اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 22, 2014
3:15 سه شنبه، 31ام تیرماه 1393
کد خبر: 63419

وزیر ارتباطات: طراحی شبکه ملی اطلاعات را بدون پول انجام دادیم

شبکه ملی اطلاعات طرح 9 ساله‌ای است که قرار بود در دو سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه اجرایی شود در حالیکه این اتفاق نیافتاد اما ما می‌خواهیم این پروژه را در دو سال آخر برنامه، اجرایی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با اهالی بخش خصوصی گفت: طراحی شبکه ملی اطلاعات را بدون پول انجام دادیم در حالیکه برای تسریع در اجرا و پیاده‌سازی این پروژه ملی نیازمند سرمایه هستیم.
 
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست دوستانه‌ای با فعالان بخش خصوصی این حوزه به تشریح وضعیت شبکه ملی اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات طرح 9 ساله‌ای است که قرار بود در دو سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه اجرایی شود در حالیکه این اتفاق نیافتاد اما ما می‌خواهیم این پروژه را در دو سال آخر برنامه، اجرایی کنیم.
 
وی افزود: هم‌اکنون تمامی پتانسیل وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه صرف اجرای این پروژه شده است و از نگاه بیرونی هم اپراتورهای ارتباطی-مخابراتی و شرکت‌های ندا (ارائه دهندگان خدمات اینترنت پرسرعت) درگیر شبکه ملی اطلاعات هستند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه تمامی دستگاه‌های دولتی درگیر می‌شوند که از این حیث کار بزرگی است، اذعان کرد: اگر پول دست ما برسد، کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود زیرا تا حال حاضر طراحی این شبکه را به دلیل سرمایه‌گذاری اندکی که می‌خواست بدون پول پیش برده‌ایم.
 
او خاطر نشان کرد: برای اجرای شبکه ملی اطلاعات مجموعا به 3 تا 4 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.
 
واعظی به اهمیت نقش فعالان بخش خصوصی در پیشبرد اهداف این پروژه ملی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم تشبیهی از کار خود داشته باشیم، ما در سراسر کشور هزاران کیلومتر اتوبان درست می‌کنیم که استفاده از این بستر ارتباطی بر عهده بخش خصوصی است.
 
وی یادآور شد: از دو سه هفته گذشته رایزنی‌هایی را در این باره با اپراتورها و بخش خصوصی آغاز کردیم زیرا لایه کاربردهای این شبکه (بالاترین لایه در مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات) باید در اختیار این بخش‌ها باشد؛ در این راستا کمیته‌ای را هم با عنوان تولید نرم‌افزار با ریاست جهانگرد تشکیل داده‌ایم تا از دغدغه محتوایی هم‌پای طراحی و پیاده سازی شبکه پیش رود.
 
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه در 30 سال گذشته یا حرفی نزدم یا اگر هم چیزی بیان کردم به آن پایبند بودم، گفت: برنامه وزارتخانه را در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتم خدمت ایشان ارائه کردم که در نتیجه فرمودند "کارتان را با قوت انجام دهید". شخص رئیس جمهور هم با توجه به اهمیت مباحثی چون دولت الکترونیکی، جدا دنبال اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.