فناوری اطلاعات

زیرساخت راهکار داد: ممنوعیت استفاده از بیش از 90 درصد پهنای باند شرکتها

منبع: ایسنا

وزیر ارتباطات از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته بود ظرف مدت یک ماه با مدیریت بر اینترنت کشور موانع دسترسی به اینترنت با کیفیت را برطرف کند و حال مدیران این شرکت از تغییر در شرایط اینترنت کشور ظرف یک ماه آینده خبر می‌دهند.

 
حسن کریمی - معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: طی این مدت جلسات متعددی با نمایندگان شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی اینترنت، مخابرات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات داشته‌ایم و در قالب این جلسات به توافق‌هایی رسیده و هر سازمان و شرکت وظایفی را برعهده گرفته است.
 
وی در عین حال گفت: در همین راستا تصمیمات مختلفی گرفته شده و به عنوان مثال به بحث ضریب اشتراک‌گذاری اینترنت نیز پرداخته شده است.
 
کریمی ادامه داد: بحث ضریب اشتراک‌گذاری اینترنت از مواردی است که همواره مطرح بوده است. ما در شرکت ارتباطات زیرساخت مدعی هستیم که ضریب اشتراک نداریم و به عبارتی اینترنت را به شیوه‌ی یک به یک به شرکت‌ها واگذار می‌کنیم. قرار هم بر آن است که شرکت‌ها پهنای باند دریافتی را با ضریب یک به هشت به اشتراک‌ بگذارند و آن را میان هشت کاربر تقسیم کنند، اما در بررسی‌های مختلف معمولا دیده می‌شود که ضریب اشتراک شرکت‌ها فراتر از این رقم می‌رود.
 
معاون شرکت زیرساخت با اشاره به این‌که این موضوع در جلسات مشترک مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: برهمین اساس قرار بر آن شد که برای حل این مشکل از این پس شرکت‌ها تنها 90 درصد پهنای باند دریافتی خود را مصرف کنند، چرا که در شبکه دیتا اگر بیش از 90 درصد ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد، با افت کیفیت مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر در شرایطی که تنها 90 درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد امکان اشتراک بالا‌تر از یک به هشت نیز کمتر می‌شود، به عبارت دیگر اگر شرکتی ضریب اشتراک یک به هشت را رعایت نکند، بیش از90 درصد ظرفیت‌اش مورد استفاده قرار خواهد گرفت و تخلف او به سرعت آشکار می‌شود.
 
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت کشور این تصمیم را تصمیم مهمی دانست که می‌تواند تا حد زیادی روی کیفیت اینترنت مشترکان نهایی تاثیر بگذارد.
 
کریمی در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا که با تمام این تفاسیر کاربران از چه زمانی می‌توانند به دسترسی به اینترنت با کیفیت‌تر امیدوار باشند، توضیح داد: با توجه به اقدامات اولیه‌ای که صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده ما امیدواریم ظرف 45 روز آینده مردم حس کنند کیفیت اینترنت بهتر شده است که البته این بهبود شاخص‌های مختلفی دارد که از این میان یکی از پارامتر‌ها سرعت است.
 
وی ادامه داد: شاخص دیگری هم هست که ضریب دسترسی نام دارد و براساس آن لازم است میزان دسترسی مردم به اینترنت بهبود پیدا کند.
 
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در عین حال به بحث تضمین سطح خدمات یا SLA نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما به تمام شرکت‌هایی که با ما قرار‌داد دارند در صورتی که مشکلی پیش آمده باشد خسارت دریافت می کنند و انتظار هم آن است که شرکت‌ها نیز خسارت کاربران خود را پرداخت کنند.

​​