رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 25, 2014
9:12 جمعه، 3ام مردادماه 1393
کد خبر: 63459

شورای‌عالی انفورماتیک متحول می‌شود

دنیای اقتصاد: در پی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  دولت، شورای‌عالی انفورماتیک هم دوباره فعالیت جدی خود را از سر می‌گیرد. 
 
 
بر اساس گزارش‌های دریافتی دولت یازدهم در فکر احیای یکی از مهم‌ترین شوراهای حوزه ICT است که پیشتر به دلیل حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت احمدی‌نژاد عملا به یک مجموعه کم‌اثر تبدیل شده بود. 
شورای‌عالی انفورماتیک در پی لایحه قانونی دولت در سال ۱۳۵۹ تاسیس شد  تا پیش حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسوولیت رتبه‌بندی و اعطای مجوز به شرکت‌های کامپیوتری و انفورماتیکی را بر عهده گیرد. این شورا همچنین یکی از مهم‌ترین مراجع تعیین نظام کلی انفورماتیکی کشور و به نوعی سیاست‌گذار اصلی این عرصه محسوب می‌شد.
 برخی خبرهای رسیده به «دنیای اقتصاد» حکایت از  تغییر سرپرست فعلی دبیرخانه شورای‌عالی انفورماتیک دارد.
 در همین حال خبرهایی نیز از برنامه‌ریزی برای فعالیت دوباره این شورا در فضای آی‌تی به گوش می‌رسد. شورای‌عالی انفورماتیک طی سال‌های اخیر عملا بخش عمده وظایف خود را به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار و تنها وظیفه رتبه‌بندی شرکت‌های آی‌تی را حفظ کرد. موضوع رتبه‌بندی شرکت‌های ICT یکی از پرچالش‌ترین بحث‌های این حوزه بوده و فقدان معیارهای دقیق به خصوص با توجه به رشد تکنولوژی باعث بروز انتقادهای متعددی بود. نقش رگولاتورگونه شورای‌عالی انفورماتیک را طی سال‌های اخیر چندین نهاد و شورای دیگر برعهده گرفتند از جمله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شورای‌عالی مجازی، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و شورای‌عالی فناوری اطلاعات.
 حالا و در صورت احیای مجدد شورای‌عالی انفورماتیک بحث موازی‌کاری و تداخل وظایف نهادهای ناظر بر شرکت‌ها و فعالیت‌های ICT بار دیگر مطرح خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.