تجارت الکترونیک

July 17, 2014
9:49 پنجشنبه، 26ام تیرماه 1393
کد خبر: 63357

ضرورت سلامت در تجارت آنلاین

زهرا رفیعی – همشهری : خرید کردن در شهرهای بزرگ برای بسیاری از افراد فرایند ساده‌ای نیست.
خرید کردن در این شهر‌ها نیاز به یافتن وقت خالی، جست‌وجو برای کالای مناسب، صرف زمان برای رفتن به فروشگاه مورد نظر دارد. در این میان اگر فرد برای خرید کردن و تردد در شهر رانندگی هم بکند باید بخشی از زمان خود را برای یافتن جای پارک صرف کند.
 
تحولات اخیر در حوزه فناوری اطلاعات بخش عمده‌ای از این مشکلات را حل کرده است. تلفیق اینترنت، زندگی مدرن و اقتصاد برای بسیاری از افرادی که زمان برایشان از طلا ارزش بیشتری دارد چاره‌ساز شده است. تجارت الکترونیک که حال و آینده از آن گریزی ندارد در حال تغییر دادن معادلات دنیای تجارت است. راه‌حلی که هم مصرف‌کنندگان را از مشکلات دسترسی به کالا‌ها و خدمات رها می‌کند و هم به تولید‌کنندگان کمک می‌کند تا کالا‌ها و خدمات را بی‌واسطه در اختیار مشتری بگذارند. تجارت الکترونیک به آن دسته از خرید و فروش کالا یا خدماتی اطلاق می‌شود که خریدار، کالا یا خدمت مورد نظر خود را از طریق اینترنت و سایت‌های تجارت الکترونیک انتخاب و از همین طریق نیز آن را خریداری می‌کند.
 
بحث‌های تجارت الکترونیک در ایران از سال75 مطرح بوده است اما از آن سال تا‌کنون برخلاف رشد تصاعدی آن در دنیا، این حوزه در ایران رشد بسیار کندی داشته است. سایت‌های خرید آنلاین بخشی از فرایند تجارت الکترونیک را شکل می‌دهند. این حوزه از تجارت الکترونیک اگرچه در سال‌های اخیر رشد نسبی داشته است اما همچنان خالی از آسیب و کلاهبرداری نیست. بیشترین سوءاستفاده را در این سال‌ها قاچاقچیان دارو و مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی کرده‌اند.
 
این افراد در نبود قانون و دانش و سواد رسانه‌ای مشتری‌های خود به سود‌های کلان دست‌ پیدا می‌کنند. آنها با شبکه‌های ماهواره‌ای مثلثی را شکل داده‌اند که به وسیله آن در شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند و با استفاده‌ از سامانه‌های رسمی داخلی کالاهای غیرمجاز و قاچاق خود را به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند. در این بین 3 نهاد داخلی (با دیدی خوش‌بینانه) ناخواسته به این چرخه کمک می‌کنند. زیرساخت‌های مخابراتی برای آنها بستری را فراهم می‌کند تا از سامانه پیامک مشتری‌های خود را پیدا کنند.
 
نظام بانکی پول‌های حاصل از تجارت نه چندان پنهان را جابه‌جا می‌کند و سامانه پست، کالاهای قاچاق خریداری شده را بدون توجه به ارسال‌کننده، آن را جابه‌جا می‌کند. وقتی شکایت‌ها به مقدار و حجم ریالی چشمگیری رسید و خسارات جانی بسیاری درپی داشت، پلیس فتا وارد کار شده و به شکایات رسیدگی می‌کند. از آنجایی که تجارت الکترونیک و خرید آنلاین نقطه گریز‌ناپذیر دنیای تجارت و زندگی مدرن خواهد بود، پیدا کردن راه‌حل‌های میانی و پر کاربرد برای سلامت تجارت در فضای آنلاین ضروری به‌نظر می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.