اینترنت و شبکه

رگولاتوری

August 12, 2014
13:49 سه شنبه، 21ام مردادماه 1393
کد خبر: 63738

هنوز عرضه اینترنت با سرعت بالاتر از 128kbps در ایران غیرقانونی است

مدیر عامل یک شرکت ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت خانگی خاطر نشان کرد: طی یک سال گذشته مصرف ADSL دو برابر شده است.
 
احمد نخجوانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با درصد افزایش مشترکان ADSL در یک سال گذشته اظهار کرد: بررسی آمارها گویای آن است که به‌طور متوسط مصرف هر کاربر در طول سال گذشته حدود دو برابر شده است. البته نمی‌توان گفت که به‌طور دقیق هر کاربر مصرفی دو برابری داشته است، اما به ازای هر پورت ADSL میزان مصرف پهنای باند دو برابر شده است.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر این روزها توقعات کاربران از نظر کیفیت اینترنت بسیار بالا رفته و با توجه به این‌که قدمت دسترسی به اینترنت بیشتر شده توقع کاربران هم بالاتر رفته است.
 
او همچنین اظهار کرد: در کشور‌های پیشرفته و غربی ممکن است از نظر میزان دسترسی به اینترنت شیوه‌ی اینترنت موبایلی در صدر قرار داشته باشد اما در کشور ما با توجه به این‌که تاکنون بیشتر GPRS ارائه می‌شده، آمار خیلی بالا نبوده و حال ممکن است ظرف ماه‌های آینده با ارائه 3G توسط اپراتورهای مختلف میزان استفاده از اینترنت موبایلی افزایش پیدا کند که البته این موضوع بستگی به قیمت ارائه شده از سوی اپراتورها دارد.
 
نخجوانی به تعداد مشترکان ADSL اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور چهار میلیون و 800هزار مشترک ADSL وجود دارد که از این رقم نیمی مربوط به شرکت‌های PAP و نیمی دیگر مربوط به مجموعه مخابرات می‌شود.
 
وی ادامه داد: البته این‌که از میان این مشترکان چه تعداد آنها فعال هستند بحث دیگری است، چرا که در شرکت‌های مخابراتی اگر پورت‌های ADSL بدون استفاده جمع‌آوری نشوند، هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت اما در شرکت‌های خصوصی برای آنها هزینه دریافت می‌شود و به همین دلیل تعداد پورت‌های فعال شرکت‌های خصوصی دقیق‌تر به نظر می‌رسد.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همچنین یادآور شد: در سال گذشته تعداد مشترکان ADSL کشور حدود یک میلیون نفر افزایش داشته است.
 
نخجوانی در ادامه در ارتباط با بحث تامین پهنای باند اظهار کرد: این‌که می‌گویند ظرفیت پهنای باند افزایش یافته بحث درستی است و بی‌شک در دولت جدید حداقل 40 گیگ به ظرفیت پهنای باند کشور افزوده شده است، اما لازم است این پهنای باند بر روی بستر‌های مخابراتی کشور توزیع شود اما اکنون در بخش توزیع اشکالات متعددی وجود دارد.
 
وی همچنین به مصوبه‌ی 181 سازمان تنظیم مقررات اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرکت‌های مخابراتی در موارد متعدد در این زمینه همکاری‌های لازم را به عمل نیاورده و پهنای باند لازم را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار نمی‌دهند، به همین دلیل حتی در صورت خرید پهنای باند شرکت‌ها در بهره‌گیری از آن در موارد متعدد دچار مشکل می‌شوند.
 
او همچنین یادآور شد: از لحاظ قانونی نیز همچنان محدودیت 128کیلوبایت وجود دارد و فروش اینترنت با ظرفیت بالاتر از آن همچنان جرم محسوب می‌شود، علاوه بر این برای مصرف پهنای باند بیشتر نیاز به آن است که پورت‌های لازمه در شهرهای مختلف وجود داشته باشند اما اکنون این پورت‌ها در بسیاری از شهرها و روستاها وجود ندارند و به همین دلیل با وجود خریداری پهنای باند بیشتر امکان توزیع آن وجود ندارد. برهمین اساس این‌که فکر کنیم با تامین پهنای باند مشکل دسترسی به اینترنت برطرف می‌شود دیدگاه چندان درستی نخواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.