تلفن همراه

گوشی

August 2, 2014
10:19 شنبه، 11ام مردادماه 1393
کد خبر: 63561

سونی اکسپریا Z2 یا اچ‌تی‌سی M8؟

باید اعتراف کرد بین گوشی‌هایی که دو شرکت سونی و HTC تاکنون روانه بازار کرده‌اند رقابت قابل ملاحظه و تفاوت محسوسی دیده نشده است و هر یک از این دو شرکت توانسته‌اند در مسیر فعالیت‌های خود محصولات قابل قبولی را به دست کاربران جهانی برسانند. بررسی آنچه که این دو شرکت تاکنون انجام داده‌اند ما را به این نتیجه می‌رساند که گوشی‌های هوشمند تولید شده در آن‌ها نمی‌تواند رقابتی شبیه به اپل و سامسونگ را رقم بزند و البته، محصولات آن‌ها به اندازه خود مورد توجه کاربران جهانی قرار گرفته است.
 
به گزارش آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به هر حال می‌توان گفت که هر یک از این دو شرکت ژاپنی و تایوانی تصورات زیادی در سر دارند و هنوز مسیر پیش‌رو را برای خود تمام شده ندیده‌اند. این دو شرکت برای سال جاری میلادی پرچمداران خود را برای بازار جهانی گوشی‌های هوشمند روانه بازار کردند که به جرات می‌توان گفت با این کار بخش اعظم بازار را زیر پوشش خود قرار دادند.
 
 
بهترین گوشی‌های که شرکت سونی برای سال جاری میلادی روانه بازار کرد Xperia Z2 نام داشت و در مقابل، بهترین گوشی شرکت HTC برای سال 2014 میلادی نیز با نام One (M8) معرفی شد و هر یک از این دو محصول به نوعی موفق شدند مشتریان را راضی کنند. اگرچه انتخاب بین این دو محصول کار سخت یا حتی غیرممکن به نظر می‌رسد، اما بررسی امکانات و مشخصه‌های داخلی این محصول شاید بتواند تصمیم‌گیری در این زمینه را آسان‌تر کند. اگر قرار باشد در یک نگاه و به صورت سطحی این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرد، این کار را می‌توان به این صورت انجام داد:
 
HTC One M8 در مقابل Xperia Z2 سونی
 
  • بدنه فلزی یکپارچه
  • آمپلی‌فایر داخلی به همراه اسپیکرهای استریو
  • دوربین دوم 5 مگاپیکسلی
  • فلش LED دوگانه با قابلیت روشن شدن دوبار به‌صورت همزمان
  • لنز دوربین دوگانه برای تصویربرداری بهتر و واقعی‌تر
  • ورودی IP قابلیت‌های کنترل از راه دور

Xperia Z2 سونی در مقابل HTC One M8
 
ضد آب و ضد گردوغبار، مجهز به بدنه شیشه‌ای یکپارچه
نمایشگر بزرگتر – 5.2 اینچ در مقابل 5.0 اینچ
کیفیت بالاتر دوربین دیجیتالی – 20.7 مگاپیکسل در مقابل 4 مگاپیکسل
کیفیت بالاتر تصویربرداری ویدیویی – 2160 پیکسل درمقابل 1080 پیکسل
حافظه رم بالاتر – 3 گیگابایت در مقابل 2 گیگابایت
باتری پرتوان‌تر – 3200 میلی‌آمپر در مقابل 2600 میلی‌آمپر
 
با این بررسی اجمالی برخی کاربران از هم‌اکنون ترجیح می‌دهند HTC One (M8) را در دست بگیرند و در مقابل برخی کاربران هم به این نتیجه رسیده‌اند که Xperia Z2 را به عنوان دوست تازه برای خود انتخاب کنند. اما باید گفت که ماجرا به این مرحله ختم نمی‌شود و هر یک از این دو گوشی امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارند که می‌توان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.
 
شرکت HTC که روی طراحی و زیبایی گوشی‌های خود همیشه تاکید دارد، معمولا از استاندارد IP برای ضدآب کردن محصولات استفاده نمی‌کند که البته این مسئله جای سوال دارد. در بخش دیگر، قابلیت تصویربرداری با کیفیت 4 هزار پیکسل، اسپیکرهای استریو و امکانات تصویری پیشرفته هر کدام قابلیتی محسوب می‌شوند که ضدآب بودن گوشی در مقابل آن‌ها به چشم نمی‌آید. همین مسئله باعث می‌شود که به صورت سلیقه هر یک از کاربران یکی از این دو گوشی را برای خود ترجیح دهند.
 
