اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 20, 2014
7:24 یکشنبه، 29ام تیرماه 1393
کد خبر: 63405

ارائه نقشه راه شبکه ملی اطلاعات؛ به زودی

قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: از آنجا که تاکنون اهداف شبکه ملی اطلاعات هدفگذاری نشده نمی‌توانیم بگوییم چند درصد محقق شده است؛ نقشه راه این شبکه تقریبا آماده شده و به زودی در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار می‌گیرد.
 
خسرو سلجوقی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص انتقاد از وزارت ارتباطات برای تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات و تمرکز بر افزایش پهنای باند خارجی، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات یک مفهوم است و پروژه فیزیکی قابل رویتی نیست که همه بتوانند پیشرفت آن را ببینند.
 
قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: شبکه ملی اطلاعات مفهومی است که از پنج لایه از جمله لایه فیزیکی شامل دیتاسینترها و لایه خدمات و محتوا، تشکیل می‌شود.
 
شبکه ملی اطلاعات 9 ساله شد
 
وی ادامه داد:‌ کلنگ شبکه ملی اطلاعات 9 سال پیش زده شده که 8 سال آن  در دولت قبل و یک‌ سال در دولت جدید گذشته است. می‌توانیم بگوییم شبکه ملی اطلاعات به گونه‌ای افتتاح شده اما برآورد درصد پیشرفت بستگی به ایده‌آل ما از این شبکه دارد.
 
سلجوقی تصریح کرد: به دلیل اینکه در گذشته اهداف این شبکه تعیین نشده امروز نمی‌توانیم بگوییم چقدر محقق شده است، در قانون نیز آمده است که  شبکه ملی اطلاعات یک شبکه امن، داخلی پایدار و مبتنی بر IP است.
 
مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات حاوی کلیات است
 
سلجوقی در پاسخ به این سوال که پس از تصویب کلیات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و ابلاغ آن به وزارت اطلاعات در بهمن ماه این وزارتخانه چه اقدامی برای تدوین ساختار فنی این شبکه انجام داده، گفت: طول عمر این شبکه بیش از تاسیس شورای عالی فضای مجازی است و مصوبه شورا نیز حاوی کلیات است؛ اینکه دقیقا نقشه راه تهیه شود و در اختیار گذاشته شود تقریبا آماده شده و به زودی در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار می‌گیرد.
 
90 درصد استفاده ایرانی‌ها از اینترنت ورودی است
 
سلجوقی همچنین در پاسخ به این انتقاد که وزارت ارتباطات به جای تمرکز بر توسعه پهنای باند داخلی، بر افزایش پهنای باند خارجی اهتمام دارد، گفت: اکنون 90 درصد استفاده ایرانی‌ها از اینترنت ورودی است و 10 درصد هم خروجی نداریم در صورتی که باید بالعکس باشد. این امر نیز با تقویت پهنای باند داخل اتفاق می‌افتاد هر چند که پهنای باند داخلی مناسبی نیز برای این کار نداریم.
 
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد:  مردم اکنون نیز از شبکه ملی اطلاعات استفاده می‌کنند اما احساس نمی‌کنند زیرا بیشتر استفاده مردم از اینترنت است برای این کار باید اطلاعات را در داخل کشور به‌گردش درآید و مراکزی برای نگهداری این اطلاعات در داخل داشته باشیم.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.