اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 3, 2014
4:38 یکشنبه، 12ام مردادماه 1393
کد خبر: 63571

موعد وعده وزیر برای پایلوت 3G به سر آمد

موعد قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه مجوز خدمات نسل سوم موبایل به یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور به اتمام رسید و طبق گفته وی، فردا یکشنبه 12 مردادماه، مجوز ارائه این خدمات باید به یکی از اپراتورهای موبایل اعطا شود.
 
 
ارائه خدمات نسل سوم موبایل – 3G – که تاکنون در انحصار اپراتور رایتل بود 31 مردادماه از انحصار خارج می شود و طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارائه این خدمات برای سایر اپراتورهای موبایل از اول شهریورماه مجاز خواهد بود؛ براین اساس اپراتورهای اول و دوم که تاکنون خدمات نسل 2.5 و 2.75 موبایل را ارائه می دادند می توانند از اول شهریورماه با رعایت مقررات مربوطه خدمات نسل سوم را برروی سیم کارتهای خود ارائه دهند این درحالی است که وزیر ارتباطات گفته که به یکی از اپراتورهای موبایل، زودتر اجازه ارائه این خدمات را می دهد.
 
موعد قول وزیر برای واگذاری مجوز 3G
 
حدود 20 روز پیش، محمود واعظی در مراسم رونمایی از فاز تکمیلی رومینگ ملی، با تاکید بر اینکه قطعا نسل سوم موبایل را در نیمه دوم امسال عرضه خواهیم کرد، گفت: مذاکرات با اپراتورهای موبایل از چندماه قبل آغاز شده و در این راستا دنبال رفع محدودیتهای عرضه نسل سوم موبایل هستیم که اپراتور رایتل نیز با آن درگیر است.
 
وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات بر اساس دستورالعمل کمیسیون تنظیم مقررات در حال مذاکره با اپراتورهای موبایل است که براساس اعلام این سازمان با یکی از اپراتورها کارها خوب پیش می‌رود.
 
واعظی وعده داد: روز 12 مرداد ماه که سالروز تحلیف ریاست جمهوری است، این اپراتور آمادگی دارد به صورت آزمایشی و پایلوت در چند نقطه تهران نسل سوم موبایل را اجرا کند و چنانچه این فاز آزمایشی خوب پیش رفت اول شهریورماه پروانه واگذاری خدمات نسل سوم موبایل را به این اپراتور خواهیم داد.
 
وزیر ارتباطات خطاب به یکی از اپراتورها که مصوبات اجرایی شدن این پروژه را رعایت نمی کند، نیز گفت: بدانید که اگر اپراتور به هر میزان نیز هزینه کرده باشد اما مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات را رعایت نکند قطعا به آن اجازه واگذاری نسل سوم موبایل را نخواهیم داد. اگر فشار هم بیاورند وزارتخانه، پروانه‌ای در این زمینه صادر نخواهد کرد.
 
به گزارش مهر، با وجودی که موعد این اظهارات وزیر ارتباطات به اتمام رسیده است اما تاکنون در مورد راه اندازی این پروژه اطلاع رسانی نشده است.
 
البته گفته می شود که مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اکنون با برگزاری جلسه ای در حال بررسی ابعاد اجرای این طرح هستند. 
 
عقب ماندگی ایران در ارائه نسل سوم موبایل
 
خدمات نسل سوم موبایل در حالی قرار است تا شهریورماه در ایران راه اندازی عمومی شود که هم اکنون اغلب کشورها نسل چهارم موبایل را نیز تجربه کرده اند.
 
ورود ایران به فناوری نسل سوم در حالی روزشماری می شود که هم اکنون 80 درصد جمعیت جهان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارد و 7 میلیارد کاربر از تلفن همراه و 2 میلیارد کاربر از اینترنت موبایل در سراسر جهان استفاده می کنند؛ بررسی ها نشان می دهد که در ازای هر یکهزار کاربر باند پهن، 80 شغل جدید ایجاد می شود و هر 10 درصد رشد باند پهن یک درصد رشد GDP درپی دارد.
 
همچنین پیش بینی آینده حاکی از آن است که تا کمتر از سه سال دیگر تعداد تلفن های همراه در جهان به بیش از 9 میلیارد و 700 میلیون می رسد که از این تعداد 5 میلیارد و 100 میلیون آن فناوری باند پهن خواهد بود؛ همچنین تعداد موبایل های نسل چهارم حدود 920 میلیون پیش بینی می شود.
 
ایران در سال 72 جزء 35 کشوری بود که فناوری نسل دوم را راه اندازی کرد و براساس برآوردها اگر نسل چهارم موبایل در ایران در پایان سال2013  راه اندازی می شد ایران در جایگاه نود و پنجم دنیا قرار می گرفت؛ اما به دلیل آنکه هنوز فناوری نسل سوم در کشور ما تجاری سازی نشده و تنها نزدیک به 1.5 میلیون ایرانی از این خدمات استفاده می کنند کشورمان جایگاه خوبی را در زمینه خدمات باندپهن موبایل در میان سایر کشورها ندارد.
 
پیش از این موسسه تحقیقاتی اینفورما پیش بینی کرده بود که تعداد مشترکان فعال فناوری نسل سوم موبایل در ایران تا پایان سال 2014 به بیش از 30 میلیون نفر می رسد که باید دید در ماههای پایانی سال 2014 میلادی، اپراتورهای موبایل می توانند به این هدف دست یابند یا خیر.
 
نسل سوم موبایل و کاربردهای آن
 
نسل سوم موبایل روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم با رویکرد مالتی مدیا است که برخلاف نسل GSM که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل جدید سرعت بالا برای انتقال چندرسانه‌ای را فراهم می‌سازد. در 3G همه چیز در قالب اطلاعات رقومی (دیجیتال) و با سرعت نسبتا بالا منتقل می شود.
 
ژاپن اولین کشوری که از شبکه 3G به صورت گسترده و تجاری در سال 2001 استفاده کرد و این فناوری از سال 89 با ارائه مجوز واگذاری به اپراتور رایتل نیز در ایران به میدان آمد اما تاکنون نسل سوم موبایل در ایران فراگیر و تجاری سازی نشده است و رایتل نیز نتوانسته به طور کامل آن را ارائه کند مهمترین مانع هم نداشتن پیوست فرهنگی است که علیرغم وعده های بسیار هنوز خبر قطعی از تهیه و اجرای آن به میان نیامده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.