باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

September 7, 2014
17:12 یکشنبه، 16ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64147

استفتاء از 4 مرجع تقلید درباره اینترنت پرسرعت

چهار تن از فقها در پاسخ به استفتایی درباره ی ممانعت از افزایش سرعت اینترنت که احتمال آن در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است، نظر دادند.



خبرنگار انصاف نیوز در قم به صورت شخصی از تعدادی از فقها سوالی شرعی را به این شرح پرسیده است:



با عرض سلام. با توجه به این که بسیاری از محققین و پژوهشگران برای تحقیقات علمی از اینترنت استفاده می کنند و سرعت پایین اینترنت باعث اتلاف وقت و زمان افراد را دارد در صورتی که وزارت ارتباطات امکان افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از اتلاف وقت این افراد را داشته باشد آیا از بیم استفاده ی نامطلوب و ناصواب بعض افراد، ایجاد محدودیت در سرعت اینترنت از نظر حضرتعالی مجزی است و آیا محدود کردن استفاده از اینترنت از روی عمد موجب ضمان نمی باشد؟



چهار پاسخی که تاکنون دریافت شده، در پی می آید. دو پاسخ انتهایی در روزهای گذشته توسط دفاتر ایشان منتشر شده است.



پاسخ آیت الله یثربی:

بسمه تعالی

سلام علیکم و رحمت الله

مقوله ی اینترنت مثل بسیاری از تکنولوژی های جدید است که استفاده ی صحیح و مشروع از آن جایز است و ایجاد محدودیت برای استفاده ی مشروع، جایز نیست.



پاسخ دفتر آیت الله سید موسی شبیری زنجانی:

مساله ی مذکور و تصمیم گیری درباره آن نیازمند بررسی و ملاحظه همه جوانب و مصالح و پیامدهای آن است و قضاوت درباره آن نباید عجولانه باشد. در فرض سوال، ضمان ثابت نمی شود.



پاسخ آیت الله صانعی:

– استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغیب به علم و دانش می باشد و ایجاد محدودیت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی تواند مجوز چنین دخالت هایی گردد و چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آنکه فقیهی مثل محقق در شرایع فتوا به کراهت بیع انگور به کسی داده است که فروشنده می داند خریدار از آن انگور شراب می سازد. آری اگر غرض در بیع و شراء استفاده حرام باشد و یا مبیع مثل اصنام باشد که یادآور کفر و شرک است، بحث دیگری می طلبد.



پاسخ آیت الله بیات زنجانی:

باسلام و تحیّت؛

سوء استفاده یک فرد یا چند نفر، مجوز دخل و تصرف و ایجاد محدودیت دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت ارتباطات در نوع ارائه خدمات و تنظیم ارتباطات نمی شود، چراکه دستگاه های سیاست گذار همان گونه که باید در ارائه خدمات تسهیلات لازم را ارائه نمایند، اطّلاع رسانی به روز و اعتلاء سطح آگاهی های عمومی در بین عامۀ مردم نیز جزو وظایف این نهادها بوده و باید آنها را به عنوان یک اولویت پیگیری کنند. لازم به توضیح است که تکنولوژی، اینترنت و امکانات اطلاع رسانی جدید، می تواند فرصتی برای حق جویان برای مطالعه، تحقیق، بررسی آراء و نظرات جدید باشد و باید از آن برای نشر و ترویج افکار صحیح استفاده کرد. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.