اپراتورها

بازار سرمایه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

July 14, 2014
3:47 دوشنبه، 23ام تیرماه 1393
کد خبر: 63312

همشهری: هزینه هم‌کدسازی مخابرات از جیب مردم

براساس مصوبه سال گذشته رگولاتوری از ابتدای امسال هزینه‌های هم‌کدی با دریافت آبونمان ثابت و متغیر بر مبنای میزان مکالمات و از جیب مشترکان پرداخت می‌شود.
 
 
براساس مصوبه سال گذشته رگولاتوری از ابتدای امسال هزینه‌های هم‌کدی با دریافت آبونمان ثابت و متغیر بر مبنای میزان مکالمات و از جیب مشترکان پرداخت می‌شود.
 
به گزارش همشهری، با گذشت چند هفته از درخواست وزیر ارتباطات برای بازنگری در تعرفه‌های مکالمات تلفنی به‌ویژه نرخ مکالمات همراه اول نه‌تنها خبری از بازگشت این تعرفه‌ها نیست بلکه هزینه اجرای تکلیف طرح هم‌کدی تا پایان شهریور‌ماه و یکسان‌سازی‌ مکالمات تلفنی از طریق آبونمان از مشترکان دریافت می‌شود.
 
افزایش آبونمان ثابت و متغیر در حالی به‌عنوان راهی برای جبران هزینه‌های اجرایی طرح هم‌کدی مدنظر قرار گرفته که قبلا وزارت ارتباطات دریافت هزینه آبونمان 900تومانی با رشد 1300درصدی در دولت دهم را ملغی اعلام کرده بود. اما اکنون گرانی نرخ آبونمان ثابت و متغیر تا 1800درصد در برخی کلانشهرها مانند تهران اعمال می‌شود.
 
براساس مصوبه رگولاتوری از ابتدای امسال علاوه بر افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه، هزینه‌های برخی تکالیف معوق دولت مانند اجرای طرح هم‌کدسازی استانی برای تمامی استان‌های باقیمانده تا پایان شهریور‌ماه امسال از طریق افزایش نرخ آبونمان تأمین می‌شود.
 
اجرای طرح هم‌کدی استانی علاوه بر کاهش درآمد شرکت مخابرات در حالی هزینه 120میلیارد تومانی را به این اپراتور تحمیل می‌کرد که وزارت ارتباطات این اپراتور را ملزم به اجرای این تکلیف معوقه دولت دهم در همه استان‌ها تا 2‌ماه آینده کرده است. با این شرایط کمیسیون تنظیم مقررات، راه تأمین هزینه اجرای این طرح و جلوگیری از زیان شرکت مخابرات را افزایش میزان آبونمان از ابتدای امسال به‌ویژه در کلانشهرها اعلام کرد. بر این اساس اعمال آبونمان تعیین‌شده صرفا پس از اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و از آغاز نخستین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور اجرایی شد.
 
وزیر ارتباطات: افزایش نرخ مکالمات همراه اول کج سلیقگی است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد مجدد از تعرفه‌های جدید همراه اول، اعمال تعرفه 570ریالی برای هر دقیقه مکالمه توسط همراه اول در فضای رقابتی را نوعی کج‌سلیقگی قلمداد و اعلام کرده است، مبنای کار ما این بوده که برای هر دقیقه مکالمه 499ریال به‌عنوان تعرفه‌ پایه درنظر گرفته شود و این رقم تا 20درصد هم قابل افزایش باشد. به گفته محمود واعظی تاکنون ایرانسل همان تعرفه 499ریالی را حفظ کرده و مسئولان اپراتور سوم (رایتل) هم خبر دادند که بعد از صحبت‌های ما قرار بر آن شده که تعرفه‌های خود را در حوزه دیتا و صوت پایین بیاورند.
 
در شرایطی که تعرفه پایه 499ریال بوده و رقبای همراه اول این تعرفه را اعمال می‌کنند، اینکه اپراتور اول یکباره تعرفه خود را روی 570ریال ببرد باعث می‌شود که مشتری‌هایش را از دست بدهد وگرنه آنچه همراه اول انجام داده خلاف مقررات نیست. واعظی از اجرای طرحی ظرف چند‌ماه آینده خبر داده که براساس آن مشترکان بتوانند با حفظ شماره خود اپراتور ارائه‌دهنده خدماتشان را عوض کنند که با اجرای این طرح طی 7تا 8ماه آینده رقابت جدی بین اپراتورها ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند اپراتور مورد نظر خود را براساس کیفیت و قیمت انتخاب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.