اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 19, 2014
11:52 شنبه، 28ام تیرماه 1393
کد خبر: 63385

صابرفیضی: درآمدزایی از ظرفیت خالی اپراتورها با رومینگ ملی/ مجوز نسل 3 را گرو نگه‌داشته‌اند

مدیرعامل توسعه اعتماد مبین گفت: اکنون مجوز نسل 3 را در ازای شروطی گرو نگه داشته‌‌اند. در حالی که رومینگ ملی، جابه‌جایی شماره بین‌اپراتورها و نسل 3 هر یک باید در جای خود دیده شود. اقتصاد دستور نمی‌فهمد بلکه علم است و اصول دارد.
 
صابر فیضی در خصوص تغییرات بازار تلفن‌همراه در پی اجرای رومینگ ملی و اجرای مقدمات اجرای ترابردپذیری شماره تلفن‌همراه، اظهار داشت: بازار باید رقابتی شود و در این شکی نیست. در موضوع رومینگ ملی و ترابرد پذیری شماره تلفن همراه از دنیا بسیار عقب هستیم. این اقدامات در تمام دنیا انجام شده و باید در ایران نیز زودتر اتفاق می‌افتاد که هم‌اکنون در حال انجام است.
 
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین افزود: اما هم‌اکنون برخی بسیار اصرار می‌کنند که مجوز نسل سوم را نمی‌دهیم مگر به شرط قبول برخی شرایط؛ مجوز نسل 3 را گروه نگه داشته‌اند در حالی که رومینگ ملی، ترابرد پذیری شماره و نسل 3 هر یک باید در جای خود دیده شود.
 
وی ادامه داد: حاکمیت، حاکمیت است و همه باید از آن تبعیت کنند. رقابتی کردن بازار از وظایف حاکمیت است و حاکمیت باید در جایگاه خود عادلانه عمل کند.
 
فروش ظرفیت خالی شبکه با رومینگ ملی و ابزار عادلانه رقابتی، به نفع اپراتور است
 
فیضی تصریح کرد: اتفاق رومینگ ملی نیز باید از بعد حاکمیت انجام شود و اگر اصول حاکم عادلانه باشد اپراتور میزبان و میهمان می‌پذیرند؛ چه دلیلی دارد که یک اپراتور اگر در شبکه‌اش ظرفیت خالی دارد آن را در اختیار دیگری قرار ندهد، ظرفیت را حیف کند و پول آن را نگیرد.
 
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین افزود: بنابراین رومینگ ملی باید طبق اصول و تعرفه‌هایی انجام شود که هر دو طرف راضی باشند. رومینگ ملی اقدامی است که در دنیا اتفاق افتاده و دلیل اینکه تاکنون در ایران انجام نشده این است که امر می‌کنند «باید این کار را انجام دهید». این در حالی است که اقتصاد «اصول» دارد؛ «بایدی» نیست. اقتصاد دستور نمی‌فهمد بلکه علم است و باید براساس علم پیش‌رود.
 
وی در ادامه با ذکر مثالی در این خصوص، توضیح داد: حدود 4 سال پیش اپراتور چهارمی در فرانسه مجوز اپراتوری موبایل دریافت کرد. سه اپراتور موجود به سراغ اپراتور جدید رفتند و پیشنهاد دادند که سیم‌کارت‌هایش را در شبکه‌ آنها بفروشد و هر که امتیاز بیشتری می‌داد اپراتور جدید به سمت او می‌رفت.
 
سرمایه‌گذاری‌های چندباره در نصب سایت‌های آهنی در جاده‌ها و شهرها قابل اجتناب بود
 
فیضی تاکید کرد: بر این اساس حاکمیت باید در این موضوعات خوب تصمیم‌گیری کند در این صورت چرا شبکه اپراتورها در جاده‌ها باید خالی نگه داشته شوند؟ در گذشته بی‌دلیل در جاده‌ها هر دو اپراتور سرمایه‌گذاری‌ کردند در حالیکه یک اپراتور می‌توانست سرمایه گذاری کند و به باقی اپراتورها نیز سرویس بفروشد و در این صورت از نصب تعداد زیادی سایت‌های آهنی در جاده‌ها و حتی در شهرها صرفه‌جویی می‌شد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.