اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

September 5, 2014
9:12 جمعه، 14ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64099

آینده دنیای کامپیوتر در گرو رایانش ابری

جهان کامپیوتر به سرعت در حال حرکت و تغییر مسیر به‌سمت یک تکنولوژی جدید است که با توجه به مزایایی که برای کاربران و برای خدمات‌دهندگان اینترنت و کامپیوتر دارد، به سرعت در حال‌ گسترش است تا جایی که از هم‌اکنون حتی سیستم‌‌عامل‌هایی بر مبنای این تکنولوژی به بازار آمده و به‌شدت در حال رشد هستند.
 
به گزارش تلکام نیوز، تکنولوژی Cloud یا پردازش و رایانش ابری، ‌این روز‌ها در حوزه تکنولوژی و ارتباطات کاربرد وسیعی یافته است. شرکت‌های بزرگی پیرامون خدمات کلود شکل گرفته‌اند و شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و گوگل در حال حرکت به سمت بهره‌برداری از این تکنولوژی هستند. 
با این اوصاف بهتر است با کاربرد و ماهیت رایانش ابری و تاثیر آن بر آینده دنیای تکنولوژی بیشتر آشنا شویم.
 
 
 تولد تکنولوژی Cloud
در حالی که اصطلاح Cloud Computing یا رایانش ابری، اصطلاحی قرن بیست‌ویکمی شناخته می‌شود، خود واژه Cloud ریشه‌ای به قدمت دهه ۵۰ میلادی دارد؛ زمانی که همه پردازش‌ها در اتاق‌های سرورـ که پر از کامپیوتر‌های غول‌ پیکر بودندـ صورت می‌گرفت و همه کاربران از طریق ترمینال‌هایی به این کامپیوتر‌‌ها و پردازش‌ها دسترسی داشتند. 
درگیر کردن اینترنت در این مفهوم، منجر به آن شده است که در قرن بیست‌ویکم تکنولوژی کلاد دوباره با یک شکل جدید ‌متولد شود و خدمات مختلفی پیرامون آن شکل بگیرد. در واقع سیستم کلود عبارت است از: مجموعه‌ کامپیوتر‌هایی که به‌گونه‌ای با هم مرتبط شده‌اند که مانند یک اکوسیستم واحد عمل می‌کنند. هدف از این تکنولوژی، ایجاد قابلیت دسترسی همزمان و از راه دور همه کاربران به خدمات یکسان است. خروجی آن این است که همه کاربران بدون نگرانی از تنظیمات کامپیوتر‌ها و خود کلود به خدمات دسترسی دارند. 
شاید دقیقا مشخص نباشد که چرا این تکنولوژی Cloud یا کلود نام دارد. شاید به این دلیل که حجم بالای کاربرانی که ‌در یک نقطه از بعضی خدمات بهره می‌برند، به شکل ‌یک ابر دیده می‌شود. تصور کنید که حجم بالایی از داده‌ها در یک نقطه متمرکز شده و از آنجا انتقال داده می‌شوند. 
 
 
 انواع Cloud و کاربردهای آنها
به‌طور کلی تکنولوژی کلود در دو مورد دسته‌‌بندی می‌شود: آرایش‌ها یا Deployments و خدمات یا Services. در طبقه‌‌بندی Deployment چهار دسته قرار دارند که عبارت است از: Private Cloud: یک شبکه ابری خصوصی معمولا متعلق به یک نهاد یا شرکت خصوصی است. ممکن است مدیریت این فضای کلود بر عهده خود شرکت خصوصی یا یک شرکت و نهاد دیگر باشد. 
Public Cloud: ‌بر خلاف نوع قبلی، این نوع خدمات ابری در اختیار عموم است، البته تفاوت‌ بسیاری به لحاظ ساختار فنی در بین این دو نوع وجود دارد؛ نمونه شناخته شده از این نوع خدمات کلود سرویس Dropbox است. 
Hybrid Cloud: هنگامـــی کــه یک خدمت‌دهنده کلود هر دو گونه Private و Public را ارائه کند، آن را با نام Hybrid Cloud شناسایی می‌کنند. این امر هنگامی رخ می‌دهد‌ که یا دو شرکت خصوصی و عمومی کلود با هم یکپارچه شوند یا یک شرکت خصوصی خدمات عمومی را هم ارائه کند. 
Community Cloud: هنگامی که یک Private Cloud در میان چند نهاد یا شرکت مشترک شود، به یک Community Could تبدیل می‌شود. در واقع یک Community Cloud چیزی بین نوع خصوصی و عمومی است.
تکنولوژی کلود از نظر طبقه‌بندی خدمات هم سه نوع است:
Infrastructure-as-a-Servise یا IaaS: وب سرویس آمازو نیک مورد بارز از این گونه است. زمانی که یک شرکت‌، زیر‌بناهای پردازش ابری برای کاربران فراهم ‌می‌کند، در این دسته می‌گنجد.
Platform-as-a-Service یا PaaS: زمانی که یک شرکت اقدام به فراهم آوردن بستری می‌کند که در آن کاربران می‌توانند‌ نرم‌افزارها و خدمات را توسعه دهند، در این حوزه فعالیت می‌کند؛ ‌نمونه‌ای بارز از این دسته Force.com است.
Software-as-a-Service یا SaaS: نمونه آخر مربوط به خدماتی است که در آن شرکت خدمات‌دهنده دسترسی کاربران به نرم‌افزارها و Appهایی را که در فضای Cloud هستند، فراهم می‌کند؛ نمونه‌های بارز آن Gmail و Netflix است.
 
 
 آینده کامپیوتر و کلاد
وقتی تصور کنید ‌با تکنولوژی کلود چه مزایایی در اختیار کاربران و خدمات دهندگان است، متوجه این نکته می‌شوید که به‌تدریج دنیای ما به این تکنولوژی وابسته می‌شود. از ذخیره شدن داده‌ها روی فضای کلود گرفته تا خدماتی که Anazone و Youtube می‌دهند و سیستم‌‌عامل‌هایی مانند Chrome OS و ویندوز 1/8 که ‌اولی به شکل کامل تحت وب بوده و دومی هم به مرور تحت کلاد می‌‌شود.
همه اینها حاکی از آن است که از هم‌اکنون دنیای تکنولوژی به سمت ابری شدن ‌پیش می‌رود و با گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت و ارزان در سراسر دنیا، این احتمال قوت بیشتری می‌گیرد. کافی است در نظر بگیریم که خط انتقال داده‌های ترانس آتلانتیک در حال راه‌اندازی است و شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و مایکروسافت و فیس‌‌بوک سهامداران اصلی آن هستند. 
این پروژه قابلیت انتقال یک ترابیت داده در ثانیه را دارا است؛ یعنی معادل ۶۰ ویدئوی FullHD در ثانیه روی یوتیوب؛ برای نمونه، تصور کنید ‌با دسترسی به ‌چنین سرعتی، آیا دیگر نیازی به استفاده از Hard یا حافظه سخت در آینده خواهد بود؟!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.