تلفن همراه

گوشی

August 15, 2014
14:48 جمعه، 24ام مردادماه 1393
کد خبر: 63772

کدام پرچمدار موبایل دوربین بهتری دارد؟

معمولا اولین سوال مشتریانی که برای خرید گوشی به فروشگاه مراجعه می‌کنند این است که کدام پرچمدار دوربین بهتری دارد؟
 
 
شاید برای عده بسیاری مهم‌ترین عامل در خرید موبایل، کیفیت ثبت تصاویر بوسیله دوربین تلفن همراه است. در این گزارش به ویژگی‌های دوربین‌ پرچمداران شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه پرداخته شده است.
 
Xperia Z2
 
دوربین Xperia Z2 وضوحی 20.7 مگاپیکسلی را به کاربر ارائه می‌دهد. مگاپیکسل تنها ترفندی تبلیغاتی برای جذب مشتریان بیشتر است. این عامل تنها در اندازه چاپ تصاویر تاثیرگذار خواهد بود که به نظر می‌ر‌سد برای کاربران عادی تنها پنج مگاپیکسل هم کفایت کند.
 
سونی در Xperia Z2 از سنسوری استفاده کرده که معمولا شرکت‌های دوربین‌سازی در دوربین‌های خانگی (کامپکت) از آن استفاده می‌کنند. نوع لنزی که روی این گوشی کار گذاشته شده، به علت داشتن دهانه‌ای (دیافراگم) باز می‌تواند نوری بیشتری را دریافت کند و همین موضوع به کاربر در مکان‌های تاریک کمک می‌کند.
 
در این بین باید به حساسیت دوربین این گوشی به نور(ایزو) هم اشاره کنیم؛ ایزو در حقیقت حساسیت قطعه الکترونیکی به نام سنسور به نور بوده که وظیفه آن دریافت اطلاعات تصویری است. ایزو در دوربین‌های عکاسی با عددی مشخص می‌شود (کف این عدد معمولا 50 یا 100) و هرقدر این عدد بالاتر می‌رود، دوربین نور بیشتری را از محیط تشخیص می‌دهد.
 
معمولا با افزایش عدد ایزو برفک‌ها یا دانه‌های رنگی خود را روی عکس نشان می‌دهند. در دوربین‌های خانگی معمولا تا ایزو 600 نویز بسیار ناچیز است. این عدد درXperia Z2 تا سقف 6400 که برای دوربین‌های موبایل بالاست، افزایش پیدا می‌کند البته برفک‌ها و دانه‌های رنگی از ایزو 400 به بعد، روی تصویر ظاهر می‌شوند.
 
رنگ‌هایی که در تصاویر ثبت شده توسط این گوشی به چشم می‌خورد، بسیار گرم بوده و این موضوع یکی از نکات مثبت دوربین این دستگاه به شمار می‌آید. نرم‌افزار دوربین گوشی نسبت به سایر رقبا امکانات بیشتری دارد و این موضوع دست کاربر را در موارد متعددی بازگذاشته است. با تمام این ویژگی‌ها هنوز هم نمی‌توان گفت که دوربین‌های موبایل توانایی رقابت با دوربین‌های خانگی را دارند، Xperia Z2 هم از این قضیه مستثنی نیست.
 
دوربین ثانویه گوشی در قسمت جلوی دستگاه قرار گرفته که امکان مکالمه تصویری را برای کاربر مهیا می‌کند. وضوح این دوربین دو مگاپیکسل است و در محیط‌هایی با نور متوسط می‌توان دانه‌های رنگی یا همان نویز‌ها را برروی تصویر مشاهده کرد. سونی می‌توانست دستگاه را به دوربین دوم باکیفیت‌تری مجهز کند.
 
LG G3
 
شرکت سازنده این گوشی را به یک دوربین اصلی و یک دوربین ثانویه مجهز کرده است. دوربین اصلی دستگاه کیفیتی معادل ۱۳ مگاپیکسل را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. البته باید به این موضوع توجه داشت که مگاپیکسل در دوربین بیشتر یک ترفند تبلیغاتی بوده و چندان تاثیری در کیفیت نهایی عکس نخواهد گذاشت. درحقیقت مگاپیکسل عاملی اصل که روی چاپ تصاویر تاثیر خود را می‌گذارد.
 
