فناوری

August 8, 2014
1:58 جمعه، 17ام مردادماه 1393
کد خبر: 63635

گفت‌وگو با بانوی ایرانی مسوول پروژه بلوتوث

فناوری بلوتوث، یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های عصر ارتباطات محسوب می‌شود که «ماریا خرسند»، بانوی ایرانی ریاست این پروژه انقلابی را در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون برعهده داشت. 
 
ماریا خرسند در سال 1957 میلادی برابر با 1336 شمسی در شهر ساری به دنیا آمد. وی فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه فولرتون Fullerton کالیفرنیا اخذ کرد. بانوی 57 ساله ایرانی، یکی از برترین مدیران مشهور صنعت آی.تی جهان محسوب می‌شود. امروز کمتر کسی با فناوری بلوتوث آشنا نیست و بسیاری از تلفن‌های همراهی که ساخته و روانه بازار می‌شوند با این فناوری متولد می‌شوند. ماریا خرسند در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون سوئد، ریاست این پروژه را برعهده داشت. در زمانی که وی برای مصاحبه کاری با یکی از شرکت‌های مرتبط با وزارت دفاع آمریکا مراجعه کرده بود، زمانی که ملیت ایرانی وی مشخص شد، بدون ارائه هیچ پاسخ و دلیلی از پروسه استخدام حذف شد. با این حال اما در کارنامه حرفه‌ای او می‌توان به فعالیت در شرکت‌های نفتی و کامپیوتری مانند یونیون کالیفرنیا و شرکت کامپیوتری یونیسیس اشاره کرد.
 خرسند در حال حاضر مدیریت تولید سخت‌افزار شرکت دل (Dell) در سوئد را بر عهده دارد. ماریا خرسند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به تشریح موفقیت و همین‌طور‌ فعالیت‌های اخیرش پرداخته است.
 لطفا درباره طرح بلوتوث توضیح بدهید.
من مدیر پروژه برنامه و فناوری جدیدی با نام بلوتوث بودم. اختراع بلوتوث، یکی از فناوری‌هایی بود که توانست بازار فناوری را با جهش قابل توجهی مواجه کند و تمام استانداردهای قبلی دستخوش تغییرات گسترده‌ای شدند. بلوتوث تجربه بزرگی بود و باعث شد نه‌تنها گروهی که در این پروژه فعالیت داشتند، درس‌های زیادی بیاموزند بلکه به سایر همکارانم هم کمک کرد. این پروژه برای جامعه بشری هم ارزش زیادی داشت.
 در حال حاضر شما چه نقشی در وزارت ارتباطات فناوری سوئد دارید؟
من مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و همین‌طور‌ موسسه تحقیقاتی فناوری در سوئد هستم و در این موسسه در حال فعالیت برای برنامه‌های کاربردی، تکنولوژی و فناوری هستم. در هفت سال گذشته پیشرفت شرکت در رابطه با پروژه‌های مختلف چشمگیر بوده است به طوری که هر سال نسبت به سال قبل 10 درصد پیشرفت داشته‌ایم.
 این پروژه‌ها بیشتر در رابطه با چه موضوعاتی هستند؟
بیشتر پروژه‌هایی که در چند سال اخیر انجام داده‌ایم در رابطه با انرژی و محیط‌زیست بوده که به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم و پروژه‌ها رشد سریعی داشته‌اند.
 در تله‌کام سوئد هم فعالیت دارید؟ 
بله.
 شما چه فعالیتی در این بخش دارید و اولویت‌های دولت سوئد بیشتر بر چه موضوعاتی است؟
ما در بخش تله‌کام فعالیت‌های بسیار زیادی انجام می‌دهیم. یکی از اولویت‌هایی که در حال حاضر در جریان است، امنیت و همین‌طور‌ حفظ اطلاعات کاربران است که در عرصه کاملا جدیدی بین وزارت ارتباطات سوئد و دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.
 آیا در اروپا یا کشورهایی مثل سوئد پالایش اینترنتی انجام می‌شود؟
به نظرم باید ابتدا به مفهوم سیستم‌های مخابراتی و تله‌کام دست یافت. سیستم‌های مخابراتی یا اینترنت برنامه‌های کاربردی در فضای جهانی هستند که می‌توانند قابل استفاده و باز باشند که در این میان باید به حقوق دیگران و تصمیماتی که در زمینه پالایش اینترنت گرفته می‌شود احترام گذاشت.
 چرا با وجود اینکه دارای یکی از مقامات ارشد اریکسون بودید، اما به شرکت Dell پیوستید؟
مهم این است که هم‌اکنون من مدیرعامل شرکت دل در سوئد هستم و هفت سال از زمانی که اریکسون را ترک کردم، می‌گذرد.
 چرا با وجود اینکه عنوان می‌شود به‌آی‌تی و این حوزه علاقه چندانی نداشتید اما وارد این حوزه شده و به یکی از زنان برتر جهان در این حوزه مبدل شدید؟
تکنولوژی و فناوری به معنای استفاده از تمامی ابزارهایی است که برای تسهیل شدن زندگی روزانه از آنها استفاده می‌شود. من یکی از طرفداران همیشگی این موضوع هستم. انسان‌ها بزرگ‌ترین دارایی و منابع هر کشوری محسوب می‌شوند.  هر چند که به نظرم انسان‌ها مهم‌تر هستند، همانند من که دختر و همسرم مهم‌ترین افراد زندگیم هستند. من در تمام شرکت‌ها با هر عنوانی که بوده‌ام تمام سعی خودم را کرده‌ام تا فعالیت موفق و تاثیرگذاری داشته باشم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.