اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 28, 2014
23:39 پنجشنبه، 6ام شهریورماه 1393
کد خبر: 63981

وزیر ارتباطات: تکنولوژی مدرن موبایل دیگر گروگان نیست

دنیای اقتصاد: سه‌شنبه هفته جاری در مراسمی پروانه و مجوز خدمات نسل سوم و بالاتر موبایل به اپراتورهای اول و دوم اعطا شد. در این مراسم که در وزارت ارتباطات باحضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان وزارت ارتباطات، مدیران اپراتورهای تلفن همراه کشور برگزار شد پروانه رسمی ارائه خدمات نسل سوم به ایرانسل داده شد و همراه اول نیز مجوز ارائه پایلوت خدمات نسل سوم موبایل را دریافت کرد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم طی سخنانی گفت: در یک سال گذشته تصمیم گرفته بودیم این تکنولوژی را آزاد کنیم، چراکه تاکنون تکنولوژی را گروگان گرفته بودیم و در هر مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری بود که امکانات و سرمایه کشور از بین می‌رفت.
محمود واعظی افزود: با برداشتن محدودیت تکنولوژی از پروانه اپراتورهای تلفن همراه کشور، بیشتر روی خدمات سرمایه‌گذاری می‌شود و الان کمتر دنبال این هستیم که یک تکنولوژی وارد کشور شود یا تکنولوژی دیگری وارد نشود.
او ادامه داد: از حالا اپراتورها آزادی عمل دارند تا براساس تکنولوژی روز دنیا به مردم سرویس‌های خوبی ارائه بدهند و مهم این است که تکنولوژی از اسارت مجوز گرفتن‌ها آزاد شود و سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شده است. وزیر ارتباطات گفت: اپراتورها به ملاحظات فرهنگی توجه کرده‌اند و تکالیفی برای خودشان قائل هستند و در این میان مسائل فرهنگ، اخلاق، دین، جامعه و انقلاب برای ما بسیار مهم است و باید خدماتی را که به مردم ارائه می‌دهیم شیرین تحویل بدهیم و برای خانواده‌ها، مراجع و بزرگان دغدغه ایجاد نکنیم و اطمینان و اعتماد آنان را پاس بداریم.
وی به ارائه آماری از اجرای دوره راه‌اندازی آزمایشی ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه از سوی ایرانسل در سه هفته گذشته پرداخت و گفت: در این مدت حجم دیتای جابه‌جا شده نسبت به قبل 2 برابر شده است در حالی که ظرفیت ترافیک بین‌الملل تغییر چندانی نکرده و به این معنی است که بستری که فراهم شده در خدمت محتوای داخل و اپلیکیشن‌های داخلی است و این آمار آن نگرانی را که برخی داشتند از بین می‌برد.
 
 
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این مراسم گفت: براساس نشست اخیر ITU درخصوص جایگاه پهن‌باند عنوان شد که 10 درصد افزایش در نفوذ خدمات پهن باند به رشد 1/1 تا 4/1 درصدی تولیدناخالص داخلی  منجر می‌شود و 30 درصد افزایش در پهن‌باند تقریبا 20 میلیارد دلار ارزش اقتصادی به دنبال دارد و در اشتغال نیز به ازای هر 100 اتصال پهن باند حداقل هشت شغل مستقیم ایجاد می‌شود.
علی‌اصغر عمیدیان افزود: استفاده از خدمات پهن‌باند در مقایسه با اتصالات دایل‌آپ بهره‌وری را 11 درصد افزایش می‌دهد و ارتباط بین افزایش نفوذ پهن‌باند و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش کارآفرینی را به وضوح نشان می‌دهد. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در سه سال گذشته استفاده از موبایل پهن‌باند سه یا چهار برابر پهنای باند ثابت توسعه یافته است و موبایل به‌تدریج ابزار اصلی دسترسی خواهد شد.
رگولاتور گفت: آمار ITU نشان می‌دهد در سال 2013 تعداد مشترکان موبایل پهن‌باند در دنیا 2 میلیارد و 96 میلیون نفر بوده است که 895 میلیون آنها فقط در آسیا و اقیانوسیه از این خدمات استفاده می‌‌کردند و در همین زمان تعداد مشترکان نسل سوم یک میلیارد و 750 میلیون نفر و نسل چهارم بالغ بر 126 میلیون نفر بوده است. وی افزود: سرمایه‌گذاری روی توسعه خدمات نسل جدید در هفت سال اخیر به طور نمایی افزایش یافته است و از دسامبر 2009 تا ژانویه 2014، 264 شبکه LTE در 101 کشور جهان به بهره‌برداری رسید و به صورت تجاری از آنها استفاده شده و تا 2017 بالغ بر 500شبکه LTE در 128 کشور دنیا تاسیس و راه‌اندازی می‌شوند.
 