درمورد کیفیت دوربین اصلی دستگاه باید گفت که نسبت به سایر رقبا در جایگاه نسبتا متوسطی قرار می‌گیرد. به علاوه اپلیکیشن دوربین G3 بسیار ناقص به نظر می‌رسد و پرچمداران سایر شرکت‌ها در این زمینه از G3 جلوتر هستند.
 
اما در آن طرف گوشی بالای صفحه نمایش دوربین دوم دستگاه با کیفیت ۲٫۱ مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. کیفیت دوربین دوم دستگاه در مقایسه با رقبایی همچون Xperia Z2 و Galaxy S5 در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد. این موضوع را به راحتی می‌توان از تصاویر زیر برداشت کرد.
 
hTC M8
 
دو دوربین در پشت M8 به چشم می‌خورند. ممکن است در دید اول با خود فکر کنید که کاربرد این دو دوربین برای ثبت تصاویر بصورت سه بعدی است درصورتی که این موضوع صحت ندارد. درحقیقت دوربین اصلی دستگاه تصویر را به ثبت می‌رساند و دوربین دوم اطلاعات محیط اعم از فاصله اشیا تا گوشی را ذخیره می‌کند.
 
کاربر بعد از ثبت تصویر می‌تواند مشخص کند که فوکوس روی چه شی در تصویر باشد. می‌توان گفت این خلاقیت ترکیب نوعی ویژگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با یکدیگر است بدین صورت که در ابتدا اطلاعات محیط توسط دوربین دوم ضبط شده و بعد از تعیین نقطه فوکوس بقیه اشیا توسط نرم افزار گوشی مات می‌شوند.
 
وضوح دوربین اصلی M8 چهار مگاپیکسل است که البته این موضوع روی کیفیت تصاویر تاثیر چندانی ندارد. درواقع وضوح یا همان مگاپیکسل در چاپ عکس‌ها به کار می آید. کمتر کاربری را می‌توان پیدا کرد که عکس‌های دوربین موبایلش را چاپ کند به علاوه مگاپیکسل چهار برای چاپ تصاویر یک کاربر خانگی کفایت می‌کند.
 
علاوه بر این دو دوربین، دوربین دیگری با وضوح پنج مگاپیکسل در قسمت جلویی دستگاه در نظر گرفته شده است. در بررسی دوربین M8 باید گفت که این دستگاه یکی از کاملترین نرم افزارهای موجود مختص به دوربین روی دستگاه‌های تلفن همراه را داراست.
 
Galaxy S5
 
این گوشی مجهز به دو دوربین است که یکی از آن‌ها در پشت دستگاه و دومی در بالای صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است. وضوح دوربین اصلی دستگاه که در پشت آن قرار دارد، 13 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. دوربین دوم دستگاه که در بالا صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده وضوحی معادل 2.1 مگاپیکسل دارد و کیفیت آن برای مکالمه‌های تصویری مناسب به نظر می‌رسد.
 
سامسونگ همچون Note 3.0 امکان فیلمبرداری 4k که کیفیتی چهار برابر فول اچ دی را به کاربران ارائه می‌دهد را در این گوشی فراهم کرده است. البته زمانی می‌توان این کیفیت را احساس کرد که دستگاه پخش‌کننده تصویر نیز از این تکنولوژی بهره ببرد. درحال حاضر می توان گفت تلویزیون‌های 4k بسیار گران قیمت هستند و کاربران چندان جذب آنها نمی‌شوند.
 
به علاوه دوربین بسیار ریزی در زیر دوربین اصلی دستگاه کار گذاشته شده که وظیفه آن تعیین میزان سلامت کاربر از طریق انگشت وی است. درحقیقت کاربر انگشت خود را روی این قسمت از گوشی قرار می‌دهد و بعد از گذشت زمانی کوتاه S5 اطلاعاتی را در مورد سلامت فرد به او اعلام می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.