اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 12, 2014
14:18 سه شنبه، 21ام مردادماه 1393
کد خبر: 63749

وزیر ارتباطات از پیشنهاد جدید برای اصلاح واگذاری مخابرات خبرداد

وزیر ارتباطات گفت: به هیچ عنوان به کاربران ایرانی توصیه نمی‌کنم که اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی خارجی قرار دهند. اقدامی برای ساماندهی نوع گوشی های در دست مردم، در دستور کار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه شب در برنامه پایش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از کیفیت اپراتورهای موبایل راضی هستم اما کیفیت خدمات رسانی می تواند بهتر باشد.تعرفه ها می تواند قدری پایین تر باشد، اپراتورها می توانند با تعرفه کمتر اعتماد بیشتری بین مشترکان کسب کنند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند.
 
 
 
 واعظی  اظهار کرد: عملا وزارت ارتباطات طی چند سال اخیر با مشکلاتی روبه رو بوده است. در چهار سال سه وزیر ارتباطات عوض شد و عملا به  دنبال ادغام این وزارتخانه بودند و طبیعی است که این گونه بی ثباتی که در وزارت وجود داشت بر حمایت دولت و وزارت از اپراتورها و سرمایه گذاری تاثیر گذاشته است.
 
وی افزود: اپراتورها باید مورد حمایت همه جانبه دولت و وزارتخانه قرار بگیرند تا بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند؛ بر این اساس از نظر کمیت مشترک راضی هستم ولی به نظر من کیفیت خدمت رسانی توسط اپراتور می تواند به مراتب بهتر از وضعیت فعلی باشد. برای قیمت می‌توان مقداری تعرفه ها را کاهش داد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر اپراتورها حرفه ای تر عمل کنند و با تعرفه کمتر سرویس بیشتری بدهند هم اعتماد مردم را بیشتر جلب می کنند و هم درآمد بیشتری را کسب می کنند. ما همانند دیگر وزارتخانه ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم ولی پرسنل ما تلاش کردند با اپراتورها و شرکت‌ها تعامل داشته، افراد مرتبط با مردم را ضابطه مند کرده و بتوانند زیرساخت های لازم را نیز فراهم کنند.
 
 
 
واعظی خاطرنشان کرد: دو شعار را از ابتدای کار به عنوان محور کار خود قرار دادیم. اولین شعار افزایش کیفیت خدمات رسانی به مردم و دومین شعار متناسب سازی تعرفه ها است. در ماه های اولی که وارد وزارتخانه شدم حتی اپراتورها ناراضی بودند که چرا من به عنوان مدافع مردم به دنبال کاهش تعرفه هستم.
 
وی عنوان کرد: برای اولین بار برای اینترنت را از خود وزارت به شرکت ها تخفیف دادیم. 35 درصد پهنای باند را ارزانتر به شرکت هایی که به مردم تخفیف می دهند می فروشیم اما به شرطی که شرکت هم 20 درصد به مردم تخفیف دهد. مردم ما بسیار فهیم بوده و افراد خدمتگذار را درک می کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: درکشورسه اپراتور و 11 شرکت پپ(PAP) داریم که بسیاری از آن ها این تخفیف را دادند البته تمامی اپراتورها این تخفیف را اعمال نکردند و بعضی هم در گذشته برای جلب مشتری 20 درصد تخفیف را در بسته های تخفیفی خود لحاظ کرده بودند.
 
مرکز پژوهش های مجلس اشتباه می کند
 
واعظی در واکنش به قرائت گزارشی از تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس از گران فروشی اینترنت در ایران، گفت: مرکز پژوهش های مجلس هم می تواند اشتباه کند. در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه ای که به مردم واگذار می شود 3600 تومان است که وقتی ضربدر 150 تومان کنید می شود 540 هزار تومان ولی شما گفتید 232 میلیون تومان که این اصلا درست نیست. حتما باید با رقابتی که به وجود می آوریم تعرفه هایی که اینترنت به مردم واگذار می‌شود کاهش پیدا کند.
 
وی در پاسخ به این سوال مجری که چه تعداد شرکت، اینترنت را وارد می کنند گفت: بر اساس قانون زیر ساخت کشور در اختیار دولت است که این امر دو دلیل دارد. اولین علت این که در این زمینه باید سرمایه‌گذاری های عظیمی صورت بگیرد که سوددهی ندارند و سرمایه معمولا بعد از 30 سال برمی‌گردد. علت بعدی این است که شبکه زیرساخت کشور جنبه امنیتی هم دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر 55 هزار کیلومتر فیبر در کشور داریم. برای هر مسیر یک مسیر پشتیبان گذاشتیم. تنها یک شرکت انحصاری تمام پهنای باند را تامین نمی‌کند. ارائه خدمات در بخش زیرساخت هیچ محدودیتی ندارد و در حال حاضر 13 گیت وی در کشور داریم و از هر کدام از آنها بر اساس نیاز کشور وارد می کنیم. در دنیا قیمت‌ها متفاوت است و بستگی به مدت قرارداد و کیفیت دارد.
 
