اینترنت و شبکه

لبه تکنولوژی

July 22, 2014
4:04 سه شنبه، 31ام تیرماه 1393
کد خبر: 63423

چشم انداز اینترنت اشیا؛ ایده‌های مهیج و ترسناکی که از راه می‌رسند

اگر تحولات دنیای فناوری را از نزدیک تعقیب کنید، حتما از یکی از مهم ترین تغییراتی که به زودی در دنیای آی تی رخ خواهد داد و اینترنت اشیا نام گرفته، مطلع هستید.
 
 
به نقل از اینفورمیشن ویک، مهم‌ترین نتیجه همه گیر شدن اینترنت اشیا قابلیت اتصال انواع اشیا و وسایل به دنیای مجازی است. لذا همه لوازم خانگی، اتومبیلها، نوشت افزار و هر آنچه که شما تمایل داشته باشید به اینترنت متصل می‌شود.
 
بررسی‌های موسسه گارتنر نشان می دهد که در سال 2020 بیش از 26 میلیارد محصول و کالای مختلف در سراسر جهان به اینترنت متصل خواهند شد و درآمدی که از محل طراحی این نوع محصولات نصیب سازندگان آنها می شود از مرز 300 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. شاید باور کردن چنین تحولاتی در سال 2014 اندکی دشوار باشد، زیرا در شرایط فعلی تنها تلویزیون، گوشی‌های همراه و رایانه‌ها به اینترنت متصل می شوند، اما اگر به این نکته توجه کنیم که شرایط فعلی دنیای فناوری حتی پنج سال پیش از این هم به دشواری قابل تصور بود، ممکن است راحت تر تحولات پرشتاب آینده را بپذیریم.
 
سازندگان محصولات سازگار با اینترنت اشیا به بسیاری از نیازهای مردم اعم از کنترل سلامت و بهداشت و همین طور خودکار شدن امور منزل توجه جدی دارند. بدیهی است که در این صورت می‌توان انتظار داشت محصولات بسیار جذابی برای مردم عادی عرضه شود که از پوشیدنی‌های سازگار با تازه های دنیای فناوری تا سیستم های پیشرفته کنترل منزل را می توان نام برد.
 
آن دسته از غول های دنیای فناوری که متوجه چشم انداز این تحول شده ‌ند از هم اکنون عرضه محصولات سازگار با اینترنت اشیا را آغاز کرده اند. به عنوان مثال آزمایشگاه نست وابسته به گوگل ماهانه 40 تا 50 هزار ترموستات به فروش می‌رساند که قادر به تنظیم خودکار عملکرد بسیاری از لوازم منزل است. در ادامه تعداد دیگری از این محصولات و خدمات را معرفی می کنیم که برخی از آنها اگر چه بسیار هوشمندانه طراحی شده اند، اما به علت امکاناتی که در دسترس برخی گروه های جامعه قرار می دهند تاحدی ترسناک هم به نظر می رسند و می توانند برای جاسوسی و نقض حریم شخصی هم به کار بروند.
 
تحول در مفهوم خانه و محل کار
 
محققان دانشگاه MIT در حال تجاری سازی مفهومی به نام CityHome هستند که در واقع یک آپارتمان 200 فوت مربعی است و می تواند خود را به گونه ای تغییر دهد که متناسب با نیازهای مالکش باشد. برای این کار مالک تنها باید دستش را حرکت دهد. این فناوری برای محیط های کاری هم قابل استفاده است و با به کارگیری آن به راحتی می توان یک اتاق کنفرانس را به اتاقی کوچک مبدل کرد یا حتی دیوارها را حرکت داد تا محیط بیشتری برای حرکت افراد مهیا شود. نتیجه اصلی این تحول استفاده بهینه از محیط خانه و محل کار است، اما فناوری مورد استفاده برای این کار هنوز گران قیمت است.
 
سروصدای محیط اطراف را مدیریت کنید
 
سوندهاوک نام شرکتی است که ایده جالبی را در زمینه پردازش اصوات در محیط اطراف ارائه کرده است. اگر چه این ایده در اصل کاربرد شخصی دارد، اما برای ارتقای کیفیت کار در محیط های اداری هم قابل استفاده است. بر این اساس شما می توانید فرکانس های صوتی را که می خواهید بشنوید تقویت کنید و در عوض آن دسته از سروصداها را که مزاحم تلقی می نمایید بلوکه نمایید. برای کنترل اصوات محیطی هم تنها کافیست یک برنامه همراه سازگار با گوشی های آندروید را بر روی تلفن همراه یا تبلت خود نصب نمایید. در این صورت اگر در یک رستوران شلوغ بخواهید صدای دوستتان را به راحتی بشنوید می‌توانید بقیه اصوات مزاحم را بلوکه کنید تا صدای وی راحت تر به گوش شما برسد. البته می توان حدس زد که چنین برنامه‌‌ا‌ی برای جاسوسی از دیگران و نقض حریم شخصی افراد هم قابل استفاده است.
 
