اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 30, 2014
22:44 شنبه، 8ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64026

معاون اول رئیس‌جمهور: پیوستن ایرانسل و همراه‌اول به 3G و 4G گام مهمی برای اهداف ویژه دولت است

تسهیل دسترسی به اینترنت، افزایش پهنای باند و بهبود سرعت اینترنت جزو الزاماتی است که برای توسعه کشور، توسعه اداری و کاهش مشکلات شهرنشینی پیشنهاد می شود.
 
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دنیای جدید ارتباطات و اطلاعات، ‌فضای مجازی و اینترنت را نشانه‌های تحول در جهان کنونی می‌داند نه صرفاً عوامل تهدید، گفت: ما که توسعه ایران اسلامی و رفاه مردم کشورمان را هدف گذاری کرده ایم به هیچ عنوان نمی توانیم چشم بر روی گسترش ابزارهای ارتباطی ببندیم.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،دکتر اسحاق جهانگیری عصر شنبه در مراسم افتتاح همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با اشاره به ضابطه مند شدن موضوع فیلترینگ در دولت یازدهم اظهار داشت: در این دولت از مسدود کردن بی دلیل سایت ها جلوگیری شده اما هنوز از اقدامات انجام شده راضی نیستیم و چنانکه رییس جمهور محترم هم گفته اند، سرعت اینترنت، پهنای باند و ضوابط موجود را عقب‌تر از نیازها و درخواست جامعه می‌دانیم.
 
تا وقتی شبکه های اجتماعی زیان اخلاقی و فرهنگی نداشته باشد، نباید محدود شوند
معاون اول رییس جمهور افزود: در ابتدای کار دولت یازدهم فشار زیادی بود که بسیاری از شبکه های اجتماعی و امکانات شبکه های تلفن همراه مسدود و محدود شوند، اما دولت بر این اعتقاد است که تا آنجا که این شبکه ها عملاً موجب زیان اخلاقی و فرهنگی نشوند، نباید به محدودیت آنها دست زد.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه این رویکرد در ادامه کار دولت یازدهم نیز ادامه خواهد داشت، افزود: تلاش می کنیم قوانین و مقررات متناسب با واقعیت‌ها را به جای سلیقه ها بنشانیم و با تلاش برای کاهش آسیب ها و مخاطرات، جنبه های مثبت شبکه های اجتماعی را تقویت کرده و از دستاوردهای تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم.
معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما خود همواره دغدغه های دینی و اخلاقی داشته ایم و داریم و معتقد هستیم که این دغدغه‌ها و حساسیت‌ها تنها خواست ما نیست، متدینین و مسلمانان در همه‌جای جهان حساس‌اند و برای این حساسیت‌ها قواعد اخلاقی،‌ دینی و حقوقی تدوین کرده‌اند، این مبانی و حساسیت های واقعی ‌را در مسیر توسعه و تحول زیرساخت های ارتباطی و کاربرد آنها حتما لحاظ کرده و می‌کنیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: من متاسفم که در فضایی که ما باید بیشترین و بهترین بهره‌ها را از این فناوری برای تحول در اقتصاد ، کار آفرینی ، اصلاح بوروکراسی ، سالم سازی جریان آزاد اطلاعات ، تقویت شبکه‌های اجتماعی و نظایر آنها ببریم ، عده‌ای دامنه آن را محدود می‌بینند و گمان می‌کنند که می‌توانند با بستن و تنگ کردن فضای دسترسی شهروندان در را به روی دنیا جدید ببندند.
دکتر جهانگیری با اشاره به ضرورت‌های لازم برای دستیابی به توسعه پایدار تصریح کرد: تسهیل دسترسی به اینترنت، افزایش پهنای باند و بهبود سرعت اینترنت جزو الزاماتی است که برای توسعه کشور، توسعه اداری و کاهش مشکلات شهرنشینی پیشنهاد می شود.
وی افزود: در شرایطی که ما این همه از مشکلات شهری نظیر ترافیک رنج می‌بریم، آلودگی‌هوا مردم را آزار می دهد چرا از امکاناتی استفاده نکنیم تا نیاز به حضور فیزیکی و زائد در سطح شهر کاهش یابد؟ یکی از دلایل این امر حتما این است که ادارات و سازمان های ما هنوز از نظر الکترونیکی مجهز نشده اند و دلیل دیگر این است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور بالا نبوده و آنها هم که دسترسی دارند، اطمینانی ندارند که کارشان و یا درخواستشان از طریق اینترنت انجام شود.
 
