اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 14, 2014
3:18 دوشنبه، 23ام تیرماه 1393
کد خبر: 63306

تهران بعد از بروکسل؛ نظارت آنلاین بر 6 هزار و 500 اتوبوس شهری

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مدیریت آنلاین 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس در پایتخت یکی از کارهای بزرگی است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران توانست آن را اجرایی کند.
 
به گزارش سما، پیمان سنندجی افزود: سازمان اتوبوسرانی شهر تهران توانست بعداز شهر بروکسل بلژیک از این سیستم برای رصد تمامی ناوگان اتوبوسرانی خود استفاده کند با این تفاوت که شهر بروکسل تنها برای بررسی عملکرد 600 دستگاه اتوبوس خود از این برنامه استفاده می‌کند اما شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برای رصد 6هزار و 500 دستگاه اتوبوس خود که یکی از بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوسرانی جهان را دارد؛ استفاده کند.
 
به گفته وی برای انجام مطالعات و بررسی‌های دقیق این نرم‌افزار 4 سال  زمان صرف شد.
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره نحوه کار نرم‌افزار رصد آنلاین گفت: این سیستم به خوبی نشان می‌دهد که در هر یک از 300 ایستگاه اتوبوس شهر تهران چه اتوبوسی در حال فعالیت است. به عبارت دیگر این سیستم این امکان را برای مدیران سازمان اتوبوسرانی به وجودآورده است که امکان دسترسی به جزیی ترین اطلاعات اتوبوس‌ها را داشته باشند که در صورت تخلف بتوانند مشکلات را پیگیری کنند.وی ادامه داد: سیستم رصد ناوگان اتوبوسرانی به خوبی نشان می‌دهد که اتوبوس‌ها در کدام ایستگاه‌ها تجمع دارند که مدیران خطوط علت توقف بیشتر از برنامه زمان‌بندی رادر ایستگاه‌ها بررسی کنند. همچنین این سیستم امکان بررسی سرعت اتوبوس‌ها در زمان خدمات‌رسانی را به صورت دقیق نشان می‌دهد که اگر اتوبوسی افزایش سرعت داشت به صورت دقیق مشخص شود.به گفته سنندجی حتی اتوبوس‌هایی که از برنامه زمان بندی ناوگان نیز عقب مانده اند نیز به رنگ آبی در این نرم‌افزار نشان داده می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت واحد درباره یکی از تاثیرات این نرم‌افزار در مدیریت خطوط گفت: بعد از استفاده این نرم‌افزار در خط یک علت توقف بیش از اندازه اتوبوس‌ها نیاز به اصلاح هندسی برخی از تقاطع‌ها گزارش  شد. جالب است بدانید که بعد از اصلاح هندسی یکی از تقاطع‌های واقع در مسیر خط یک اتوبوس‌های تندرو 7 دقیقه به سرعت ناوگان این خط افزوده شد.
 
وی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز سیستم نظارت آنلاین ناوگان اتوبوسرانی سرعت در تصمیم گیری مدیران خطوط و در مراتب بالاتر مدیرعامل شرکت واحداتوبوسرانی شهر تهران است. در این نرم‌افزار حرکت اتوبوس‌ها ایستگاه به ایستگاه نشان داده می‌شود. 
 
به گفته وی ارایه گزارش گرافیکی از عملکرد ناوگان نیزیکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار است. البته این قابلیت در فاز دوم این برنامه در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در این گزارش گرافیکی و تحلیلی نشان داده می‌شود که کدام اتوبوس بیشتر از 5 بار سرعت غیر مجاز در خط داشته است و این مشکل در قالب گزارش به مدیران مربوطه ارایه می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.