Close window
Close windowClose windowClose windowClose window
 
اگر شما جزء آن دسته از کاربران هستید که می‌خواهید یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار جهانی را خریداری کنید، توصیه می‌شود که به صورت جدی به یکی از این دو محصول فکر کنید. در زمینه امکانات داخلی، زیبایی ظاهری و خوش‌دست بودن گوشی سونی و HTC سنگ‌تمام گذاشته‌اند و به همین خاطر از این انتخاب پشیمان نخواهید شد.
 
طراحی، سیستم‌های کلی، کارآمدی
 
گوشی هوشمند HTC One M(8) و گوشی Xperia Z2 سونی از منظر فلسفه طراحی بسیار شبیه یکدیگر هستند و با این وجود وقتی هر یک از این دو محصول را در دست می‌گیرید، احساس کاملا متفاوتی دارید. از نظر اندازه تقریبا می‌توان گفت که این دو محصول با یکدیگر برابری می‌کنند و البته HTC به واسطه استفاده از اسپیکرهای استریو در بخش جلوی گوشی مجبور شده است پرچمدار خود را اندکی ضخیم‌تر تولید کند.
 
در حالت کلی Xperia Z2 سونی اندکی بزرگتر است و شکلی ظاهری آن با گوشه‌های تیز و غیرآیرودینامیک ساخته شده است که البته این طراحی چندان هم مورد توجه کاربران نیست. در مقابل، گوشی هوشمند HTC One (M8) طول 146.4 میلیمتری دارد و قد آن نسبت به Xperia Z2 با 146.8 میلیمتر اندکی کوتاه‌تر است. از نظر وزن هم شرایط به همین صورت دنبال می‌شود و وزن گوشی‌ها به‌ترتیب 160 و 163 گرم محاسبه شده است.
 
طراحی
 
گوشی هوشمند Xperia Z2 سونی نمایشگر لمسی 5.2 اینچی را در خود جا داده است که در بخش جلوی گوشی دو اسپیکر استریو دیده می‌شوند تا اینجای کار می‌توان آن را شبیه One (M8) دانست. روی این اسپیکرها را یک سطح شیشه‌ای پوشانده است که البته این شیشه کاملا ضدخش است و تحت هیچ شرایطی خط و خش روی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. از این نظر می‌توان این محصول را متفاوت با گوشی HTC دانست.
 
 
اما در بخش سیستم‌های کنترلی نمایشگر، هر دو گوشی یک بخشی را در پایین نمایشگر شامل می‌شوند که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود و می‌توان این بخش را غیرکاربردی دانست. سونی برای گوشی هوشمند Xperia Z2 در پایین اسپیکرها از فناوری LED بهره برده است. دوربین ثانویه این گوشی هوشمند 2.2 مگاپیکسلی است. اما برای گوشی هوشمدن HTC One (M8)، چراغ‌های LED در پایین سوراخ‌های اسپیکر تعبیه شده‌اند و لنز دوربین ثانویه با کیفیت 5 مگاپیکسل کنار آن‌ها قرار گرفته است تا عکس‌های سلفی با بهترین کیفیت تهیه شوند.
 
گوشی هوشمند Xperia Z2 سونی در گوشه‌های خود بسیار تیز طراحی شده است و به عبارت دیگر شما یک مستطیل خشک و غیردینامیکی را در دست می‌گیرید. اما در مقابل، گوشی One (M8) در گوشه‌های خود بسیار منحنی‌تر است و پشت گوشی هم حالت قوس دارد تا شما از گرفتن آن در دستان خود احساس خستگی نکنید. گوشی تخت سونی که در قسمت پشت و جلو به شیشه مجهز شده است ظاهری نسبتا قدیمی دارد و بسیار هم مورد انتقاد قرار گفته است. اما HTC One (M8) را از این نظر می‌توان زیباتر و به‌روزتر دانست و بدنه آلومینیومی گوشی را یک مزیت تلقی کرد.
 
باید توجه داشت که شرکت HTC هرگز در بدنه بهترین گوشی‌های خود از پلاستیک استفاده نکرده است و نمایشگر این گوشی جدید نیز به فناوری Gorilla Glass 3 مجهز شده است. بدنه پرداخت شده آلومینیومی زیبایی خاصی به این گوشی بخشیده و یکی از عوامل اصلی در فروش بالای آن بوده است. نوار دور گوشی Xperia Z2 سونی نیز از جنس آلومینیوم است و هرآنچه که در خارج از سطح شیشه‌ای ضدخش می‌بینید نیز آلومینیومی ساخته شده است.
 
