تلفن همراه

گوشی

August 8, 2014
12:13 جمعه، 17ام مردادماه 1393
کد خبر: 63646

قوه قضائیه به سراغ پاساژ علاء‌الدین رفت

بازار علاءالدین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای موبایل ایران به دلیل ساخت‌وساز غیرمجاز، بی‌توجهی به اخطارهای مکرر درباره حریق‌های پرخطر و تداوم شرایطی که می‌تواند به آتش‌سوزی گسترده در مرکز شهر تهران منتهی شود در آستانه برخورد قضایی قرار گرفته است.
 
 
روزنامه «شهروند» با این مقدمه نوشت: حتی ممکن است شهرداری تهران به‌زودی به دلیل نقص ایمنی و تخلفات، آن را پلمب کند. اعضای شورا می‌گویند حادثه آتش‌سوزی در این پاساژ با توجه به گستردگی رفت و آمد شهروندان می‌تواند به یک فاجعه‌ تبدیل شود.
 
اختلافات بین شهرداری تهران و بازار بزرگ موبایل بحث دیروز و امروز نیست؛ بازاری واقع در نبش تقاطع خیابان حافظ و خیابان جمهوری که معروف‌ترین مرکز خرید و فروش گوشی تلفن همراه در تهران و یکی از بازارهای بزرگ موبایل در کشور است. سال‌ها پیش زمانی نمای این ساختمان تجاری در تهران از سوی اعضای شورای وقت شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفت. آنها می‌گفتند این نما اصول ایمنی را نقض کرده است و شاخص ایمنی را در این ساختمان کاهش داده است. اگرچه بخشی از نمای بازار علاءالدین همان زمان با فشار اعضای شورای وقت تغییر کرد اما وقوع آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در این ساختمان در سال‌های بعد نشان داد که پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌ها درباره امنیت بازار علاءالدین بی‌راه نبوده است.
 
براساس اعلام کارشناسان سازمان آتش‌نشانی، این ساختمان ناایمن است و سامانه‌های اعلام و خاموش کردن آتش‌سوزی موثری برای آن در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر به دلیل نمای کامپوزیت و شیشه‌ای که مسیر عبور هوا را مسدود کرده، با وقوع آتش‌سوزی، شعله‌های آتش داخل ساختمان به صورت عمودی و افقی با سرعت بالا گسترش پیدا می‌کند.
 
ناامنی و خطر آتش‌سوزی در بازار موبایل علاءالدین اما تنها دلیلی نیست که پرونده این مرکز تجاری را روی میز شهردار تهران و اعضای شورا باز کرده است. اعضای شورا می‌گویند این ساختمان کلکسیونی از تخلفات شهری است؛ از ساخت غیرمجاز طبقات اضافی گرفته تا دسترسی‌ها و راهروهای ناامن، نمای پرخطر و این اواخر هم اقدام برای تغییر کاربری بخشی از پارکینگ‌ها و تبدیل آنها به فضای تجاری آن هم در شرایطی که در مرکز شهر تهران یک متر جای پارک، حکم طلا را دارد! در چنین شرایطی است که اعضای شورا می‌گویند بازار علاءالدین در شهرداری تهران و شورا و کمیسیون‌های زیرمجموعه آنها پرونده عریض و طویلی دارد.
 
دیروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران خبرهای تازه‌ای درباره این ساختمان به گوش می‌رسید و خیلی‌ها می‌گفتند حکم قضایی برای جلوگیری از ادامه فعالیت این بازار صادر شده است. مدیریت شهری در ماه‌های اخیر چالش دیگری را هم درباره این مرکز تجاری پشت‌ سر گذاشت. زمانی که دم خروس از پشت بام پاساژ علاءالدین بیرون زد و اعضای شورا گفتند عده‌ای در حال ساخت طبقه‌ای اضافی روی پشت بام بازار علاءالدین هستند و به همین دلیل هم پشت بام را استتار کرده‌اند تا این ساخت و سازهای مخفیانه از بیرون قابل مشاهده نباشد.
 
مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز درباره آخرین وضع ساختمان علاءالدین در خیابان جمهوری تهران گفت: «پاساژ علاءالدین خلاف ساخته شده و تخلفات بی‌شماری دارد. این موضوع کاملا روشن است و هیچ شبهه‌ای درباره آن وجود ندارد و در این سال‌ها هم به دفعات تخلفات این ساختمان مطرح و پیگیری شده اما نه‌تنها نتیجه‌ای نداشته که مشکلات دیگری هم ایجاد شده است. قانون هر چه هست همان‌طور که برای دیگران اجرا می‌شود برای این ساختمان هم باید اجرا شود چرا که پشت این تخلفات افرادی هستند که حقوق مردم را پایمال کرده‌اند.»
 
ساختمان علاءالدین آن طور که معصومه آباد می‌گوید تاکنون سه بار به دلیل ایمن نبودن در برابر حریق و آتش‌سوزی تذکر گرفته است؛ تذکراتی که به گفته رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران مالکان این ساختمان توجهی به آن نکرده‌اند. او با بیان اینکه وضع پاساژ علاءالدین بنا بر گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی بسیار نگران‌کننده است، اظهار کرد: «به دفعات وضع این پاساژ را بررسی کرده‌ایم و آتش‌نشانی نیز بارها وضع آن را پرخطر اعلام کرده اس. تاکنون سه بار تذکر داده‌ایم اما هیچ بازخوردی از تذکرات نداشتیم. این ساختمان هر لحظه آبستن حوادث است و با توجه به اینکه کانون رفت و آمد مردم است هر حادثه‌ای می‌تواند تلفات جانی گسترده‌ای داشته باشد و به یک فاجعه تبدیل شود؛ درست مانند تولیدی خیابان جمهوری.»
 
