لبه تکنولوژی

July 15, 2014
8:07 سه شنبه، 24ام تیرماه 1393
کد خبر: 63334

ثبت رکوردی جدید در حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات

محققان با استفاده از نانوذرات فریت باریم موفق به ذخیره‌سازی 85.9 میلیارد بیت اطلاعات در هر اینچ مربع شدند.
 
 
شرکت فوجی‌فیلم در یک همکاری مشترک با شرکت آی‌بی‌ام موفق به ثبت رکورد جدیدی در تولید حافظه‌ها شده است. این شرکت با استفاده از فناوری انحصاری و به کارگیری نانوذرات فریت‌باریم موفق به ذخیره‌سازی 85.9 میلیارد بیت در هر اینچ مربع شده که بالاترین دانسیته ذخیره‌سازی اطلاعات است. با این روش می‌توان روی کارتریج‌های استاندارد LTO اطلاعاتی برابر با 154 ترابایت را ذخیره‌سازی کرد. این رقم 62 برابر بیشتر از ظرفیت کارتریج‌های استاندارد موجود در بازار است.
 
این دستاورد جدید ماحصل ترکیب فناوری NANOCUBIC™ فوجی‌فیلم و فناوری پیشرفته ذخیره‌سازی آی‌بی‌ام است. پیتر فالبر مدیرعامل شرکت فوجی‌فیلم می‌گوید: رسیدن به این دانسیته اطلاعات پیشرفت بزرگی در حوزه‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات است. ما در این همکاری مشترک با آی‌بی‌ام توانستیم این دانسیته اطلاعات را روی نوار ایجاد کنیم؛ این کار با سرعت بالا و هزینه‌ی کم قابل انجام است.
 
در تحقیقات فوجی‌فیلم، این گروه به دنبال کاهش ابعاد ذرات مغناطیسی و افزایش پایداری حرارتی آن‌ها بوده است. NANOCUBIC™ نانوذرات مغناطیسی فریت باریم است که ابعاد آن‌ها به شدت کاهش یافته است. این کاهش اندازه برای رسیدن به دانسیته ذخیره‌سازی بالا ضروری است. همچنین پایداری حرارتی بالا موجب می‌شود تا این نانوذرات در درازمدت نیز دوام داشته باشند.
 
از آنجایی که زبری سطح نوار به صورت مستقیم با نسبت سیگنال به نویز رابطه داشته و کیفیت خروجی سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، NANOCUBIC™ می‌تواند زبری سطح نوار را کنترل کند. از سوی دیگر نانوذرات فریت باریم که به صورت عمودی رشد یافته‌اند، می‌توانند سیگنال‌هایی با کیفیت بالا در محدوده‌ی وسیعی از فرکانس‌ها ایجاد کنند.
 
این گروه روشی برای سنتز نانوذرات منفرد فریت باریم ارائه کردند. در این روش ذرات بدون متجمع شدن و به صورت یکنواخت تولید می‌شوند. این روش موجب می‌شود تا نسبت سیگنال به نویز بهبود یافته و نیاز به ابزارهای گرانقیمت نظیر دستگاه‌های پوشش‌دهی از بین برود.
 
در طول ده سال گذشته این سومین بار است که همکاری مشترک فوجی‌فیلم و آی‌بی‌ام موجب رسیدن به یک دستاورد بزرگ می‌شود. از سال 2000، شرکت فوجی‌فیلم به یکی از پیشروان اصلی در حوزه‌ی تولید نوارهای ذخیره‌سازی اطلاعات تبدیل شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.