 
Close windowClose windowClose windowClose windowClose window
 
نمایشگر
 
دو گوشی HTC One (M8) و Xperia Z2 سونی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که نمایشگر آن‌ها را می‌توان در زمره بهترین نمایشگرهای موجود در بازار جهانی قرار داد. هر دو گوشی تصاویر را با کیفیت 1920 در 1080 پیکسل به نمایش می‌گذارند. البته مدل One (M8) نمایشگر لمسی 5 اینچی از نوع Super LCD3 را در خود جا داده است که تصاویر با کیفیت 441 پیکسل در هر اینچ مربع در آن به نمایش درمی‌آیند. نمایشگر 5.2 اینچی گوشی Xperia Z2 سونی از نوع Triluminos LCD است که موتور تصویری X-Reality آن را پشتیبانی می‌کند و تصاویر در آن با کیفیت 424 پیکسل در هر اینچ مربع به نمایش درمی‌آیند.
 
Close window
 
 
دوربین
 
دوربین دیجیتالی HTC One (M8) دوربین دیجیتالی با کیفیت 4 مگاپیکسل را در خود جا داده است که البته اندازه حسگر آن 1/3.0 اینچ است و نهایت کیفیتی که تصاویر به کمک آن تهیه می‌شوند 2688 در 1520 پیکسل محاسبه شده است. شرکت HTC به واسطه سیستم ویژه‌ای موسوم به ImageChip 2 امکان تثبیت دیجیتالی تصاویر را فراهم می‌کند و بنابراین اگر با این گوشی از یک جسم در حال حرکت عکس بگیرید، هرگز سوژه مورد نظر تار نمی‌شود. گوشی One (M8) همچنین یک سیستم جدید برای اتوفوکوس را نیز در خود جا داده است که امکان تصویربرداری با سرعت بالاتر را نیز فراهم می‌کند.
 
اما گوشی هوشمند Xperia Z2 سونی حسگر20.7 مگاپیکسلی را در خود جا داده است که اندازه لنز آن نیز 1/2.3 اینچ اعلام شده است. این دوربین به شما امکان می‌دهد که در صورت تمایل با کیفیت 8 مگاپیکسلی تصویربرداری کنید. بر این اساس اگر در حالت 20.7 مگاپیکسلی عکس بگیرید کیفیت آن 5248 در 3936 پیکسل محاسبه می‌شود و اگر حالت دوربین را 8 مگاپیکسلی کنید، کیفیت تصاویر به 3840 در 2160 پیکسل می‌رسد. شرکت سونی برای این گوشی یک شاتر سخت‌افزاری هم در نظر گرفته است که به عکاسی آسان‌تر کمک می‌کند.
 
اگرچه مقایسه این دو گوشی به امکانات یاد شده ختم نمی‌شود و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توان بخش‌های دیگر این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرد، اما شاید همین مشخصه‌های اصلی بتواند کاربران را در این تصمیم‌گیری دشوار کمک کند.
 
کلام پایانی
 
شاید به راحتی نتوان گفت که کدام یک از این دو محصول بهتر هستند. اما اگر قرار باشد از نظر ظاهری یکی از این دو گوشی را انتخاب کنید، احتمالا سراغ HTC One (M8) خواهید رفت و در مقابل، اگر قرار باشد یکی از علاقمندان به حرفه عکاسی بین این دو محصول یکی را انتخاب کند، به احتمال قوی Xperia Z2 را برای خود برخواهد گزید.
 
 
در حالت کلی می‌توان گفت که محصول سونی به واسطه رم قوی‌تر، دوربین باکیفیت‌تر، ضدآب بودن و باتری قوی‌تر در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و البته، قیمت آن در بازار اندکی گران‌تر است.
 
 
در مقابل UTC One (M8) نیز به خاطر کیفیت بهتر سیستم صوتی، کیفیت بالاتر نمایشگر، امکانات پیشرفته‌تر دوربین و طراحی بهتر می‌تواند محصول سونی را پشت‌سر بگذارد.
 
 
با همه این توضیحات، شاید بهتر باشد پیش از خرید هر یک از این دو محصول آن‌ها را از نزدیک ببینید، در دست بگیرید و احساس واقعی خود را نسبت به این دو محصول محک بزنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.