رگولاتوری

August 1, 2014
9:51 جمعه، 10ام مردادماه 1393
کد خبر: 63527

نابسامانی دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیکی; تابلوهای متعدد مردم را سردرگم می‌کند

رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس یکی از چالش های اصلی دولت الکترونیک در شرایط فعلی کشور را نابسامانی وضعیت دفاتر پیشخوان خدمات عنوان کرد و گفت: هم اکنون با تابلوهای متعددی از ارائه دهندگان خدمات دستگاههای حکومتی روبرو هستیم که این مساله مردم را دچار سردرگمی کرده است.
مهدی فقیهی در گفتگو با مهر با اشاره به بررسی هایی که مرکز پژوهش های مجلس درباره شاخص توسعه دولت الکترونیک ایران داشته است یکی از چالش های دستیابی به این هدف را نابسامانی ارائه خدمات ارتباطی عنوان کرد و اظهار داشت: تا زمان توسعه زیرساختهای ارتباطی و ایجاد سواد دیجیتالی، باید دفاتر پیشخوان خدمات دولت افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه بدون شک یکی از چالش های اصلی دولت الکترونیک در شرایط فعلی کشور، نابسامانی وضعیت دفاتر پیشخوان خدمات است گفت: هم اکنون با تابلوهای متعددی از ارائه دهندگان خدمات دستگاههای حکومتی روبرو هستیم؛ شهر پر است از تابلوهای دفاتر پلیس +10، عدالت الکترونیک، شهر الکترونیک، خدمات ارتباطی، دفاتر پستی و پیشخوان خدمات که این دفاتر به جای ارائه خدمات، مردم را دچار سردرگمی می کنند.
 
فقیهی با تاکید براینکه باید همه خدمات به عنوان کنسول دولت، به صورت یکجا ارائه شود افزود: با این روش بسیاری از مشکلات تحقق دولت الکترونیک مرتفع خواهد شد.
 
وی یکپارچگی خدمات دولتی را مستلزم همکاری دو یا چند نهاد مرتبط با هم دانست و با بیان اینکه تبادل اطلاعات چند سازمان و تعاملات دستگاهی در بستر دولت الکترونیک در کشور شکل نگرفته است خاطرنشان کرد: تا زمانی که پایگاههای اطلاعاتی دستگاههای حکومتی، نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات اقدام نکنند خدمات الکترونیکی تولید نمی شود.
 
رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه تولید خدمات الکترونیکی در ایران در سطح نازل قرار دارد تاکید کرد: وجهه سازمانی دستگاهها بر وجهه ملی غلبه دارد و سرویس های ارائه شده مطلوب نیست؛ از این رو تا زمانی که این موضوع حل نشود همچنان دچار استعلامات کاغذی خواهیم بود و در نهایت این موضوع، جنبه مخربی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.
 
فقیهی با بیان اینکه در حوزه خدمات آنلاین، حس مثبت بودن و درک مشتری و شهروند از خدمات آنلاین در کشور وجود ندارد افزود: طی چند سال اخیر خدمت آنلاین جدیدی به لیست خدمات الکترونیکی تولید و اضافه نشده است؛ این در حالی است که در دولت الکترونیک نیازمند تعریف و تولید خدمات و نیز تنظیم تعاملات هستیم.
 
وی گفت: همچنین نیازمند یکپارچه شدن خدمات دستگاههای اجرایی با یک متولی واحد هستیم تا هم نیاز تخصصی دستگاهها روی زمین نماند و هم گروههای مشخص، خدمات معین و قابل قبولی را ارائه دهند و اشتراک گذاری اطلاعات نیز رایگان صورت گیرد که در این راستا پیشنهاد می شود متولی این خدمات واحد، دفاتر پیشخوان خدمات دولت باشند.
 
به گفته این مقام مسئول، می توان از پتانسیل دفاتر خدمات ارتباطی روستایی برای سرو سامان دادن به این بخش بهره برد تا در جهت اعمال عدالت الکترونیکی خدمات در تمام کشور به صورت یکسان ارائه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.