اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 16, 2014
7:23 شنبه، 25ام مردادماه 1393
کد خبر: 63799

Android TV گوگل بازار مدیاپلیرها را متحول می‌کند

سینا: بنابر تحقیق انجام گرفته توسط HIS Technology، ظهور تلویزیون‌های اندرویدی گوگل می‌تواند جایگاه Roku و Apple TV را به طور کل تغییر داده و به احتمال زیاد ده‌ها میلیون واحد دستگاه از آن سالانه به فروش خواهد رسید.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، پیش‎بینی می‌شود که مدیاپلیرهای پخش در سرتاسر جهان تا پایان امسال به ۵۰ میلیون برسد.
در ایالت متحده که یکی از مهمترین بازارهای این دسته از محصولات را در خود جای داده است، امسال ۲۴ میلیون واحد از این دستگاه نصب شده است، سال پیش این رقم به بیش از ۱۶ میلیون واحد رسید و در سال ۲۰۱۲ این تعداد ۱۰ میلیون بود که نشان‌دهنده رشد تصاعدی آن است.
انتظار می‎رود که تعداد مدیاپلیرهای نصب شده در ایالت متحده در سال ۲۰۱۴ به ۴۴ میلیون واحد برسد. و به علاوه ۱۶۹ میلیون بلوری پلیر، کنسول بازی، تلویزیون هوشمند و دیگر لوازم سمعی و بصری نصب شده این رقم به ۲۱۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.
پاول اریکسون تحلیلگر پیشکسوت در IHS گفته است: با افزایش روز افزون خرید مدیاپلیرها انتظار می‎رود بازار مدیاپلیرهای پخش داغ‎تر از همیشه باشد.
درحال حاضر Roku و Apple TV جز محصولات برتر مدیاپلیر هستند و در مجموع حدود ۹۴ درصد سهم بازار در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داده‎اند و همچنین Amazon’s Fire TV نیز یک محصول قابل توجه است که اخیرا به بازار آمده است.
انتظار می‎رود که ظهور تلویزیون اندرویدی در طولانی مدت بر پویایی بازار تاثیر چشمگیری داشته باشد.
همانند پیشگامان بازار مدیاپلیر یعنی Roku و Apple TV در تلویزیون اندرویدی نیز سرویس‎ها و اپلیکیشن‌های پخش مدیا در اختیار کاربران قرار داده می‌‌شود.
در گذشته، قیمت دستگاه‌های ارزان قیمت اندرویدی به علت کمبودشان در زمینه عملکردی، بی‌نقصی، اکوسیستم و تجربه کاربری نمی‌توانستند در رقابت با محصولات Roku و Apple قرار گیرند. ولی حال با ظهور تلویزیون اندرویدی، آن دستگاه‌های کم توان به پلتفرمی کامل‎تر و خوش‎ساخت‎تر برای پخش مولتی مدیا مجهز شده‎اند که نسبت به رقبای خود از مزیت‌های بسیاری برخوردار است.
از این مزیت می‌توان به تجربه جدید کاربری طراحی شده برای تلویزیون، دسترسی به محتویات Google Play و همچنین اپلیکیشن‌های شخص ثالث، جستجو محتوای مبتنی بر گوگل، تشخص صدا، همگام‌سازی با دستگاه‌های اندرویدی دیگر و همچنین قابلیت Chromecast برای نمایش دادن و آیینه سازی صفحه نمایش در چند پلتفرم مختلف اشاره کرد.
با اینکه تهدید کمتری برای Apple به شمار می‌رود ولی همچنان این تلویزیون اندرویدی می‌تواند به عنوان یک رقیب خودی نشان دهد.
به شما اطمینان می‌دهیم که Apple به لطف اکوسیستم محتوایی قوی و جمعیت بزرگ مشتریان iOS جایگاه خود را در بین بازار پخش‌کنندگان تصویری حفظ خواهد کرد. با وجودی که انتظار می‌رود ظهور این محصول جدید تغییرات بسیاری را در سهم بازار پخش کنندگان تصویری به وجود آورد ولی بعید می‌رود که بتواند جایگاهی در حد رقابت با Apple پیدا کند.
البته تلویزیون اندرویدی گوگل می‌تواند رقیب اصلی Roku به شمار رود که در حال حاضر از اکوسیستم محتوایی برخوردار نیست. همچنین برای Amazon’s Fire TV که محدودیت‌هایی در زمینه‌ی جستجو و پیدا کردن محتوای Amazon دارد و همچنین، تنها حالت همگام‌سازی با تلبت‎های شرکت خودش ممکن است.
بی‌شک تلویزیون اندروید در آینده‌ای نزدیک به پلتفرمی تصویری تبدیل خواهد شد که توجه همگان را جلب می‌کند، نه به این خاطر که این بهترین محصول از محصولات گوگل است بلکه به این خاطر که قادر است مشکلی برای پیشگامان بازار امروز به شمار رود.
اریکسون گفت: پلیرهایی مدیایی که از تلویزیون اندروید پشتیبانی می‌کنند نیز از این تغییرات بی‌بهره نخواهند ماند.
باوجودی که محصولات جدیدی که از تلویزیون اندروید پشتیبانی می‌کند مانند محصولات شرکت‌هایی همچون Apple، Amazon و Roku از نام تجاری مشهور و عرضه‌ی گسترده‌ی برخوردار نیستند ولی انتظار می‌رود که با گذر زمان با وجود قیمت ارزان این محصولات و همراهی آن با قابلیت همگام سازی و اکوسیستم محتوا به یک نگرانی بزرگ برای دیگر محصولات بازار پخش مدیا تبدیل شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.