باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

September 2, 2014
19:20 سه شنبه، 11ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64075

افزایش پهنای‌باند شبکه ملی اطلاعات را به حاشیه نبرد

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این‌که مساله پهنای باند اینترنت با میزان دسترسی به خدمات و نیازمندی‌های افراد متفاوت است، گفت: لازم است دسترسی افراد به شبکه ملی اینترنت افزایش پیدا کند و به فراخور آن خوراک اطلاعاتی از داخل کشور تامین شود.
 
رسول جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که پهنای باند وسیع و بالا مورد نیاز همه ایرانیان است، اظهار کرد: این اعتقاد من است و لازم است افراد بتوانند نیازمندی‌هایی که دارند را با سرعت خوب از طریق دسترسی به شبکه اطلاعات به دست آورند.
 
وی با بیان این‌که در صورتی که نیاز افراد به شبکه اطلاعاتی از خدمات داخل کشور تامین شود دیگر نیازی به افزایش پهنای باند اینترنت نیست، اظهار کرد: پهنای باند اینترنت چه 10 گیگابایت بر ثانیه و چه پنج برابر نسل سوم ارتباطی یعنی 10 مگابایت بر ثانیه باشد در صورتی که فردی بخواهد به دیتاسنتر صدا و سیما متصل شود و به صورت آنلاین برنامه‌ها را نگاه کند، نیازی به پهنای باند اینترنت بالا نیست بلکه لازم است سرعت دسترسی‌اش به شبکه اطلاعات ملی بالا باشد.
 
این عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان این‌که تفاوت ظریفی بین افزایش پهنای باند اینترنت و افزایش پهنای باند دسترسی به شبکه‌های اطلاعاتی است، تصریح کرد: من طرفدار افزایش پهنای باند نوع دوم هستم زیرا افزایش پهنای باند اینترنت نیز در آن مستتر است.
 
جلیلی خاطرنشان کرد: در صورتی که دسترسی به شبکه اطلاعاتی ملی را افزایش بدهیم لازم است به فراخوان آن خوراک اطلاعاتی در داخل کشور تامین شود و در صورتی که مخاطب نیازی داشت که در داخل وجود ندارد و یا لازم بود از خارج از کشور آن را قرض بگیریم، برنامه ریزی می‌شود و محتوای مورد نظر با پهنای باند خیلی خوب به مخاطب از خارج از کشور ارائه خواهد شد.
 
وی درباره این‌که مخاطبان می‌توانند درباره انتخاب محتوای خارج از کشور و یا محتوای داخلی حق انتخاب داشته باشند، گفت: لازم نیست مردم در این زمینه انتخاب کنند بلکه آن‌ها یک درگاه دارند و پهنای باند آن درگاه نیز بالا است.
 
این عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: لازم است در این زمینه یک مدل، چارچوب و مقررات دیکته شود که براساس آن نیاز مخاطب ایرانی را از خدمات و محتوا و سرویس‌هایی که داخل کشور است قابل تامین کند.
 
جلیلی با بیان این‌که در صورتی که محتوایی در کشور موجود نباشد می‌توان آن را از شبکه اینترنت دریافت کرد، اظهار کرد: ارتباط بین شبکه ملی اطلاعات و اینترنت باعث می‌شود که از این دروازه خدمات اطلاعاتی خارج از کشور را دریافت کنیم و این جاست که با این توضیح مواجه می‌شویم که پهنای باند مورد نیاز برای خدمات الزاما پهنای باند اینترنت نیست.
 
وی درباره میزان کفایت محتوای داخلی برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان تصریح کرد: اگر امروز خدمات مورد نیاز روزانه یک شهروند نرمال را در نظر بگیریم، بسیاری از نیازهای وی مانند دسترسی به شبکه بانکی الزاما نباید از طریق اتصال به اینترنت به دست بیاید بلکه می توان به شبکه بانکی از طریق شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرد.
 
این عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: با این حال تاکید من بر این است که با ورود به مبحث افزایش پهنای باند به اینترنت بحث ایجاد شبکه ملی در حاشیه قرار نگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.