باید شرایطی برای عدم حضور فیزیکی شهروندان در ادارات فراهم شود
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید شرایطی فراهم کنیم که شهروندان بدانند حضور فیزیکی در ادارات ضروری نیست و می توانند امور خود را اینترنتی دنبال کنند، اظهار داشت: حتی اگر نیاز به توضیح شفاهی هم وجود دارد ابزارهای ارتباطی تصویری خوبی وجود دارد که به شرط سرعت مناسب اینترنت، امکان ارتباط دوجانبه را فراهم می کند.
دکتر جهانگیری از مجموعه وزارت ارتباطات خواست شرایط را به گونه ای فراهم کنند که تا پایان کار عمر دولت یازدهم جهش خوبی در زمینه استفاده از اینترنت فراهم آمده باشد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید به سمتی پیش رویم که استفاده از اینترنت برایمان زندگی بهتری فراهم آورد، سختی های زندگی جدید را کاهش دهد و کسب و کار را رونق دهد و یاری کننده سازمانها، نهاد ها و مردم در حل مسائل روزمره باشد.
وی تصریح کرد: این امر شدنی است و تجربه جهانی نشان می دهد که با استفاده از قابلیت هایی که اینترنت در اختیار می گذارد، می توان بسیاری از موانع را از سر راه برداشت و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا داد. این هدفی است که دولت یازدهم دنبال می کند.
دکتر جهانگیری در ادامه با بیان اینکه ورود به عصر ارتباطات را متکی بر انقلابی است که در فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده، گفت: در برابر این پدیده فراگیر و پردامنه نه می‌توان و نه باید منفعل بود و درکنار نشست و نه می‌توان و نه باید در برابر آن متصلّب و غیر منعطف بود بلکه باید قدرت انتخاب داشت و به موقع از این فناوری برای ارتقای ظرفیت‌های مادی و معنوی توسعه بهره گرفت.
وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات مثل هر پدیده‌ جدیدی برای هر جامعه‌ای فرصت به وجود می‌آورد و البته تهدید، بسته به اینکه ما از کدام زاویه به این پدیده نگاه کنیم و از کدام در، با آن روبرو شویم، برای خود فرصت خلق می‌کنیم و یا تهدید.
 
نمی توان با بستن فضای دسترسی شهروندان، در را به روی دنیا جدید بست
معاون اول رییس جمهور گفت: من متاسفم که در فضایی که ما باید بیشترین و بهترین بهره‌ها را از این فناوری برای تحول در اقتصاد ، کار آفرینی ، اصلاح بوروکراسی ، سالم سازی جریان آزاد اطلاعات ، تقویت شبکه‌های اجتماعی و نظایر آنها ببریم ، عده‌ای دامنه آن را محدود می‌بینند و گمان می‌کنند که می‌توانند با بستن و تنگ کردن فضای دسترسی شهروندان در را به روی دنیا جدید ببندند.
دکتر جهانگیری ادامه داد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تنها هدف گذاری درست و برنامه ریزی صحیح در زمینه فناوری اطلاعات است که باعث می‌شود کشور در همه زمینه ها ارتقا پیدا کند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه علمی و توسعه سیاسی ارتباط وثیقی با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد، افزود: در دنیای کنونی برای اصلاح هر امری و کوتاه کردن هر مسیری از اصلاح نظام اداری و رفع نواقص بوروکراسی و گسترش خدمات تامین اجتماعی و یا حتی مبارزه هوشمندانه با فساد گرفته تا زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی، باید از قابلیت‌های فناوری‌های جدید از جمله اینترنت استفاده کرد.
دکتر جهانگیری از اینترنت به عنوان «پیشران توسعه کشور» یاد و خاطرنشان کرد: برای این که فناوری های نوین ارتباطی بتواند نقش موثر خود را در توسعه کشور ایفا کند نیازی به اندیشه و درکی علمی برنامه‌ ریزی جامع و عزمی جدی و همگانی است.
وی ادامه داد: این موضوع منحصر به فناوری، محدود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صرفاً بردوش دولت نیست بلکه باید نسبت به ابعاد مختلف آن، نسبت به مسئولیت‌های نظام ،‌نسبت به تعامل دولت با نهادهای مدنی و با بخش خصوصی بیش از پیش توجه و از پتانسیل نهفته در همه این بخش‌ها بیش از پیش استفاده شود.
 
ضرورت آگاهی از نقش‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه سازمان ها، وزارتخانه ها و ارگان های مختلف باید به نقش‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات در مواجهه با مسایل پیش‌روی جامعه واقف شوند، گفت: آنها باید تلاش کنند همپای وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت‌های فناوری جدید درایجاد ظرفیت‌های اجرایی بکوشند.
 
مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری در صدر اولویت های دولت است
دکتر جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری در صدر این اولویت‌های دولت است تصریح کرد: دولت مصمم به مبارزهِ مبنایی با فساد است که شفافیت، ‌اطلاع رسانی نظارت و اصلاح ساختارهای اداری و مالی از جمله ابزارهای آن است.
معاون اول رییس جمهور افزود: همانگونه فساد امروز چهره سیستمی به خود گرفته و با توسل به شیوه‌های نوین پنهان کاری و با فرار از قانون و استفاده از رانت‌ها و امتیازات ویژه انجام می‌گیرد، پیشگیری و مقابله با آن هم باید به صورت سیستمی، هوشمند و مدرن صورت گیرد.
وی با بیان اینکه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی و سامانه‌های اطلاعاتی که در بستر تحقق دولت الکترونیک به وجود می‌آیند کار مقابله با فساد سازمان یافته را تسهیل می‌کنند، اظهار داشت: توسعه دولت الکترونیک جدا از آنکه خدمت رسانی دولت به مردم را بهبود می‌بخشد و دسترسی به حقوق شهروندی را آسان می‌کند، سبب ایجاد شفافیت، امکان نظارت همگانی بر عملکردها و حذف زمینه‌های توزیع رانت و ارتشاء نیز می‌شود.
دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: تاکنون دولت تدبیر و امید در این زمینه موفق شده است با راه اندازی پرتال ارزی، فاز اول سامانه گمرکی و طرح جامع مالیاتی، میزان انحراف و سوء استفاده و ارتباطات خلاف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و توسعه کاربرد این فناوری در زمینه‌های جدید اداری و اجرایی هم، با اولویت پیش خواهد رفت.
وی اضافه کرد: دولت به ظرفیت‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌هایی که کشور با مسایل جدی‌تر روبروست، از جمله درکاهش بحران اشتغال و بحران‌های زیست محیطی و اقلیمی نیز با اولویت ورود پیدا خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از اینکه مساله مهمی مثل زبان فارسی در فضای مجازی مورد توجه این همایش قرار گرفته، گفت: زبان فارسی قابلیت‌های فراوانی دارد که باید توجه به گستره و تنوع کاربران اینترنت به جد موضوعیت پیداکند هم در حوزه فرهنگ و نرم افزارها و هم در حوزه فناوری و سخت‌افزارها.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه استفاده از اینترنت وفناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی مستلزم تحرک درهمه زمینه‌ها و ایجاد و تقویت زیرساختهای جدید است، تصریح کرد: در حال حاضر بحث راه اندازی نسل سه و چهار تلفن همراه در کشور مطرح است و پیوستن ایرانسل و همراه اول به ارائه دهندگان نسل سه و چهار گام مهمی است برای هدف های ویژه ای که دولت در نظر گرفته است و می تواند به ارتقای خدمات ارتباطی کمک کند.
 
دکتر جهانگیری ادامه داد: علاوه بر آن، این روزها به مدد فضای مجازی سطح دسترسی به اطلاعات ودانش، بسیار افزایش یافته و جامعه شبکه‌ای انحصار آموزش، مدرسه،‌دانشگاه، رادیو تلویزیون و رسانه‌های مکتوب را شکسته و باعث شده اخبار، اطلاعات و دانش آسان‌تر در اختیار افکار عمومی قرارگیرند.
وی توسعه بازارها، کاهش هزینه‌ها، بهبود زنجیره عرضه، حذف محدودیتهای زمانی و مکانی مبادله را از جمله پیامدهای آشکار گسترش ارتباطات الکترونیکی خواند و افزود: با رفع بسیاری از موانع بازارهای سنتی، مدلهای نوین کسب وکار با ویژگیها و قابلیتهای جدید بوجودآمده‌،که بی‌تردید با فراهم شدن بسترها وآگاهی فعالان اقتصادی، روند توسعه تجارت الکترونیکی شتاب خواهد گرفت.
معاون اول رییس جمهور افزود: تجارت الکترونیکی به دلیل اثرگذاری بر روند تبادل اطلاعات ضمن کاهش هزینه مبادله و هزینه‏های اجتماعی و اقتصادی از طریق تعدیل فواصل زمانی و مکانی، بصورت بالقوه باعث رشد اقتصادی و اشتغال کشورها شده و افزون بر این، به فعالان اقتصادی اجازه داده تا با بهره‏گیری از فرصتهای تجارت نوین، تعامل موثرتری با دیگران داشته باشند و این امرتاثیر بسیار زیادی در دو سطح اقتصادی خرد و کلان و فضای کسب و کار گذاشته که توسعه و بهبود بازار و رقابت‏پذیری را بدنبال داشته است.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه استفاده از اینترنت وفناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی مستلزم تحرک درهمه زمینه‌ها و ایجاد و تقویت زیرساختهای جدید است، تصریح کرد: در حال حاضر بحث راه اندازی نسل سه و چهار تلفن همراه در کشور مطرح است و پیوستن ایرانسل و همراه اول به ارائه دهندگان نسل سه و چهار گام مهمی است برای هدف های ویژه ای که دولت در نظر گرفته است و می تواند به ارتقای خدمات ارتباطی کمک کند.
 
 
لزوم توجه به حساسیت‌های فرهنگی و ارزشهای دینی و ملی برای کاربرد صحیح فناوری
وی با تاکید بر اینکه همه نهادها و دستگاه‌های دولتی، دینی و مردمی باید به حساسیت‌های فرهنگی و مبانی و ارزشهای دینی و ملی و اخلاقی برای کاربرد درست این فناوریها توجه کنند، خاطرنشان کرد: در این زمینه دولت هم به وظایف قانونی خود ملتزم است و قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات را که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1385 است را بعنوان حق قانونی شهروندان به اجرا در خواهد آورد، همانگونه که اطمینان می‌دهد، استفاده درست و به موقع از فرصت‌های جدید این فناوری نگرانی از تهدیدات اخلاقی و دینی و ارزشی آنهارا کم خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.