کارمندانتان را بهتر کنترل کنید
 
Researchers at MIT Media Labs are experimenting with all sorts of fun IoT concepts that may or may not make it to the commercial market. My personal favorite is CityHome, a 200-square-foot apartment that can constantly transform to suit your needs, all with the flick of your hand. Imagine this technology being applied to office spaces. You could adjust the setup to suit your organization's needs at any given time. Have a troupe of visiting employees coming in for the week? Transform a conference room into cubicles. Need to open up space for a company town hall meeting? Push back some walls. Companies looking to cut down on real estate expenses could also apply such technology to require less office space by maximizing their space when workers are traveling on business, working remotely, or on vacation.
 
مدیران شرکت‌ها همیشه در مورد نگرش کارمندانشان در مورد خود یا رویه‌های حرفه ای آنها نگران هستند. حال شرکت سوسیومتریک سولوشن، محصولی را عرضه کرده که به مدیران شرکت ها امکان می دهد با بررسی تعاملات چهره به چهره کارکنانشان احساسات و عواطف آنها را بهتر درک کنند. برای این کار کافیست میکروفون ها، حسگرها و ابزار بلوتوث در کارت ‌ای شناسایی کارمندان نصب شود. با این کار به راحتی می‌توان پی برد یک کارمند تا چه حد به وظایفش عمل می کند و در قبال رویدادهای مختلف حرفه ای چه واکنشی نشان می دهد. از این طریق می‌توان عملکرد کارکنان مختلف را هم با یکدیگر مقایسه کرد. مثلا اینکه هر یک با مشتریانشان چگونه سخن می گویند؟ اطلاعات چگونه در سازمان جریان می یابد؟ در جریان مکالمه میان کارمندان چه مسائلی رد و بدل می شود و … البته استفاده از چنین ابزاری در مواردی تفاوتی با جاسوسی ندارد و چه بسا به معنای نقض حریم شخصی افراد هم باشد، ولی باید توجه داشت این یک روند غالب در دنیای فناوری است.
 
لامپی برای کنترل امور منزل
 
 
شرکت استرالیایی LIFX لامپ های ال ای دی کم مصرف و هوشمندی را طراحی کرده که با فناوری وای – فای سازگاری دارند و با استفاده از آنها می توان بسیاری از امور منزل را کنترل کرد. این لامپ ها که با یک برنامه همراه مدیریت می شوند از همین طریق قابل روشن و خاموش کردن بوده و می توان میزان نور آنها را هم از راه دور تنظیم کرد. تغییر رنگ و شدت تابش هم برای این لامپ ها پیش بینی شده است.
 
قرار است این لامپ ها در آینده نزدیک کارکردهای تجاری هم پیدا کنند و از آنها برای تنظیم نور و رنگ و شدت تابش لامپ در رستوران ها، مغازه ها و … هم استفاده کرد. البته محققان امنیتی به تازگی متوجه شده اند این فناوری از امنیت لازم برخوردار نیست و چه بسا هکرها با کنترل برنامه همراه آن کنترل لامپ خانه شما را در دست بگیرند.
 
از آب و هوا چه خبر؟
 
شرکت نتاتمو بازیگر دیگر عرصه اینترنت اشیا است که یک ایستگاه هواشناسی شخصی سازی شده برای علاقمندان طراحی کرده است. از این طریق هم می توان از دمای هوا و میزان رطوبت مطلع شد و هم میزان گاز دی اکسیدکربن در هوای داخل خانه را مشاهده کرد. این شرکت ترموستاتی که از طریق گوشی های هوشمند قابل کنترل است را نیز عرضه کرده و همین طور ساعت مچی خاصی را طراحی کرده که می تواند با بررسی میزان قرار گرفتن کاربر در معرض تابش نور خورشید هشدارهای لازم را به وی ارائه کند. بدیهی است شرکت های تجاری هم با استفاده از این ابزار می توانند کیفیت هوا را در محیط کار کنترل کنند و موجب ارتقای سلامت کارمندانشان شوند. البته دولت ها هم برای ارتقای سطح سلامت عمومی می توانند از این محصولات بهره بگیرند.
 
البته اینها تنها بخشی از ابزار و محصولاتی است که بر مبنای اینترنت اشیا شکل گرفته و هر یک هم از مزایا و مضرات خاص خود برای کاربران برخوردار است. بهتر است قبل از مواجهه ناگهانی با این تحولات خود را برای تعامل و استفاده درست از آنها آماده کنیم.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.