اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 4, 2014
12:40 دوشنبه، 13ام مردادماه 1393
کد خبر: 63609

توصیه وزیر ارتباطات به بازی اپراتورها با تعرفه و کیفیت سرویس‌ها و پایان SMSپرانی‌های غیرحرفه‌ای

وزیر ارتباطات بار دیگر به بحث تعرفه‌ها اشاره و عنوان کرد: تعرفه‌های مجاز اپراتورها مشخص شده و تاکنون هیچ یک از اپراتورهای موبایل برخلاف این تعرفه‌ها عمل نکرده است.
 
 
محمود واعظی امروز در مراسم واگذاری مجوز ارائه‌ی نسل‌های بالاتر ارتباطی به اپراتور دوم اظهار کرد: تاکنون هیچ یک از اپراتورها خارج از محدوده‌ مشخص شده برای تعرفه‌ها عمل نکرده‌اند و بر همین اساس در این حوزه کار خلافی صورت نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: با این وجود در جلسات مختلف تجربیات خود در این حوزه را اعلام کرده و به اپراتورها توصیه کرده‌ام که اگر می‌خواهند مشتریان خود را همیشه داشته باشند با کیفیت و تعرفه‌های خود به بازی بپردازند. خوشبختانه هم ایرانسل، رایتل و همراه اول بسته‌های تخفیفی مختلفی برای مردم در نظر گرفته‌اند که تعداد این بسته‌ها بسیار بالاست با این وجود ممکن است برای اپراتورها سخت باشد که پس از افزایش تعرفه یکباره 10 تا 15 درصد قیمت‌های خود را کاهش دهند.
 
واعظی همچنین عنوان کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا به محض این‌که موبایل افراد روشن می‌شود پیشنهادات مختلفی برای آنها ارسال می‌شود تا از میان بسته‌های مختلف براساس شرایط خود بهترین بسته را انتخاب کنند. ما نیز اکنون به دنبال آن هستیم که مردم قدرت انتخاب داشته باشند و براساس نیازمندی‌های خود به خرید بپردازند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به نظر می‌رسد این مسیر در کشور ما هم آغاز شده اما باید به این نکته هم توجه داشت که تا زمانی که اپراتورهای ما حرفه‌ای شوند و بدانند که چگونه می‌توان درآمدزایی کرد مدتی زمان می‌برد.
 
اعطای مجوز نسل 3 و 4 به ایرانسل
 
اما واعظی در صحبت‌های خود به واگذاری مجوز ارائه‌ی نسل‌های بالاتر به ایرانسل اشاره کرد و افزود: ما در ارائه‌ی این مجوز براساس تکنولوژی عمل نکرده و براساس سرویس‌هایی که اپراتور می‌تواند در اختیار مردم قرار دهد به آن مجوز داده‌ایم تا خدمات نسل‌های بالاتر را ارائه کند.
 
وی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا این صحبت به معنای آن است که وزارت ارتباطات قول ورود به نسل چهار را هم به ایرانسل بدهد، گفت: ما قول نسل چهار را نمی‌دهیم، بلکه مجوز ارائه خود نسل چهار را می‌دهیم به عبارتی دیگر نظر ما آن است که ایرانسل می‌تواند از هر تکنولوژی که خدمات بهتر به مردم ارائه می‌دهد، استفاده کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که در این میان تکلیف همراه اول و سرمایه‌گذاری‌هایی که این شرکت برای ورود به نسل‌های بالاتر انجام داده چه می‌شود، تصریح کرد: درباره‌ی همراه اول توضیحات مختلفی ارائه شد و اکنون درباره تمام اپراتورها دولت و وزارت ارتباطات هیچ مسوولیتی در برابر هزینه‌هایی که بدون هماهنگی صورت گرفته ندارد. حال اگر این اپراتور بدون هماهنگی ما هزینه‌ای کرده نیز شرایط به همین شکل است اما ما اعلام کرده‌ایم چارچوب‌های لازم برای رسیدن به توافق برای واگذاری نسل‌های بالاتر به چه شکل است.
 
