اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 13, 2014
9:49 یکشنبه، 22ام تیرماه 1393
کد خبر: 63299

آلمان و آرژانتین در نبرد تکنولوژی

سونیتا سراب‌پور: فینال مسابقات جام جهانی بین آرژانتین و آلمان هر چند آوردگاهی برای داشته‌های فوتبالی دو کشور از دو قاره متفاوت است، اما فرصتی هم برای مقایسه یا رقابت این دو کشور از جنبه‌های دیگری هم فراهم می‌کند. اگر موضوع تکنولوژی را جایگزین زمین فوتبال کنیم نتیجه رقابت دو کشور چه خواهد بود؟ 
در این گزارش آورده‌های تکنولوژی دو کشور آلمان و آرژانتین را از منظر تکنولوژی بررسی می‌کنیم تا ببینیم در بیرون از رقابت فوتبال کدام کشور برنده این مسابقه است.
 
  آرژانتین، قدرتمند در آی‌تی 
آرژانتین یا به عبارت بهتر جمهوری آرژانتین در آمریکای جنوبی قرار دارد و از نظر وسعت دومین کشور بعد از برزیل در این قاره و هشتمین کشور بزرگ جهان به حساب می‌آید. این کشور ۲ میلیون و ۷۷۷ هزارو ۴۰۹ کیلومتر مربع وسعت دارد و بین کوه‌های آند (در غرب) و جنوب اقیانوس آتلانتیک قرار دارد. این کشور با پاراگوئه، بولیوی و در شمال با برزیل و ازغرب و جنوب با شیلی همسایه است. 
بر اساس آخرین سرشماری تعداد جمعیت این کشور بیش از ۴۳ میلیون نفر تا سال ۲۰۱۴ است. همچنین بر اساس آمار Internetworldstats تعداد کاربران اینترنت این کشور تا اوایل سال ۲۰۱۲ حدود ۲۸ میلیون نفر و ضریب نفوذ آن حدود 4/66 درصد بوده است. همچنین تعداد کاربران فیس‌بوک این کشور تا سپتامبر ۲۰۱۲ بیش از ۲۰ میلیون نفر بوده است. 
مقایسه آمارهای ضریب نفوذ اینترنت در این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ (آخرین آمار موجود) چندان تغییری نکرده است و حدود ۶۴ تا ۶۶ درصد بوده است. بازار آی‌تی در آرژانتین دومین بازار در
 آمریکای لاتین است. میزان سرمایه‌گذاری در بخش آی‌تی به شکل قابل توجهی افزایش یافته و در همه بخش‌ها هم در صنعت و هم در بخش کاربران شاهد رشد این کشور هستیم که بخش قابل توجه آن ناشی از فضای رقابتی است که در صنعت آی‌تی این کشور ایجاد شده است. 
همچنین بر اساس آمارهای وبلاگ اکونومیست بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی این کشور یعنی
 Marcadolire حدود 2/6 میلیارد دلار ارزش بازار دارد و با این مقدار این کشور در رتبه یازدهم یعنی یک رتبه پایین‌تر از آلمان ایستاده است. شرکت دوم بزرگ اینترنتی این کشور یعنی Despegar حدود یک میلیارد دلار و شرکت سوم یعنی Navent حدود ۱۲۵ میلیون دلار ارزش بازار دارد.
 
 
صنعت نرم‌افزار در آرژانتین هم از جمله نقاط قوت صنعت آی‌تی در این کشور است . صنعت نرم‌افزار تنها در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰ درصد رشد داشت و این کشور حدود ۹۰۰ میلیون دلار بابت صادرات نرم‌افزار درآمد کسب کرد و نرخ رشد سالانه صنعت نرم‌افزار در این کشور امروزه حدود ۱۷ درصد برآورد می‌شود. متخصصان آی‌تی در این کشور تخمین می‌زنند درآمد سالانه این کشور تا سال ۲۰۲۰ به 9/2 میلیارد دلار در سال افزایش یابد. بر اساس آمارهای بیزنس نیوز این کشور هم اکنون بیش از ۳۶۰۰ شرکت آی‌تی دارد که حدود ۶۰ درصد از آنها در بوئنوس آیرس قرار دارند و بقیه شرکت‌ها در ایالت‌های مهمی چون کارادوبا، سن لوئیس و سانتافه مستقر هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آرژانتین در زمینه نرم‌افزار، قانونی است که توسط رئیس‌جمهور این کشور کریستینا فرناندز امضا شد. در این قانون شرکت‌های آی‌تی که اقدام به صادرات نرم‌افزار می‌کنند از معافیت‌های مالیاتی تا حدود ۷۰ درصد برخوردار می‌شوند.
آی‌تی در کشور آرژانتین تا اندازه قابل توجهی رشد کرده و بخش عمده مردم این کشور هم‌اکنون از مزایای آن بهره‌مند هستند. در جولای سال ۲۰۱۰ مایکروسافت اعلام کرد که حدود ۵۰۰ هزار لایسنس ویندوز ۷ در این کشور فروخته شده است. این میزان تا پایان سال تا حدود ۲۰ درصد افزایش یافت که مایکروسافت آن را ناشی از افزایش تقاضای بخش تجاری دانست.
بر اساس آمارها متوسط نرخ رشد سالانه بازار کامپیوتر و لوازم جانبی در این کشور حدود ۱۴ درصد است که تا سال ۲۰۱۵ به ۳.۹ میلیارد دلار می‌رسد. بر همین اساس ضریب نفوذ کامپیوتر در این کشور حدود ۲۵ درصد و همچنان در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰ درصد برسد. این موضوع ناشی از سیاست‌های دولت برای توسعه استفاده از کامپیوتر در مدارس و خانه‌ها است. دولت همچنین برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه استفاده از آی‌تی در بخش‌های آموزش دارد.
 
