فناوری اطلاعات

August 20, 2014
5:47 چهارشنبه، 29ام مردادماه 1393
کد خبر: 63877

فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه استنفورد در دنیای تکنولوژی

دنیای اقتصاد: بسیاری از فعالان و بزرگان عرصه تکنولوژی از دانشگاه‌های بزرگ و شناخته‌شده دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند. در این میان اما دانشگاه بزرگ استنفورد سهم قابل توجهی از رشد و توسعه صنعت تکنولوژی در دهه‌های گذشته داشته است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان موفق آن حالا در دنیای تکنولوژی جایگاه خوب و قابل توجهی به‌دست آورده‌اند. در واقع بسیاری از بزرگ‌ترین کارآفرینان سیلیکون ولی در دانشگاه استنفورد تحصیل کرده‌اند.



حالا مجله بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی مهم‌ترین و موثرترین ستاره‌های دنیای تکنولوژی که از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده‌اند، پرداخته است که آن را در اینجا می‌خوانید:



بنیانگذاران شرکت HP: بیل هیولت و دیو پاکارد اولین بار در اوایل دهه 1930 همدیگر را در یک مسابقه فوتبال ملاقات کردند. آنها حالا به عنوان پدران دره تکنولوژی یا همان سیلیکون ولی شناخته می‌شوند. این دو نفر در کلاس‌های مهندسی پیام‌های رادیویی به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.



موسسان گوگل: لری پیج و سرگئی برین شاید معروف‌ترین بنیانگذاران یک شرکت تکنولوژی بزرگ باشند که استنفورد را به قصد تاسیس شرکت‌شان ترک کردند. آنها زمانی گوگل را تاسیس کردند که در کار روی پروژه دکترای علوم کامپیوتر خودشان در دانشگاه استنفورد بودند. آنها اولین‌بار در سال 1995 یکدیگر را ملاقات کردند. در آن زمان پیج به تازگی بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه میشیگان به استنفورد آمده بود و برین سعی داشت همه قسمت‌های استنفورد را به او نشان بدهد. چند سال بعد آنها روی یک موتور جست‌وجو به نام BackRub کار کردند که برای بیش از یک سال روی سرورهای دانشگاه استنفورد کار می‌کرد و در واقع جرقه اولیه شکل‌گیری گوگل بود.

موسسان شرکت Sun Microsystems: وینود خوسلا، اسکات مک‌نلی و اندی بچتولشیم بعد از آنکه از استنفورد فارغ‌التحصیل شدند در سال 1982 شرکت Sun Microsystems را تاسیس کردند. آنها نام شرکت‌شان را از حروف ابتدای نام شبکه دانشگاه استنفورد یعنی Stanford University Network برگرفته و انتخاب کردند.

بنیانگذاران شرکت LinkedIn: چهار نفر از پنج نفر عضو هیات موسس این شرکت همه فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد بوده‌اند. جالب اینکه هیچ کدام از آنها در زمان دانشجویی یکدیگر را به درستی نمی‌شناختند. رید هافمن و اریک لی آشنایی مختصری در دانشگاه با یکدیگر داشتند اما بعدها به همراه کنستانتین گوریک و آلان لیو توانستند شرکت LinkedIn را پایه‌گذاری کنند.

موسسان Instagram: کوین سیستروم و مایک کریگر یکدیگر را در دانشگاه استنفورد ملاقات کردند. آنها در سال 2006 در رشته مدیریت علوم و مهندسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند. کوین سیستروم یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس مبتنی بر مکان را توسعه داد. وقتی متوجه شد که به یک نفر به عنوان موسس دیگری برای راه‌اندازی شرکتش نیاز دارد، به استنفورد برگشت و سراغ مایک کریگر را گرفت. شاید به همین دلیل هم هست که سیستروم می‌گوید: «من با این افرادی که می‌گویند رفتن به دانشگاه و هزینه کردن در آن فایده‌ای ندارد، کاملا مخالفم.» 



ماریسا مایر مدیر عامل Yahoo: دانشجوی برجسته کلاس‌های مهندسی در دانشگاه استنفورد، در دو رشته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. او از همان ابتدا به‌عنوان یک دانشجوی برجسته در دانشگاه شناخته می‌شد. درست به همین دلیل هم حتی قبل از فارغ‌التحصیلی 14 فرصت شغلی به او پیشنهاد شد تا اینکه در نهایت به عنوان بیستمین کارمند گوگل و اولین مهندس زن این شرکت استخدام شد.

