اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

August 8, 2014
12:14 جمعه، 17ام مردادماه 1393
کد خبر: 63647

مخابرات: مردم برای 3G صف نکشیده‌اند

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالاتی که درباره عدم ارائه 3G از سوی همراه اول مطرح شده بود گفت: فکر نمی کنم تکنولوژی خیلی دستوری باشد، از سوی دیگر مردم هم برای استفاده از 3G صف نکشیده‌اند و روند گسترش 3G در جامعه مانند تکنولوژی‌های دیگر و به صورت تدریجی خواهد بود.

 
داوود زارعیان امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پاسخگویی به سوالاتی که درباره عدم واگذاری خدمات نسل سه توسط همراه اول مطرح شده بود پرداخت.
 
وی در این باره اظهار کرد:‌ فکر می کنم تکنولوژی خیلی دستوری نیست و به ویژه در حوزه آی تی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی مسیر خود را طی می کند.
 
زارعیان در ادامه به بحث ورود موبایل به ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در سال 72 می خواستیم تکنولوژی موبایل را وارد کشور کنیم مقاومت‌های متعددی وجود داشت و برخی اجازه این کار را نمی‌دادند اما در نهایت در سال 73 با تلاش بسیار زیاد مهندس غرضی وزیر وقت ارتباطات ما توانستیم 10 هزار سیم کارت را واگذار کنیم و بعدها در کمتر از یک دهه دیدیم که روند پیشرفت کار به گونه ای است که دولت حتی نتوانست برای آن بودجه‌ای در نظر بگیرد.
 
او ادامه داد: به عبارت دیگر این گونه عنوان شد که هر تعداد مردم سیم کارت نیاز داشتند در اختیار آنها قرار بگیرد من فکر می کنم درباره 3G و 4G هم این اتفاق خواهد افتاد.
 
سخنگوی مخابرات ایران در ادامه عنوان کرد: شاید اشکالاتی در تصمیم وزارت ارتباطات وجود داشته باشد اما دیر یا زود باید این مساله درست شود.
 
وی همچنین به این مساله اشاره کرد که در مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مربوط به شرایط اپراتورها برای ارائه نسل‌های بالاتر ارتباطی تدوین شده ایرادات و تناقضات اساسی وجود دارد و احتمالا اگر این مصوبه به مراجع حقوقی ارائه شود آن‌ها هم نخواهند پذیرفت که یک اپراتور بدون قید و شرط این مصوبه را پذیرفته و اجرایی کند.
 
او در ادامه در پاسخ به این سوال که در نهایت همراه اول چه زمانی به ارائه 3G خواهد پرداخت گفت: پیش بینی ما این است که شاید حتی قبل از ایرانسل به ارائه 3G بپردازیم چرا که در حال حاضر ایرانسل ارائه این خدمات را به صورت آزمایشی انجام می‌دهد.از سوی دیگر در پروانه مخابرات ایران هم آمده است که این شرکت می‌تواند پس از گذشت دوره حفاظت اپراتورهای دیگر به ارائه نسل‌های بالاتر بپردازد.
 
زارعیان همچنین به تمدید 15 ماهه دوره انحصار رایتل اشاره کرد و افزود: با وجود حمایت‌های زیادی که از این اپراتور به عمل آمده در نهایت دوره انحصار این اپراتور به پایان رسید.
 
سخنگوی مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلاتی که همراه اول در مورد مصوبه 186 رگولاتوری با آن مواجه شده خاطرنشان کرد: ما طبق پروانه عمل و هر آنچه در آن عنوان شده باشد را اجرایی خواهیم کرد علاوه براین اگر قوانین مرتبط با پروانه این را بگوید که ما برای ورود به نسل‌های بالاتر لازم است حق امتیاز بدهیم و یا برخی موضوعات خاص را رعایت کنیم این اتفاق خواهد افتاد اما برخی موارد به کلیت پروانه و اصلاح آن مربوط می‌شود.
 
وی در ارتباط با این که آیا همراه اول مبلغی که برای حق امتیاز ورود به نسل‌های بالاتر درنظر گرفته شده را به وزارت ارتباطات پرداخت کرده است یا خیر اظهار کرد: مبالغ دریافتی حالت یک بسته دارد اما ما صحبتمان آن است که ما طبق پروانه عمل می کنیم، پروانه شرکت مخابرات هم می گوید اگر ما بخواهیم به نسل‌های بالاتر ورود کنیم باید قوانین مرتبط را قبول کنیم و ما هم این قوانین را قبول داریم و هیچ مشکلی نداریم اما اگر قرار است درخواست دیگری باشد قاعدتا باید دراین زمینه تعامل وجود داشته باشد. ما هم اکنون همان طور که وزیر ارتباطات گفته جلساتی را داریم تا مذاکرات لازم برای ورود به نسل‌های بالاتر صورت بگیرد.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره بدهی‌ها و مطالبات مخابرات اظهار کرد: بحث بدهی‌های مخابرات به دو قسمت مربوط می‌شود برخی هزینه‌ها بابت سرویس‌های مختلف باید به طور ماهانه یا چند ماه یکبار پرداخت شود که این ها هزینه‌های جاری محسوب شده و در زمان مقرر پرداخت می‌شود بخشی از بدهی‌ها هم حالت ادعا دارد که اگر ثابت شود این ادعاها درست است ما رقم مربوطه را پرداخت می کنیم در برخی موارد هم دعوای حقوقی وجود دارد.
 
