August 31, 2014
18:45 یکشنبه، 9ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64044

بوستان فناوری شکوه تمدن اسلامی ساخته می‌شود

"بوستان شکوه تمدن اسلامی" با هدف هویت بخشی به معماری ایرانی اسلامی و معرفی مشاهیر، نخبگان و فلاسفه اسلامی و آثار و دستاوردهایشان مزین به هنرهای قرون اسلامی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شهرداری تهران به صورت یک پارک – موزه علمی و فناوری ساخته می شود.
 
سید هادی سیادتی، قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر افزود: طرح بوستان "شکوه تمدن اسلامی" با هویت بخشی به مضامین قبل و بعد از اسلام به همت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و به سازمان شهرداری تهران ارایه شد.
 
سیادتی افزود: با توجه به کمبود منابع قبل از اسلام هم اکنون طرح فوق با اولویت مشاهیر، سوابق فرهنگی مردم کشور، صنایع دستی و دیگر عناصر مرتبط با بعد از اسلام در قالب ایرانی اسلامی تهیه شده است.
 
به گفته وی از آنجا که تا کنون 14 قرن بعد از اسلام را پشت سر گذاشته ایم محوطه بوستان شکوه تمدن اسلامی در قالب چهارده سالن طراحی شده که هر سالن متعلق به یک قرن است.
 
سیادتی ورود تکنولوژی و فناوری نوین هولوگرافیک به این پارک را از ویژگی های آن برشمرد و خاطرنشان کرد: در 14 سالن تعبیه شده، مشاهیر و نخبگان عرصه شعر، ادب، هنر، فلسفه ، آثار و دستاوردهایشان و اثرگذاری آن در علم دیروز و امروز شناسایی و با تکنولوژی یاد شده به نمایش گذاشته می شود.
 
وی به ساخت اماکن باستانی متعلق به هر قرن در سالن مختص آن اشاره کرد و افزود: ابعاد مکان های باستانی با توجه به مقیاس سالن سنجیده و ساخته می شود. محوطه سالن های تعبیه شده با توجه به هنر آن دوران اعم از مینیاتور و … طراحی و تزیین می شود تا معماری اسلامی ایرانی به خوبی به نمایش در آید.
 
قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری، به کارگیری معماری اسلامی با استفاده از المان های مدرن چون پخش تصاویر هولوگرافیک، به کارگیری تکنولوژی BMS مدیریت هوشمند ساختمان و فناوری های دیگر از جمله تولید برق از مسیرهای تردد بازدیدکنندگان را از جمله وجه تمایز این بوستان ایرانی اسلامی برشمرد.
 
وی افزودک با این کار علاوه بر معرفی شوه تمدن ایران در قرون و اعصار گذشته، دستاوردهای مدرن و به روز علمی دنیا نیز معرفی خواهد شد. همچنین با استفاده از المان هایی به کودکان و نوجوانان مفاهیمی مانند تفکیک و بازیافت زباله نیز معرفی و آموزش داده می شود.
 
سیادتی یادآور شد: هم اکنون این طرح به شهرداری تهران پیشنهاد شده است و در صورت پذیرفته شدن و امضای تفاهم نامه اجرای آن به عهده شهرداری تهران خواهد بود.
 
این بنا جزو بناهای سبز ایران (ساختمان سبز دوستدار محیط زیست) طراحی شده و مفهم جدید معماری ایرانی اسلامی را به نمایش می گذارد. از دیگر وجه تمایز این بنای ایرانی اسلامی به تهی بودن آن از المان های غربی می توان اشاره کرد. همچنین تعبیه فضایی برای معرفی صنایع دستی و غذاهای محلی کشور و ایجاد غرفه هایی برای فروش آن از جمله ویژگی های آن به شمار می رود. از دیگر المان های در نظر گرفته شده در این طرح قسمت بازی های قدیمی و سنتی ایرانی است که با فناوری روز و به صورت استاندارد شده، تعبیه شده و در معرض استفاده قرار خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.