واعظی اذعان کرد: در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که متقاضی برای داشتن اینترنت بسیار زیاد است و چون در گذشته سرمایه گذاری نشده هم ما نمی توانیم تمام آنچه را که شرکت ها تقاضا دارند به آنها تحویل دهیم و هم اینکه چون این شرکت ها متقاضیان زیادی دارند عملا هیچ گونه رقابتی بین آنها نیست.
 
متقاضیان فراوان اینترنت دلیل عدم پایین آوردن تعرفه و رقابت میان شرکت‌ها
 
وی ادامه داد: در حال حاضر هرکدام از این شرکت‌ها تعداد زیادی متقاضی دارند که در نوبت هستند به همین دلیل دو اتفاق رخ می دهد اول اینکه قیمت‌ها را به خاطر رقابت پایین نمی آورند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشکلات ما ناشی از کمبود زیرساخت و نبود رقابت است. به همین دلیل است که شرکت در بسیاری از وقت ها به تعهدات خود عمل نمی کنند که این خلاف و به نوعی کم فروشی است و البته ما هم در حال نظارت هستیم.
 
راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا سال آینده
 
واعظی تاکید کرد: تلاش گسترده ای را انجام داده و پروژه های مختلفی را تعریف کردیم تا بتوانیم عملا پهنای باند داخل را افزایش دهیم. به دنبال راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم که وقتی ما عملا بتوانیم به همه شرکت ها پهنای باند مورد نیاز مردم را بدهیم یک رقابت به وجود بیاید که آن موقع تسلط ما هم بیشتر می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی در گذشته این بود که از هر پهنای باند هشت نفر استفاده کنند البته این هشت نفر همزمان از اینترنت استفاده نمی‌کردند. به دلیل اینکه پهنای باند در گذشته کم بوده است پهنای باند به 12 و اعداد بالاتر افزایش پیدا کرد ولی بالاترین رقمی که در گذشته معاونت سازمان نظارت تنظیم مقررات به ما داد بین 30 تا 31 نفر بود. ما فشار آوردیم که این پهنای باند را پایین بیاورد. سیاست جدید ما این است که شرکت ها باید تمامی تعهداتی که در قرارداد داشتند را به مردم ارائه دهند.
 
60 درصد سهام شرکت مخابرات متعلق به بخش خصوصی است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پنج سال قبل بر اساس ماده 44 قانون اساسی شرکت مخابرات که یک شرکت 100 درصد دولتی بود عملا واگذار شد و در آن زمان 50 درصد به علاوه یک سهم به بخش غیر دولتی واگذار شد که مقداری هم حدود 10 درصد در بورس گذاشته شد.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر 20 درصد از سهام مخابرات متعلق به دولت، 20 درصد صاحبان سهام عدالت و 60 درصد نیز به بخش خصوصی تعلق دارد. در حقیقت می‌توان گفت که شرکت مخابرات ایران قطعا دولتی نیست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برخی در داخل کشور اعتقاد دارند چیزی که در دست مردم باشد و آنها تصمیم می گیرند خصوصی است ولی برخی شرکت ها این نظر را قبول ندارند. اعتقاد ما بر این است هر چند بخش زیادی از شرکت مخابرات واگذار شده است ولی سرمایه عظیمی است که به کشور تعلق دارد و اداره این شرکت می‌تواند بهتر باشد.
 
واعظی اذعان کرد: مذاکراتی را با سهامداران عمده داشتیم و یک چارچوب برای همکاری تنظیم کردیم. ما در شرکت مخابرات دو نگاه داریم اول نگاهی که وزارت ارتباطات به همه دارد از طرف دیگر که ما نماینده دولت هستیم باید بر سهام دولت نظارت کنیم.
 
وی در ارتباط با وضعیت و انتخاب مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: مدیرعامل جدید کار خودش را از هفته قبل شروع کرد و به نظر من مدیر عامل و مجمع تصمیم خوبی را گرفتند. مخابرات یک خانواده بزرگ است و کسانی که از سربازی به سرداری رسیدند بیشتر قدر این مسئولیت ها را می دانند. ما اعتقاد نداشتیم تا کسی را برای مدیریت معرفی کنیم. خوشبختانه خانواده بزرگ مخابرات همیشه مدیران زیادی را تحویل بخش‌های مختلف داده است و از این نظر فقیر نیست که مدیر را از درون خودش انتخاب کند. کسی که انتخاب شد در خیلی از استان ها فعالیت داشته، رزومه خوبی دارد و قائم مقام مدیر قبلی بوده است.
 