واعظی ادامه داد: این ترجیح ماست و اگر اپراتورهای موجود نتوانستند خود را با شرایط در نظر گرفته شده مطابقت دهند ما برای ارائه‌ی نسل چهار به سراغ مناقصه خواهیم رفت.
 
وی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم مذاکرات ما با همراه اول هم به خوبی پیش برود. اکنون گزارش‌هایی که به دست من رسیده گویای آن است که پیشرفت در این حوزه نیز بد نیست اما با توجه به این‌که کمی دیرتر از ایرانسل اقدام شده لازم است این مذاکرات پیش برود، چرا که پیش از این فکر می‌شد روند دسترسی به این مجوز را تسهیل کند، اما اکنون اپراتور اول متوجه شد که وزارت ارتباطات اصولی دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم عنوان کرد: ما تاکنون کمی نسبت به برنامه‌ پنجم توسعه عقب هستیم و باید تلاش کنیم این عقب‌ماندگی جبران شود به همین دلیل برای اولین‌بار تصمیم گرفتیم مجوزی بدهیم که هیچ محدودیتی برای تکنولوژی قائل نمی‌شود. امروز ما نمی‌توانیم بگوییم نباید خدمات بالاتر از نسل سه ارائه کرد به همین دلیل اگر اپراتور دوم بتواند هماهنگی‌های لازم را با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات انجام دهد، می‌تواند در ارائه‌ی سرویس‌های خود حتی از نسل سه هم گذر کند.
 
واعظی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که آنچه تعهد کرده‌ایم را انجام دهیم. من برنامه‌ای در مجلس ارائه کردم و اکنون تمام تلاش خود را خواهم کرد تا هرآنچه به مردم گفتم را عملیاتی کنم، در حالی که می‌دانید انجام این کار مشکلات خاص خود را دارد و موانع متعددی بر سر راه این امور قرار دارد، اما زمانی که این وعده‌ها عملیاتی شود خستگی من و همکارانم فراموش خواهد شد.
 
وی همچنین اظهار کرد: آنچه امروز اتفاق می‌افتد یکی از آرزوهایی است که همواره مورد نظر عده‌ای که در این بخش فعالیت می‌کردند قرار داشته و برهمین اساس بود که با وجود تلاش‌های مختلف دوره‌ی انحصار رایتل تمدید نشد.
 
تذکر وزیر به اپراتورها
 
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه صحبت‌های خود به بحث کیفیت خدمات و قیمت آنها اشاره کرد و گفت: برای ما مهم است که مردم از سرویسی خوب با کیفیت بالا و قیمت پایین بهره‌مند شوند به همین دلیل از اپراتورها می‌خواهم که بر روی این دو موضوع کار کنند.
 
واعظی با تاکید بر این‌که در حال حاضر از خدماتی که اپراتورها می‌دهند راضی نیست، ادامه داد: لازم است کیفیت خدمات به مردم بالاتر برود و قطعی‌ها کمتر شود. قیمت‌ها نیز باید کاهش پیدا کند و اپراتورها مردم را مخیر کند که به انتخاب خود به استفاده از یکی از بسته‌های تخفیفی مورد نیاز خود بپردازند.
 
وی همچنین عنوان کرد: ما می‌خواهیم که حتما بحث رقابت در کاهش تعرفه‌ها وجود داشته باشد. به نظر من اپراتور هوشمند اپراتوری است که با تعرفه کمتر خدمات بیشتری را در اختیار مشترکان خود بگذارد تا بتواند مشترکانش را دائمی کند. ما بر روی این هدف اصرار داریم و بر همین اساس تا چند ماه آینده مردم می‌توانند بدون تغییر دادن شماره خود اپراتورشان را عوض کنند تا با قیمت و کیفیتی که می‌خواهند از خدمات استفاده کنند.
 
تولید نرم‌افزار در داخل کشور
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم ایجاد برخی نرم‌افزار‌ها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: ما از اپراتورها خواسته‌ایم برای تولید برنامه‌های موبایلی مختلف اقدام کنند. در این میان نیز دولت سهمی از آنچه اپراتورها به نرم‌افزارنویسان می‌گیرند دریافت نمی‌کنند تا بدین ترتیب از نهضت داخلی نرم‌افزار و محتوا حمایت شود.
 
