اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

August 12, 2014
13:47 سه شنبه، 21ام مردادماه 1393
کد خبر: 63737

چرایی کیفیت نامطلوب اینترنت، انحصار پهنای باند و تخلف شرکت‌ها از زبان وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات معتقد است که مشکلات حوزه ارتباطات ریشه در سال‌های گذشته دارد و عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه و تغییر سه وزیر طی چهار سال گذشته از جمله این مشکلات است.
 
 
محمود واعظی گفت: سرمایه‌گذاری نامناسب در حوزه ارتباطات با توجه به پیشرفت روز‌افزون فناوری اطلاعات موجب شده است که وزارت ارتباطات به خوبی از اپراتورها حمایت نکند.
 
قیمت کمتر، اعتماد بیشتر
 
وزیر ارتباطات افزود: کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی در نقاط مختلف کشور مطلوب است، اما می‌تواند خیلی بهتر از شرایط فعلی باشد. اگر اپراتورها با قیمت کمتری ارائه خدمت دهند ضمن جلب اعتماد و حمایت مردم درآمد بالاتری خواهند داشت.
 
افزایش کیفیت خدمت‌رسانی، کاهش قیمت تعرفه‌ها
 
وی که در برنامه پایش صحبت می‌کرد در پاسخ به سوالاتی که درباره گرانی اینترنت مطرح شده بود، به تخفیف‌های در نظر گرفته شده در زمینه پهنای باند اشاره کرد و افزود: با وجود مشکلاتی که وزارت ارتباطات در حوزه بودجه داشت، برای اولین‌بار به صورت داوطلبانه 35 درصد تخفیف برای شرکتهای ارائه کننده اینترنت در نظر گرفت تا در صورتی که اپراتورها و شرکت‌ها 20 درصد تخفیف برای مردم قائل شوند، در هزینه‌های پهنای باند آنها تخفیفی 35 درصدی اعمال شود.
 
واعظی در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که برخی مدعی‌اند که اپراتورها عملا از این تخفیف 20 درصدی به مشتری سرباز زده‌اند، با بیان اینکه این موضوع درباره همه اپراتورها صدق نمی‌کند به جز سه اپراتور بزرگ تاکید کرد: برخی از اپراتورها بسته‌هایی از قبل داشتند که برای جلب مشتری همان بسته‌ها را با قیمت کمتری محاسبه کردند.
 
وزیر ارتباطات در توضیح موضوع مطرح شده در برنامه مبنی بر این‌که چرا واردات پهنای باند در انحصار دولت است، گفت: حوزه ارتباطات نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، سرمایه‌گذاری که شاید در طول 30 سال و یا بیشتر سوددهی داشته باشد. بنابراین بخش خصوصی و یا شخص نمی‌تواند چنین سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه ارتباطات داشته باشد. از طرفی بخش زیرساختی ارتباطات به عنوان وسیله‌ای برای حفظ و کنترل امنیت کشور محسوب شده که باید تحت نظارت دقیق دولت باشد.
 
وی افزود: فروش پهنای باند در مرزها در انحصار شرکت خاصی نیست و ما بارها اعلام کرده‌ایم که هر شرکتی که توان فروش پهنای باند در مرز را دارد می تواند با شرکت ارتباطات زیرساخت وارد همکاری شود بنابراین در این عرصه انحصاری وجود ندارد.
 
وزیر ارتباطات در ادامه به درگاه‌های بین الملل تامین اینترنت اشاره کرد و گفت: ما در کشور 13درگاه بین الملل داریم که براساس نیاز از این درگاه‌ها پهنای باند خریداری و وارد کشور می‌کنیم.
 
کم‌فروشی اینترنت
 
در حالی که در برنامه مطرح شد ارایه‌کنندگان اینترنت به جای تخصیص یک گیگابیت پهنای باند به هشت نفر، این میزان پهنای باند را بین 80 نفر به اشتراک می‌گذارند، وزیر ارتباطات در توضیح این موضوع گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد، اما امکان دارد در زمان اوج مصرف حجم باندی کمتر از حجم باند مورد قرار‌داد به مشتری ارائه شود که البته این موضوع تخلف محسوب شده و در حال پیگیری است.
 
