رگولاتوری

August 27, 2014
18:34 چهارشنبه، 5ام شهریورماه 1393
کد خبر: 63968

اهم عملکرد وزارت ارتباطات در یکسال اول دولت یازدهم

در دنیای امروز صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیشران توسعه اقتصاد مورد توجه همه کشورها و دولت ها قرار گرفته زیرا با رشد و توسعه صنعت آی.تی عملکرد سایر بخش ها نیز ارتقاء و بهبود خواهد یافت.
در هزاره سوم، ای.تی و آی.سی.تی به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهای ناشی از آن، آنچنان با زندگی مردم عجین گردیده که رویگردانی از آن، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد.
 
از این رو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویب مدل مفهومی و الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و افزایش بیش از 240 درصدی منابع سرمایه گذاری دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1393 را جهت جبران عقب ماندگی های زیرساختی کشور مدنظر قرار داد و آن را اجرایی کرد.
 
تدوین و آغاز اجرای پروژه های کلیدی شبکه ملی اطلاعات، افزایش بالغ بر 3000 کیلومتر به شبکه اصلی فیبرنوری کشور، رشد 500 گیگابیت بر ثانیه به پهنای شبکه داده داخلی (IP) کشور و افزایش 50 گیگابیت برثانیه به پهنای باند اینترنت بین الملل کشور از دیگر دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مدت بوده است.
 
از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه در یکسال اخیر افزایش 400 درصدی ظرفیت ترانزیتی آسیا – اروپا از مسیر ایران به میزان 150 گیگابایت بر ثانیه، بهره برداری از خدمات شبکه ابری توزیع شده میزبانی مراکز داده استانی در هفت استان کشور و راه اندازی مرکز تبادل ارتباطات کشور (IXP) به منظور کاهش مسیریابی اطلاعات از خارج کشور بوده است.
 
براساس این گزارش احداث دو مکان هم مکانی (COLOCATION ) جهت تشویق ارائه دهندگان پهنای باند و محتوی برای افزایش سهم ترافیک اینترنتی در داخل کشور، حمایت از تولید داخلی برای ساخت تجهیزات انتقال نوریDWDM وCWDM توسط محققان کشور و بکارگیری سیستم انتقال نوری 40 کاناله (DWDM) تولید داخل در شبکه ملی انتقال کشور با ظرفیت 400 گیگابیت بر ثانیه در مسیر تهران – اصفهان از دستاوردهای یکساله این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید است.
 
این وزارتخانه همچنین در این مدت تلاش زیادی برای کاهش 20 درصدی تعرفه خدمات اینترنتی ارائه شده از سمت شبکه زیرساخت، اجرای یکسان سازی کدهای تلفن های ثابت در سطح استانها، تامین ارتباط تلفن خانگی جهت 475 روستای 20 خانوار به بالای فاقد تلفن خانگی با امکان استفاده از پوشش تلفن همراه، دسترسی به اینترنت، استفاده از فاکس و ارتباط بین شهری و بین الملل با بهره گیری از اپراتورهای سیار انجام داده است.
 
تامین یک ارتباط(تلفن) عمومی در 610 روستای زیر 20 خانوار فاقد هرگونه ارتباط مخابراتی، واگذاری اینترنت پرسرعت در 4100 نقطه روستایی کشور و ایجاد و توسعه سرویسهای نوین پستی نظیر پست ویژه پست تلفنی 193 خرید و فروش اینترنتی و بازار الکترونیک سرویس کارت پستال الکترونیکی، تمبر شخصی الکترونیکی، گروه پست مستقیم وب آگهی روستایی و پست لجستیک هم از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در یکسال اخیر بوده است.
 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکسال اخیر همچنین برای تمرکز گسترش و ارائه خدمات خرد بانکداری به اقصی نقاط کشور به خصوص مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی، بسترسازی حقوقی جهت ایجاد فضای رقابتی برای ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه و ایجاد زیرساخت های حقوقی جهت استفاده اشتراکی از منابع و امکانات بمنظور کاهش هزینه های تمام شده و تسریع در ارائه خدمات شبکه تلفن همراه از قبیل رومینگ ملی تلاش زیادی انجام داده است.
 
ثبت بیش از 7000 ایستگاه رادیویی در بانک اطلاعاتی ITU و ارائه حدود 39 سند به مجامع منطقه ای و بین المللی ITU و APT ،
 
اعتباردهی به 5 آزمایشگاه داخلی به منظور ایجاد ظرفیت در داخل کشور و یک آزمایشگاه خارجی برای تسهیل و تسریع در تایید نمونه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی و تضمین سلامت بهره برداری از این تجهیزات بمنظور حفاظت از حقوق شهروندان و راه اندازی و بهره برداری از سامانه 195 الکترونیکی به منظور دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی نیز بخشی دیگر از دستاوردهای این وزارتخانه در دوره مورد بررسی بوده است.
 
از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه در یکسال گذشته توسعه سامانه های پایش جهت یاب طیف فرکانس به تعداد 10
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.