وضعیت نگران‌کننده بزرگ‌ترین بازار موبایل ایران البته تنها بخشی از پرونده‌ای است که این روزها به نام این پاساژ در شورای شهر تهران باز شده است. بخش دیگری از پرونده بازار موبایل ایران ساخت‌وساز غیرمجاز در طبقه فوقانی آن است؛ ساخت یک طبقه اضافی که در ماه‌های اخیر شهرداری منطقه ١١ ادامه آن را متوقف کرده است و حالا اعضای شورا می‌گویند همان چیزی که ساخته شده هم باید تخریب شود. اگر چه مالک این ساختمان پیش‌تر در پی اقدام شهرداری تهران برای توقف ساخت‌وساز و در طبقه فوقانی از شهرداری منطقه شکایت کرده بود، حالا اما خبرها گویای آن است که شهرداری تهران موفق شده علیه فعالیت‌ها و تخلفاتی که به گفته مدیران شهری و اعضای شورا در این بازار موبایل اتفاق افتاده و در شرف وقوع است، حکم قضایی بگیرد؛ تخلفاتی که ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران درباره جزئیات آن می‌گوید: «نخست اینکه بازار علاءالدین یک طبقه خلاف طرح تفصیلی و طرح جامع به این ساختمان اضافه کرده‌، علاوه بر آن تخلفات دیگری هم داخل ساختمان در جریان است و می‌خواهند بخشی از پارکینگ این ساختمان را تغییر کاربری بدهند و تجاری کنند، چون آنجا قیمت مغازه‌ها بالاست. ما از آقای قالیباف درخواست کرده‌ بودیم این موضوع را پیگیری کنند. اگر بازار علاءالدین با این وضع ادامه دهد که هیچ توجهی به تذکرها و اخطارها ندارد متاسفانه چاره‌ای نیست جز اینکه جلوی فعالیت آن به این شکل گرفته شود.»
 
خبر احتمال جلوگیری از فعالیت بازار علاءالدین در حالی دیروز در راهروهای شورای شهر تهران به گوش می‌رسید که رامین اعتمادی شهردار منطقه ١١ یعنی همان منطقه‌ای که این بازار در آن واقع شده، اعلام جزئیات بیشتر درباره پرونده این مرکز تجاری را به روزهای آینده موکول می‌کند و می‌گوید: «وضعیت ایمنی این مرکز به‌رغم تذکرها و پیگیری‌ها هیچ تغییری نکرده است و به مشکلات گذشته موارد جدیدی هم اضافه شده است. ما اقداماتی را انجام داده‌ایم و بخشی از اقدامات هم به‌زودی اجرا می‌شود. اجازه دهید کار به نقطه‌ای که باید برسد و بعد جزئیاتش را اعلام کنیم.»
 
پیگیری‌ها اما نشان می‌دهد که در روزهای اخیر حکم قضایی‌ای که به شهرداری تهران امکان می‌دهد از ادامه فعالیت این بازار جلوگیری کند، صادر شده است. این خبر را قناعتی هم تأیید می‌کند و می‌گوید: «قرار بود برای جلوگیری از فعالیت‌های این مرکز در صورت ادامه تخلفات اقدام قضایی انجام شود که با وضع فعلی و شرایطی که این بازار دارد و تخلفات گسترده‌ای که آنجا در حال وقوع است این حکم هم قابل اجراست.»
 
از سوی دیگر اما طلایی در پاسخ به این پرسش که خبرها درباره اینکه شهرداری تهران قصد دارد جلوی فعالیت پاساژ علاءالدین را بگیرد تا چه اندازه درست است، گفت: «من اطلاعی در این زمینه ندارم و در این زمینه هم شورا تصمیم نمی‌گیرد و تصمیم‌گیرنده نهایی شهردار تهران است اما آنچه مسلم است اینکه ما نباید اجازه بدهیم که تخلفات در این مرکز ادامه پیدا کند و قانون باید اجرا شود.»
 
بازار موبایل علاءالدین اگر بزرگ‌ترین بازار موبایل کشور نباشد اما یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین آنهاست؛ بازاری که روزانه دست کم ٣٠‌ هزار نفر مشتری دارد، هزاران نفری که بی‌خبر از ناامنی‌ها و خطرپذیری بالای این ساختمان، بی‌خبر از آتش‌سوزی‌هایی که در گذشته گریبان این پاساژ را گرفته و حتما بی‌خبر از تخلفات و رانت‌هایی که پشت این نمای کامپوزیت و شیشه‌ای هست، به خیابان جمهوری می‌آیند تا موبایل بخرند و هیچ‌کدام نمی‌دانند در چه ساعتی از کدامین روز قرار است آتش‌سوزی دیگری سراغ خیابان جمهوری بیاید و این‌بار شاید آنها را با خود ببرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.