 
  آلمان، قطب برتر دنیای‌تکنولوژیک
تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اختراعات مهمی مانند آسپرین، تابش الکترومغناطیسی (که باعث توسعه و پیشرفت مخابرات شد)، فرمت موسیقی MP3 یا LCD از کجا آمده است؟ تمام این اختراعات مربوط به کشور آلمان است. این اختراعات تنها بخشی از نوآوری در این کشور است و می‌توان به میلیون‌ها اختراع دیگر نیز اشاره کرد که زندگی امروز بشر را با تغییر و تحولات زیادی همراه کرده است.
 
 
دستاوردهای کشور آلمان در زمینه علم و تکنولوژی همواره پررنگ بوده است به طوری که پایه‌گذار موفقیت‌های این کشور در زمینه اقتصادی است. آلمان یا جمهوری فدرال آلمان با 82 میلیون جمعیت و مساحتی برابر 357 هزار و 
121 کیلومتر مربع پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است. آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز دارد. این کشور یکی از قوی‌ترین کشورهای اقتصادی در این قاره و یکی از پنج قطب اقتصادی جهان محسوب می‌شود. در کشور آلمان نزدیک به ۵۰۰ هزار بنگاه اقتصادی وجود دارد. بیش از ۹۰ درصد از این تعداد را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. بخش قابل توجهی از بنگاه‌های آلمان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر پرسنل دارند. این کشور نه تنها در صنعت خودرو حرف اول را می‌زند، بلکه در صنعت فناوری اطلاعات نیز از جمله کشورهای پیشرو به حساب می‌آید. این کشور مهم‌ترین بازار فناوری اطلاعات در اتحادیه اروپا و پس از آمریکا و ژاپن دومین بازار بزرگ فناوری اطلاعات جهان به شمار می‌آید. 
از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا«از لحاظ سرمایه» ۳۷عدد از این شرکت‌ها در آلمان قرار دارند. بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی در این کشور مشغول به فعالیت هستند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به دویچه‌تلکام، زیمنس، تی‌موبایل و.. اشاره کرد. بازار ICT در آلمان بزرگ‌ترین بازار تکنولوژی در اروپا است و عمده محصولات تکنولوژی این کشور به آمریکا صادر می‌شود. بخشی از صنعت این کشور که با رشد قابل محسوسی همراه است مربوط به حوزه نرم‌افزار است. 
 میزان صادرات نرم‌افزار این کشور برای سال ۲۰۱۴ حدود ۲۶ میلیارد دلار و میزان صادرات سخت‌افزارهای تکنولوژی ۲۸ میلیارد دلار برآورد شده است. امروزه بسیاری از شرکت های آمریکایی در آلمان حضور مستقیم دارند، به عنوان مثال IBM بیش از ۱۰۰ سال است که در آلمان فعالیت می‌کند. در آلمان حدود ۷۲ هزار شرکت تکنولوژی وجود دارند و چیزی حدود ۸۷۶ هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند و همچون بسیاری از کشورها این غول تکنولوژی از کمبود متخصصان آی‌تی رنج می‌برد.
شرکت SAP یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری آلمانی است که از پنج شرکت پردرآمد نرم‌افزاری در جهان به حساب می‌آید. بعد از این شرکت نیز می‌توان در لیست پردرآمدترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا نام سه شرکت برتر آلمانی یعنی SIEMENS، DATEV و SOFTWARE AG را دید.
در بخش اینترنت و فعالیت‌های اینترنتی نیز این کشور از فعال‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. تعداد کاربران اینترنت این کشور بیش از  67 میلیون (تا پایان JUN سال 2012) اعلام شده و ضریب نفوذ استفاده از این سرویس براساس اطلاعات اتحادیه جهانی مخابرات 83 درصد برآورد شده است. طبق آمارهای موجود، هم‌اکنون متوسط سرعت اینترنت در آلمان ۴ مگابیت در ثانیه است. همچنین بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی آلمان با نام‌های «دویچه تلکام» و «وودافون» با همکاری یکدیگر خدمات پهنای باند اینترنت VDSL سرعت بالا را در این کشور توسعه می‌دهند تا سرعت دسترسی مردم به شبکه مجازی را از متوسط
۴ مگابیت در ثانیه هم بالاتر ببرند. این فعالیت‌های بخش خصوصی در کنار برنامه‌ریزی دولت آلمان برای افزایش میانگین سرعت اینترنت در این کشور دنبال می‌شود. بر اساس طرح وزارت اقتصاد آلمان، تا سال ۲۰۱۸ میلادی امکان دسترسی تمام منازل و شرکت‌های این کشور به اینترنت با سرعت ۵۰ مگابیت در ثانیه فراهم خواهد شد. در حال حاضر ۹۸ درصد خانه‌های آلمانی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
 همچنین آلمان از جمله کشورهایی است که رشد استفاده از شبکه های اجتماعی در آن با افزایش همراه است. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت INTERNET WORLD STATS تعداد کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک در آلمان تا سال 2012 بیش از 25 میلیون نفر اعلام شده و ضریب نفوذ استفاده از این شبکه برابر 2/31 درصد است. 
همچنین بر اساس آمارهای وبلاگ اکونومیست بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی این کشور یعنی Rocket Internet حدود 8/6 میلیارد دلار ارزش بازار دارد و با این مقدار این کشور در رتبه دهم یعنی یک رتبه بالاتر از آرژانتین ایستاده است. شرکت دوم بزرگ اینترنتی این کشور یعنی Zalando حدود 3/5 میلیارد دلار و شرکت سوم یعنی Bigpoint حدود یک میلیارد دلار ارزش بازار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.