشتن آن توسط دیگران و مشاهده و دستکاری محتویات آن در امان باشید.
اغلب سیستمعاملهای موبایل، به طور خودکار دادههای دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق برای وارد کردن کلمه عبور حذف میکنند. این کار در صورتی که رمز گذاری توسط دستگاه پشتیبانی نشده باشد بسیار ارزشمند است اما برای دستگاههایی که از رمزگذاری بهره میبرند هم میتواند مفید باشد؛ چراکه دادن فرصت نامحدود به دیگران برای حدس زدن کلمه عبور، شانس آنها را بیشتر میکند.
البته باید به خاطر داشته باشید که حتما از تمامی دادههای خود به طور منظم یک نسخه پشتیبانی تهیه کنید و از راهکاری برای بازیابی دادههای خود در یک دستگاه جدید بهرهمند شوید. اما به عنوان چهارمین راهکار، پیش از اینکه گوشی شما گم شده یا به سرقت برود، باید راهکاری برای ردیابی و مدیریت از راه دور آن داشته باشید. اینگونه راهکارها به شما اجازه میدهند که موقعیت دستگاهتان را روی یک نقشه مشاهده کنید.
علاوه بر این برای جلوگیری از ورود بدافزارها به گوشی تان می توانید راهکارهای زیر را نیز مورد استفاده قرار دهید.
-از نرم افزارهای هک شده/ تغییر کرده استفاده نکنید.
-مرتبا چند نسخه پشتیبان از فایلهای خود بگیرید.
-برنامه یا بازی را از سایتهای رسمی دانلود کنید.
-تنظیمات امنیتی گوشی خود را فعال کنید؛ مانند کد امنیتی، که اجازه ندهید کاربرانی غیر از شما، روی تلفن همراهتان نرم افزارهای متفرقه نصب کنند.
-از کسانی که نمیشناسید، هیچ فایلی از طریق بلوتوث دریافت نکنید. حتی اگر آنها را میشناسید باز هم احتیاط کنید. چون ممکن است نرم افزارهای خندهدار آنها چیزی که شما تصور میکنید نباشد. اگر از بلوتوث تلفن همراهتان استفاده نمیکنید آن را خاموش کنید.
-وقتی برای مرور وب از تلفن همراهتان استفاده میکنید فقط به سایتهای مطمئن سر بزنید. هنگام اتصال به سیستمهای Wi-Fi عمومی جدا احتیاط کنید، مگر اینکه بتوانید تشخیص بدهید که صاحبان آنها مطمئن هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.