سازمان تنظیم مقررات هرگز همکار شرکت ایرانسل نبوده
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارائه مجوز نسل 3 به ایرانسل و عدم ارائه آن به همراه اول هم گفت: سازمان تنظیم مقررات هیچ وقت همکار شرکت ایرانسل نبوده ولی بر اساس یک اصولی که کمیسیون تنظیم مقررات دارد از هفته گذشته مذاکراتی را با هر دو اپراتور انجام دادند ولی مذاکره با همراه اول هنوز ادامه دارد.
 
وی گفت: علاقمند هستم که هر دو اپراتور تلفن همراه همزمان مجوز نسل 3 را دریافت کنند تا مشترکان یک اپراتور تنبیه و ناچار به عقب ماندن از فناوری نشوند.
 
واعظی تاکید کرد: در تمام دنیا هرچه سرعت اینترنت بالا می رود تعرفه پایین می آید. برای دانشگاه ها و مراکز عمومی و اماکنی که شرکت ها می توانند سرعت بالا بدهند را با تخفیف ارائه دهند. الان کم کم در دنیا (128 k) جزء اینترنت نیست و ما هم به دنبال این هستیم وقتی به دنبال این هستیم که وقتی شبکه ملی اطلاعات راه اندازی وارد فاز بعدی شویم. امیدواریم با مقرراتی که فراهم کردیم تا پایان سال 94 این شبکه راه اندازی شود. پایان سال جاری هم محصول اولیه را خواهیم داشت.
 
فراخوان تولید اپلیکیشن‌های ایرانی
 
وی در ارتباط با شبکه های اجتماعی گفت: قطعا فیلتر کردن وی چت با یک نگاه اقتصادی انجام نشد چون در حال حاضر اپلیکیشن های مختلفی در حال فعالیت بوده و هیچ کدام آن ها مسدود نشده اند. البته خیلی از کشورها به دلیل مسائل اقتصادی این اپلیکیشن ها را قطع کرده اند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از تمام فارغ التحصیلان کامپیوتر و آی.تی تقاضا می کنم که اپلیکیشن های ایرانی بنویسند. در کمیسیون تنظیم مقررات متوجه شدیم دلیل نوشته نشدن اپلیکیشن و تولید محتوا این است که معمولا فارغ التحصیلان سرمایه ندارند بنابراین اپراتورها را موظف کردیم که هر اپلیکیشنی که روی شبکه آن ها در حال کار کردن است درصد قابل توجهی تا زمانی که درآمدزایی دارد متعلق به نویسندگان آن باشد.
 
با داخلی شدن شبکه ها مشکل سرعت نخواهیم داشت
 
واعظی عنوان کرد: توصیه ما این است که همه شبکه ها  و برنامه ها داخلی شود. وقتی داخلی شود دیگر در سرعت مشکلی نداریم. سال گذشته 10 درصد از مصرف محتوای اینترنت داخلی و 90 درصد خارجی بود. با تشویق های فراوان برای تولید محتوای داخلی اکنون خوشبختانه 10 درصد به 34 درصد افزایش پیدا کرده است. امید ما این است که این روند ادامه پیدا کند؛ در حال حاضر در بیشتر کشورها به محتوای خارجی بیشتر از 25 درصد نیازمند نیستند. البته این به آن معنا نیست که ما مردم را از استفاده اطلاعات موجود منع کنیم.
 
استفاده غلط جوانان ایرانی از شبکه های اجتماعی
 
وی یادآور شد: درهنگام استفاده از شبکه ها به هیچکدام از مردم و کاربران توصیه نمیکنم که اطلاعات شخصی خود را به راحتی در اختیار قرار بدهند وخارجی یا ایرانی بودن شبکه هم فرقی نمی کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: متاسفانه جوانان ما تمام اطلاعات شخصی و زندگی خود را درشبکه‌های اجتماعی می‌گذارند. معمولا در کشورهای دیگر اینگونه نیست و به جای اطلاعات شخصی فقط مقاله واطلاعات عمومی را درشبکه ها درج می کنند.در حقیقت توصیه من این است که عملا به شبکه های اجتماعی اعتماد نکنیم.
 