 
مدیرعامل ایرانسل در این مراسم طی سخنانی پیش‌بینی کرد‌ که در سال 93 درآمد دولت از محل پروژه ملی ایرانسل به 3500 میلیارد تومان برسد.
 
علیرضا قلمبر دزفولی گفت: ایرانسل توانست سطح مطالبات و توقعات مشترکان و مردم را از اپراتورها بالاتر ببرد و امیدواریم با ارائه نسل سوم و چهارم باز هم بتوانیم میزان سطح توقعات را افزایش دهیم تا خودمان را مجبور به ارائه سرویس‌های با کیفیت بالاتر کنیم.
مدیرعامل ایرانسل، منافع کلی این پروژه را تحقق زیرساخت لازم برای اجرای دولت الکترونیکی، امکان اتصال سطح همگانی فارغ از جغرافیای کشور به شبکه ملی اطلات به‌عنوان Core و اجرا و تامین سهل و راحت شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: ایجاد بستر مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی، ارائه محتوای فاخر، امکان ایجاد بستر ارتقای سلامت شهروندان با ارائه خدمات سلامت همراه، توسعه هماهنگ صنعت و گسترش علم در سراسر نقاط کشور و ایجاد بستر برای رشد کسب و کارهای جزء، خرد و کلان از جمله دستاوردهای ملی این پروژه است. وی، برقراری عدالت در دسترسی به منابع آموزشی، تمرکززدایی در ارائه خدمات دولتی در راستای تحقق دولت الکترونیکی، توسعه کسب‌و‌کارهای محلی و تسهیل دسترسی به بازارهای ملی و بین‌المللی، توسعه صنعت گردشگری، ارائه بستر مخابراتی پیشرفته و پایدار و ایفای نقش موثر در ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تحول در مدل عملیاتی سازمان‌های دولتی و افزایش برابری را از دیگر دستاوردهای پروژه ارتقای پروانه ایرانسل ذکر کرد.
دزفولی با اشاره به اینکه با ارائه این سرویس‌ها سازمان‌ها ناچار می‌شوند سیستم اداری خود را متحول کنند، گفت: امکان انتقال اطلاعات با سرعت‌های بالاتر، تبدیل گوشی به دفتر کار، تبدیل گوشی تلفن همراه به باجه بانکی، امکان پخش برنامه تلویزیونی با کیفیت فوق‌العاده، امکان توسعه آموزش مجازی در دورترین نقاط کشور بر بستر اینترنت پهن باند، کاهش سفرهای درون شهری، امکان ارائه محتوای صوتی و تصویری با کیفیت بالا و دسترسی به انواع محتوای چندرسانه‌ای براساس تقاضا نیز از دستاوردهای خدماتی آن به شمار می‌رود.
به گفته وی، گسترش داد و ستدهای الکترونیکی، ایجاد بسترهای مناسب برای بهبود بهره‌وری صنایع از طریق خدمات ماشین به ماشین (M2M)، گسترش خدمات رایانش ابری و خدمات سازمانی بر بستر تلفن همراه و امکان دسترسی به شبکه ملی اطلاعات از طریق گوشی تلفن همراه از دیگر دستاوردهای این اقدام هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.