اپراتورها

تلفن همراه

July 15, 2014
8:05 سه شنبه، 24ام تیرماه 1393
کد خبر: 63332

بازار سیاه شماره‌های رند مخابرات: 200 میلیون تومان برای یک تلفن ثابت!

یک خط تلفن ثابت اگر از شرکت مخابرات خریده شود، حدود 50 هزار تومان و درصورت خرید از بازار آزاد حدود 170 تا 200 هزار تومان قیمت دارد اما درصورت رند بودن شماره برای آن قیمتی حتی تا 200 میلیون تومان هم تعریف می‌شود.
 
 
مروری کوتاه بر آگهی‌های تبلیغاتی که در این زمینه در فضای مجازی منتشر شده گویای آن است که بعضا قیمت یک خط تلفن ثابت رند از ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان شروع شده و در موارد متعدد برای فروش خط‌های رند معمولی قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومانی امری طبیعی و متداول محسوب می‌شود.
اما تماس با برخی فعالان بازار فروش خطوط تلفن ثابت گویای آن است که این روزها در مناطق مختلف شهر قیمت خط‌های تلفن ثابتی که شماره‌های بسیار رند دارند به بالای 100 میلیون تومان هم می‌رسد. به عنوان مثال به گفته یکی از فروشندگان برای خرید خطی که هفت شماره یکسان داشته باشد و تنها یک رقم آن با بقیه شماره‌ها فرق داشته باشد، باید حدود 150 تا 200 میلیون تومان هزینه کنید.
 
 خط‌های میلیون تومانی
البته برخی فروشندگان هم هستند که معلوم نیست با چه دلیل و مجوزی اما برای فروش خط به شما، باید بدانند که شما آن شماره را برای چه کسب و کار و به چه منظوری می‌خواهید تا پس از بررسی در جلسات مختلف به شما اعلام کنند که آن خط را با چه قیمتی در اختیار شما قرار خواهند داد!
سال ۸۸ شرکت مخابرات ایران آیین‌نامه‌ای در ارتباط با شماره‌های رند به تصویب رساند و بر اساس آن شماره‌های رند برای فروش به مراکز مخابراتی سپرده شد.
طبق آیین‌نامه،‌ شماره‌ها در قالب ۴ گروه الماس، طلایی، نقره‌ای و سفارشی (برنز) دسته‌بندی شدند و بر اساس این گروه‌ها قیمتی نیز برای آن‌ها تعیین شد.
اکنون اگرچه بنا به گفته معاون بازاریابی مخابرات استان تهران واگذاری تلفن‌های ثابت رند تنها به خط‌های نقره‌ای و برنزی محدود شده و خط‌های طلایی و الماس هنوز واگذار نمی‌شوند اما بر اساس آیین‌نامه مذکور، قیمت فروش هر شماره‌ رند برنز ثابت ۳۵۰ هزار تومان، شماره رند نقره‌ای ۷۵۰ هزار تومان و شماره رند طلایی ۲ میلیون تومان تعیین شده و برای شماره‌هایی که جزو شماره‌های گروه الماس به شمار می‌روند نیز بالاترین قیمت پیشنهادی در نظر گرفته می‌شود.
 
 الگو برداری بازار از مزایده مخابرات
در سال ۹۰ شرکت مخابرات ایران تصمیم به واگذاری شماره‌های رند از طریق مزایده گرفت و در استان تهران به فروش این شماره‌ها اقدام کرد. البته مخابرات به یکباره تمام خطوط خود را به مزایده نگذاشت و تصمیم گرفت که این طرح در چند مرحله اجرا شود که نخستین مرحله با فروش ۷۰ شماره رند آغاز شد که البته در این دوره هم مخابرات برای عرضه شماره‌های الماس دست‌نگه داشت.
پس از دو دوره مزایده خطوط رندی که همچنان در دست مخابرات باقی مانده بود به مراکز مخابراتی سپرده شد و اکنون در این مراکز می‌توان نسبت به خرید خط‌های برنزی و نقره‌ای اقدام کرد اما واگذاری خط‌های طلایی و الماس همچنان میسر نیست.
به غیر از شرکت مخابرات اکنون خطوط تلفن ثابت نو و یا کارکرده در بازار آزاد نیز به فروش می‌رسند که در این زمینه هم در اغلب موارد مانند طرح‌های الماس مخابرات فروشندگان ترجیح می‌دهند خط خود را به بالاترین پیشنهاد ممکن واگذار کنند.
 
 مزایده‌های بدون استقبال
معاون مخابرات استان تهران پیش از این در این باره با بیان اینکه چهار سطح برنز، نقره، طلا و الماس که برای خط‌های رند تلفن ثابت تعریف شده گفته بود که در حال حاضر تنها امکان واگذاری خطوط برنزی و نقره‌ای وجود دارد و قیمت هر خط ثابت برنزی حدود 350 هزار تومان و قیمت هر خط رند نقره‌ای براساس مصوبه‌های ابلاغ شده حدود 500 هزار تومان است.
محمدرضا بیدخام در عین حال گفت: هر خط تلفن ثابت طلایی هم قیمتی حدود 750 هزار تومان دارد که البته خط‌های طلایی و الماس در حال حاضر واگذار نمی‌شوند.
معاون مخابرات استان تهران درباره دلیل واگذار نشدن خط‌های طلایی و الماس اظهار کرد: شاید محدودیت شماره‌های این دو سرویس و بالا بودن تقاضا برای آن‌ها مهمترین دلیل عدم عرضه خط‌های طلایی و الماسی باشد.
بیدخام در عین حال یادآور شد: البته در سال‌های گذشته در دو نوبت خطوط رند تلفن ثابت به مزایده گذاشته شد که استقبال چندانی از آن‌ها به عمل نیامد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.