موسسان شرکت Snapchat: ایوان اشپیگل و بابی مورفی نیمی از دوران دانشجویی‌شان در استنفورد را با عضویت در یک انجمن اجتماعی در کنار یکدیگر گذراندند. در نهایت آنها توانستند با همکاری یکدیگر سرویس پیام‌رسان اجتماعی محبوب Snapchat را توسعه داده و تاسیس کنند.

یکی از بنیان‌گذاران PayPal: پیتر تیل یکی از موسسان شرکت بزرگ پرداخت الکترونیکی PayPal در سال 1989 در رشته فلسفه قرن بیستم از دانشگاه استنفورد فارغ‌‌‌التحصیل شد و سپس در سال 1992 مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه در رشته حقوق گرفت. او در زمان دانشجویی‌اش یک روزنامه در دانشگاه منتشر می‌کرد. در نهایت اما او با تاسیس شرکت‌های مختلفی از جمله PayPal یا Palantir توانست به یک میلیاردر تبدیل شود.

یکی از موسسان شرکت Palantir: جو لونزدال یکی از موسسان شرکت Palantir همان دانشجویی بود که در زمان انتشار روزنامه دانشجویی پیتر تیل در استنفورد در سال 2004 با او همکاری می‌کرد. در نهایت آنها در راه‌اندازی و تاسیس شرکت Palantir با یکدیگر همراه شدند.

یکی از موسسان شرکت WhatsApp: بریان آکتون این روزها به تازگی به جمع میلیاردرها پیوسته است. در واقع اپلیکیشنی که او به همراه جان کوم طراحی کرده و توسعه داده بود توجه فیس بوک را جلب کرده و در نهایت فیس بوک WhatsApp را با قیمت 19 میلیارد دلار خرید تا او را به یک میلیاردر تبدیل کند. آکتون در سال 1994 در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد فارغ‌‌‌التحصیل شد. او در زمان دانشجویی به دانشجویان دیگر برای تعمیر کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی‌شان کمک می‌کرد. او قبل از تاسیس WhatsApp مدتی در شرکت‌هایی مانند Adobe، Apple و Yahoo کار می‌کرد.

یکی از موسسان YouTube: جاود کریم آدم خوش شانسی بود، چون در زمانی که در PayPal کار می‌کرد این شرکت توسط eBay خریده شد. او باز هم شانس آورد وقتی که استارت‌آپی که با همکاری چاد هیورلی و استیو چن با نام YouTube راه اندازی کرده بود با قیمت 65/1 میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد. او که در زمان تاسیس YouTube هنوز درسش را تمام نکرده بود، بعد از خرید آن توسط گوگل تصمیم گرفت به استنفورد برود تا در آنجا تحصیل کند. او حالا همچنان به عنوان مشاور در YouTube فعالیت می‌کند، اما حقوقی از آنجا دریافت نمی‌کند. در مقابل اما او یک شرکت سرمایه گذاری کوچک را راه اندازی کرده است.

موسسان شرکت Yahoo: جری یانگ و دیوید فیلو که در رشته مهندسی الکترونیک در استنفورد تحصیل می‌کردند، در همان جا اولین بار وب‌سایت Yahoo را که آن زمان با نام erry and David’s Guide to the World Wide Web شناخته می‌شد، راه‌اندازی کردند. چهار سال بعد از راه‌اندازی Yahoo آنها از استنفورد فارغ‌‌‌التحصیل شدند.

 

مدیر عامل شرکت Netflix: رید هاستینگز بعد از دو سال تدریس داوطلبانه ریاضی در سوئیس وقتی به کشورش بازگشت، بلافاصله به استنفورد رفت و در سال 1988 در رشته علوم کامپیوتر از آن فارغ‌‌‌التحصیل شد. او همیشه دوست داشت به دانشگاه MIT برود، اما بعدها از این انتخاب راضی بود

مدیر عامل سابق شرکت HP: کارلی فیورینا فارغ‌‌‌التحصیل رشته فلسفه و تاریخ قرون وسطی در سال 1976 از دانشگاه استنفورد بود. او بعدها به شرکت HP رفت و مدتی هم به عنوان مدیر عامل آن به فعالیت پرداخت.

موسسان شرکت Cisco: سندی لرنر و لن بوساک هر دو فارغ‌‌‌التحصیل دانشگاه استنفورد بوده و در بخش IT این دانشگاه مشغول به کار بودند. در نهایت آنها شرکت Cisco را در سال 1984 و در حالی که روی یک پروژه کامپیوتری پشتیبانی از کارمندان کار می‌کردند، تاسیس و راه اندازی کردند..

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.