قیمت اینترنت از لب مرز تا محل استفاده
 
واعظی تاکید کرد: قیمت اینترنت در کشور‌های مختلف، متفاوت است. کیفیت اینترنت به موارد زیادی بستگی دارد. در حال حاضر به علت تقاضای بسیار زیادی که برای اینترنت وجود دارد رقابتی میان اپراتورها وجود ندارد زیرا هر یک از آنها مشتریان زیادی دارد. این عدم رقابت موجب شده تا اینترنت کیفیت مطلوب را نداشته باشد.
 
وی ادامه داد: مخابرات یک شرکت خصوصی محسوب نمی‌شود، زیرا که پنج سال پیش براساس اصل 44 مخابرات که کاملا دولتی بود به بخش‌های مختلف تقسیم شد به این گونه که 51 درصد این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، 10 درصد آن به بخشی غیر از دولت سپرده شد و 20 درصد به دولت و 20 درصد به سهام عدالت تخصیص یافت. البته باید دانست تعریف خصوصی‌سازی تعریف مختلفی دارد، اما همین‌که شرکت مخابرات در خدمت مردم است به معنای خصوصی‌سازی تام است.
 
از سرباز تا سردار در مخابرات
 
وزیر ارتباطات ضمن تاکید این موضوع که وزارت ارتباطات به عنوان مسوول و ناظر از سوی دولت محسوب می‌شود، در پاسخ به این‌که در حال حاضر مدیر عامل شرکت مخابرات چه کسی است، گفت: ما معتقدیم مخابرات سهمی عظیم برای کشور محسوب می‌شود و طبق مذاکراتی که براساس چارچوب‌های موجود داشتیم برای بهبود شرایط، فردی واجد مناسب را به عنوان مدیر عامل از بین نیروهای با تجربه خود انتخاب کرده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر ما در شرکت مخابرات نیروهایی از سرباز تا سردار را داریم و نیازی نیست که برای تعیین مسوولیت فردی را خارج از مخابرات انتخاب کنیم.
 
واعظی ادامه داد: ما در نظر داریم تا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هزینه‌های مخابراتی و اینترنتی کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. امیدواریم تا آخر امسال بتوان محصولی از اینترنت ملی را به مردم عرضه کنیم در غیر این صورت تا آخر سال 1394قطعا اینترنت ملی به بهره‌برداری می‌رسد.
 
اپلیکیشن از شما، سرمایه‌گذاری از ما
 
وی ضمن تاکید بر این موضوع در حال حاضر دنیای فناوری در شرایطی به سر می‌برد که با پیشرفت چشم‌گیری روبه‌روست و ارتباطات دنیای امروز راهی نوین می‌طلبد، گفت: بهترین کار برای جلوگیری سوء‌استفاده منابع غیرداخلی از اطلاعات و داده‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی این است که دانشجویان و متخصصان حوزه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار با طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی شرایطی را برای استفاده مردم از این اپلیکیشن‌ها فراهم کند؛ اما چون خود این افراد دارای سرمایه‌ای لازم نیستند از آنها دعوت می‌شود که با شرکت‌های اپراتور وارد همکاری شده و در قبال طراحی اپلیکیشن‌ سرمایه دریافت کنند.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهایش از برنامه‌های آینده وزارت ارتباطات یاد کرد و گفت: قرار است در هر یک از استانها کد تلفن ثابت شهرستانها یکسان سازی شود و هر استان تنها یک کد داشته باشد و هزینه مکالمات بین شهری یکسان شود.
 
براساس آمار نظرسنجی برنامه پایش مبنی بر این‌که آیا از تعرفه‌ها و خدمات اپراتور همراه اول راضی هستید یا خیر، 77 درصد از شرکت‌کنندگان در نظر سنجی پاسخ خیر و 39 درصد به گزینه بلی رای داده بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.