زارعیان در پاسخ به این سوال که اکنون 60 درصد مشترکان موبایل مشترکان همراه اول محسوب می‌شوند و دسترسی به 3G ندارند، اظهار کرد: 3G در ایران آن طور که دوستان فکر می کنند نیست و هنوز درصد کمی از کاربران ما علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. به همین دلیل هم اپراتور سوم طی این سال‌ها مشترک زیادی نداشته است.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در ادامه در پاسخ به این که حتی خود مدیر عامل شرکت همراه اول هم این نکته را اظهار کرده که طی یک سال گذشته تعداد مشترکان GPRS این اپراتور بیش از 10 برابر افزایش داشته توضیح داد: میان GPRS و 3G تفاوت‌هایی وجود دارد، درست است که تعداد این مشترکان 10 برابر شده اما باید توجه داشت که پیش از آن این رقم بسیار پایین بوده است و من فکر می کنم در توسعه وایمکس، ADSL و GPRS وجود داشت اکنون در مورد 3G تکرار خواهد شد و به این ترتیب روند توسعه 3G در کشور به صورت تدریجی خواهد بود.
 
وی ادامه داد: به هر حال ما ساختار جمعیتی و کاربران ایران را می شناسیم و بر این باوریم که این طور نیست که بخواهیم بگوییم اکنون هم صف کشیده‌اند که از 3G استفاده کنند به هر حال بهره مندی از این نسل هم حالت تدریجی خواهد داشت و ما هم فکر نمی کنیم مشکلی از این بابت برای مردم ایجاد شود.
 
زارعیان یادآور شد: برای گسترش استفاده از 3G در کشور لازم است زیرساخت‌های مرتبط و علاوه بر آن تولید محتوا شکل بگیرد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد نیازهایی که مردم از طریق اینترنت موبایل برطرف می کنند، با نسل دو قابل پاسخگویی است چرا که به عنوان مثال مردم از اینترنت موبایل برای بانکداری یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند که استفاده از این موارد هم بدون 3G میسر است. به همین دلیل لازم است میان تولید محتوا و ارائه 3G نوعی تعادل وجود داشته باشد چرا که صرف ارائه 3G کفایت نمی کند و لازم است برای محتوا و کاربردهای دیگر ایجاد شود.
 
زارعیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که احتمالا با چنین رویکردی بوده که مخابرات ایران با جدیت ایرانسل بحث دسترسی به 3G را پیگیری نکرده گفت: ما اصرار به توافق داریم اما پیش بینی نمی کردیم مسیر این گونه پیش برود ما یک پروانه اپراتوری داریم که در آن این گونه ذکر شده که پس از به پایان رسیدن انحصار ما قادر به ورود به نسل های بالاتر خواهیم بود به همین دلیل ما فکر نمی کردیم با چالش به نام مصوبه 186 مواجه شویم و قرار شود برای حل آن وقت صرف کنیم. با این وجود در نهایت خوشبینم که این مساله حل می شود و عزم وزیر ارتباطات آن است که ارتباطات توسعه پیدا کند.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با اختلاف نظرهایی که در حوزه مصوبه 186 وجود دارد، توضیح داد: در این پروانه این گونه عنوان شده است که پروانه اپراتوری همراه اول باید اصلاح شود حال حرف ما آن است که برای ورود به نسل بالاتر چه ارتباطی میان مجوز 3G و پروانه اپراتوری همراه اول وجود دارد.
 
وی ادامه داد: بند دیگری که دراین مصوبه آمده آن است که یکی از باندهای فرکانسی ما باید تخلیه شود اما ما بر این باوریم که این مورد هم ارتباطی به مجوز ارائه خدمات نسل‌های بالاتر ندارد. به هر حال ما یک پروانه اپراتوری داریم که نمی توان آن را بدون تصویب هیات مدیره مخابرات تغییر داد تاکنون نیزها بارها با رگولاتوری جلساتی داشتیم و ممکن است با برخی موارد برای ورود به نسل‌های بالاتر توافق کنیم اما در نهایت پروانه یک اپراتور یک توافق است که ما با تغییر آن موافق نخواهیم بود.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در نهایت فکر می کند تا چه اندازه مشکلات مطرح شده به موضوعات سیاسی مربوط می شود گفت: ما سعی می کنیم برداشتمان را از این حوزه دور کنیم و بگوییم این مساله سیاسی نیست و مباحثی که مربوط می شود به موضوعات فنی و توسعه‌ای مربوط است اما به هر حال در زمینه مسائل فنی و توسعه‌ای هم لازم است کار کارشناسی و مطالعات بیشتری صورت بگیرد. در نهایت حرف ما آن است که ما طبق پروانه، قانون و سیاست‌های وزارت ارتباطات پیش خواهیم رفت و از سوی دیگر به کاربران خود این اعتماد را می دهیم که نگران ارائه نسل‌های بالاتر نباشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.