واعظی در پاسخ به سوالی درباره  علت برداشتن ریجستری های گوشی که باعث افزایش ورود گوشی‌های قاچاق شده و  برنامه‌های وزارتخانه برای حمایت از تولید کنندگان گوشی‌های تلفن همراه گفت: وزارتخانه می‌تواند دستورالعملش را بنویسد ولی خود اپراتور ها عمل کنند. در حقیقت اپراتورها باید خودشان قراردادی را منعقد کنند و همزمان با سیم کارت گوشی را نیز ارائه دهند. دورانی که مقداری محدودیت ها به واردات حاکم شد برخی از این گونه دستورالعمل ها کمرنگ شد. کمیسیون تنظیم مقررات ما در حال بررسی ساماندهی گوشی ها و به ویژه قاچاق گوشی است. یکی از سیاست هایی که در وزارت خانه دنبال می‌کنیم حمایت از تولید و پژوهش های داخلی است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وعده اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای زیرساخت کشور گفت: من اعلام کرده بودم که اگر ما بخواهیم برنامه ای که بر عهده ماست و در برنامه پنجم توسعه به اجرای آن مکلف شدیم محقق شود تا پایان برنامه به 10 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که بخش خصوصی هم باید سه برابر آن را بیاورد. در این برنامه باید 60 درصد خانه ها و 100 درصد مشاغل اینترنت داشته باشند که روستاها و مناطق محروم شرایط و ویژگی های خاصی داشتند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: در حال حاضر پروانه های جدید و مختلف هم می دهیم که بازگشت سرمایه هم دارند. تلاش ما این است که طی چند ماه آینده عقب افتادگی ها و کمبودهایی که وزارت داشته را جبران کنیم. برای فعالیت اپراتور دوم پست در حال رایزنی با مشاور هستیم و در این زمینه به انتظار مجلس برای تعیین تکلیف مصوبه نشسته ایم.
 
زیرساخت های شهری را به غلط واگذار کردیم
 
واعظی گفت: اشکالات زیادی که بعد از واگذاری شرکت مخابرات به وجود آمد باعث شده که با مجلس جلسات متعدد و مشترکی را برگزار کنیم تا مشخص شود که در صورت واگذاری وضعیت روستاها چه می‌شود. الان دولت وظیفه دارد که برای یک پاکت تا دورترین روستا سرویس دهد که بخش خصوصی قطعا این کار را انجام نمی دهد.
 
وی ادامه داد: اشکالی که در واگذاری مخابرات به وجود آمد این بود که ما باید مراکز را واگذار می کردیم ولی متاسفانه زیرساخت های شهری را به غلط واگذار کردیم. یکی از دلایل واگذاری شرکت مخابرات این بود که انحصار شکسته شود و در حال حاضر پیشنهاد ما این است که مدیریت استفاده از داکت ها و سیم های مسی متعلق به همه مصرف کننده ها باشد ولی هزینه هایش را هم بپردازند.
 
عملکرد تالیا در سطح کشور موفق نبوده
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره تفاوت رویکرد در قبال رومینگ رایتل و تالیا گفت: رایتل اپراتور و تالیا پیمانکار یک اپراتور است. دوره تالیا تا یک سال دیگر تمام می شود ولی رایتل تازه شروع کرده است. عملکرد تالیا در سطح کشور اصلا موفق نبوده و مقایسه رایتل که این همه سرمایه گذاری کرده و نسل سوم را وارد کشور کرده با تالیا که هنوز در نسل دوم مانده اصلا خوب نیست.
 
واعظی در پاسخ به سوال دیگری گفت: برای بحث آنتن نمی خواهیم در همه شهرها مثل درخت دکل سبز کنیم و بهتر است که همه از دکل های موجود استفاده کنند تا چهره زیبای شهر به هم نخورد. برنامه داریم که افراد با همان شماره ای که در دست دارند دو بار در سال اپراتور خود را تغییر دهد.
 
عدم دریافت هزینه جابجایی
 
وی تاکید کرد: مرداد ماه سال گذشته قرار بود  تعرفه ها بین 40 تا 60 درصد افزایش داده شود که جلوی این کار را گرفتم. 60 هزار نفر در شرکت مخابرات مشغول به انجام فعالیت هستند. به حقوق تمام این افراد 20 درصد اضافه کردیم و برای امسال همزمان با افزایش های دیگر سقف افزایش حداکثر 20 درصدی را در نظر گرفتیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در گذشته وقتی در شهر با تلفن موبایل صحبت می کردند یک تعرفه در نظر گرفته می شد و وقتی با جای دیگری صحبت می کردند تعرفه ی دیگری لحاظ می شد ولی اکنون هزینه جابجایی نمی گیریم. در حال هم کد سازی هستیم و تمام کسانی که در یک استان زندگی می کنند و تلفن شهری دارند در تمام استان یک تعرفه دارند و از این استان به هر جای دور و نزدیک کشور زنگ بزنند تنها یک تعرفه مشخص را پرداخت می کنند.
 
واعظی در پایان گفت: عملا اکنون تعرفه در بسیاری از نقاط دور و مرزی ما پایین آمده است. اصلا اینطور نیست که دولت اقتدارش به شکلی باشد که اپراتوری که به مردم خدمات می‌دهد برایمان تعیین تکلیف کند. رقابت در تمام دنیا باعث کاهش قمیت و افزایش خدمات می شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.