واعظی ادامه داد: اپراتورها نیز باید به این مساله توجه داشته باشند که اگر بر روی گوشی تلفن همراه هریک از مردم 20 تا 30 اپتیکیشن قرار بگیرد قطعا درآمد آنها افزایش خواهد یافت.
 
سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات
 
وی همچنین در این مراسم به لزوم سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: امروز ظرفیت پهنای باند داخل کشور 1200گیگابیت بر ثانیه است که امیدواریم این رقم تا پایان امسال به 4000 گیگابیت برسد. از سوی دیگر انتظار داریم تولید محتوا در کشور افزایش پیدا کند و با این شیوه ما بتوانیم سرعت و دسترسی به اینترنت را ارتقاء دهیم.
 
واعظی همچنین یادآور شد: سال گذشته 10 درصد از نیازهای اینترنتی مردم از طریق مجاری داخل کشور تامین می‌شد که این رقم در سال جاری به 34 درصد رسیده و ما امیدواریم تا سال آینده به 50 درصد برسد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری در عین حال عنوان کرد: سیاست ما حمایت از بخش خصوصی است و براین باوریم که اگر وزارت ارتباطات 10 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند لازم است بخش خصوصی حدود سه تا چهار برابر آن را سرمایه‌گذاری کند.
 
وعده‌ها به کجا رسید؟
 
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که مبنی بر سرانجام وعده‌های وزیر ارتباطات در روزهای اولین سال آغاز به کار دولت مطرح شده بود، اظهار کرد: اینکه چقدر برنامه‌های ما اجرایی شده را رسانه‌ها باید قضاوت کنند. ما اعلام کردیم دنبال آن هستیم که قدم به قدم مشکلات را حل کنیم. لذا انتظار نداشته باشید که این مشکلات به‌طور فوری برطرف شود.
 
واعظی ادامه داد: طی یکسال گذشته پهنای باند داخلی از 500 به 1200 گیگابیت رسیده و کاربران اینترنت ما از چهار میلیون نفر به شش میلیون نفر رسیده‌اند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وعده‌هایی که در زمینه‌ی فیلترینگ مطرح کرده بود، پرسیده شد اظهار کرد: برای فیلترینگ من چه قولی دادم؟ مطالبی که گفته شده بر روی سایت‌ها هست و می‌توان آن را مرور کرد.
 
وزیر ارتباطات گفت: در حوزه سایت‌های ضد اخلاقی و مستهجن و آنهایی که امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازند همواره اجماع وجود دارد و من فکر می‌کنم حتی خانواده‌ها هم همین نظر را دارند، اما ما این را گفتیم که جلوی سیستم فیلترینگ سلیقه‌ای شبکه‌های اجتماعی را می‌گیریم و اکنون هم دولت تلاش‌های خود را در این زمینه کرده است و با وجود فشارهای متعدد ما مانع بسته شدن این شبکه‌ها شده‌ایم.
 
تذکر وزیر ارتباطات به سایت اپراتورها
 
واعظی در جمع خبرنگاران هم به ذکر توضیحاتی پرداخت و در پاسخ به یکی از سوال‌های مطرح شده بار دیگر درباره‌ی تعرفه‌ها توضیح داد و گفت: در حال حاضر نوعی رقابت بین اپراتورها وجود دارد که این مساله فضا را به هم زده است، چرا که اپراتورها برای این‌که به مردم سرویس دهند و اطلاع‌رسانی کنند دنبال آن هستند که رقیب خود را تخریب کنند اما این کار درستی نیست. اکنون هر یک از اپراتورها چندین سایت کوچک با 200 تا 300 کاربر ایجاد کرده‌اند و در سایت‌های خود برعلیه اپراتورهای دیگر اخباری را منتشر می‌کنند، اما من از هر سه اپراتور می‌خواهم این روش را ترک کنند چرا که مردم ما مردم فهیمی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.