امنیت

امینت

تلفن همراه

September 8, 2014
15:06 دوشنبه، 17ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64164

دسترسی‏های وایبر به اطلاعات موبایل کاربران

دنیای‌اقتصاد: ساده، آسان و مهم‌تر از همه رایگان بودن برنامه‏هایی چون وایبر، استفاده از آنها را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده تا جایی که معاون اتاق بازرگانی نیز دو روز قبل گفته بود وایبر تاثیر قابل توجهی در وضعیت اطلاع‌رسانی تشکل‏ها داشته است. 
با این حال وایبر مانند هر سرویس اینترنتی دیگری لزوما برای استفاده‏های محرمانه امن نیست. به همین دلیل کارشناسان از کاربران می‏خواهند در استفاده از وایبر و دیگر سرویس‏های اینترنتی نهایت دقت را به‌کار ببندند. 
به گزارش پاندا سکیوریتی تیم سازنده این شبکه اجتماعی موبایل اخیرا اعلام کرده که تعداد حساب‌های کاربری فعال در وایبر به بیش از ۶۰۸ میلیون مورد رسیده است!
اما امنیت این شبکه اجتماعی محبوب، تا چه میزان می‌تواند آسیب‌پذیر باشد؟
ماهیت ابزارهای ارتباطی موبایل، همگانی (Public) بودن آنها است. قطعا بیشتر کاربرانی که از وایبر، واتس‌آپ، لاین، وی‌چت و دیگر برنامه‌ها استفاده می‌کنند این موضوع را می‏دانند که تمامی اطلاعاتی که آنها از طریق اینترنت و این شبکه‌ها رد و بدل می‏کنند در جای دیگری ذخیره می‏شود.
آنچه کارشناسان امنیتی را نگران می‌کند، همان قوانین و توافق‌نامه‌های اولیه استفاده از این برنامه‌ها است که در هنگام نصب، توسط خود کاربران تایید می‌شود! مثلا برای استفاده از «وایبر» چاره‌ای ندارید جز اینکه موارد زیر را تایید کنید:
در استفاده از وایبر مانند بسیاری از سرویس‏های اینترنتی باید مراقب اطلاعات شخصی و محرمانه بود
 
– دسترسی و حتی امکان تغییر اطلاعات شخصی شما توسط «وایبر»؛ این اطلاعات شامل فهرست تماس‌های خصوصی، تاریخچه مکالمات ورودی یا خروجی، فهرست تماس تمامی افراد، اطلاع از روند فعالیت‌های اجتماعی شما و برخی موارد دیگر است.
– دسترسی «وایبر» به خدماتی که می‌توانند برای شما هزینه‌بر باشند؛ شامل برقراری تماس، ارسال پیامک، خدمات اینترنت همراه، ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای- دسترسی این نرم‌افزار به اطلاعات جغرافیایی و مکانی شما از طریق اینترنت یا جی پی اس
– دسترسی و ایجاد تغییر در پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای ورودی و خروجی
– دسترسی کامل «وایبر» به ارتباط اینترنت موبایل و امکان استفاده از بلوتوث و سایر قابلیت‌های ارتباطی موبایل
– دسترسی کامل به حساب‌های کاربری شما، امکان ایجاد، حذف یا استفاده دلخواه از حساب‌های کاربری
– دسترسی و امکان ویرایش محتویات اطلاعاتی ذخیره شده در تلفن همراه شما
– دسترسی به وضعیت عملیاتی و اطلاعات شناسایی تلفن همراه شما
– کنترل بخش‌های سخت‌افزاری سیستم؛ شامل تنظیمات صدا و تصویر
– دسترسی نامحدود به ابزارهای مختلف تلفن‌های همراه شامل بلوتوث، اینترنت همراه، صفحه نمایش فعال یا غیرفعال موبایل، نمایش هشدارهای مبتنی بر سیستم‌عامل، تغییر وضعیت عملیاتی تلفن همراه، تغییر تنظیمات سیستمی تلفن همراه، کنترل و حتی بستن برنامه‌های درحال اجرا، دسترسی به تنظیمات همگام‌سازی میان حساب‌های مختلف
– دسترسی ترافیک ورودی و خروجی از طریق اینترنت و شبکه، دریافت آزادانه اطلاعات از اینترنت و شبکه؛ دسترسی به سیستم مالی Google Play از طریق تلفن همراه شما
– دسترسی به تنظیمات تمامی سرویس‌های Google در تلفن‌های همراه، هر چند به گفته مدیر اجرایی «وایبر»، این دسترسی‌ها به‌دلیل اطلاع از مشکلات فنی و بهبود خدمات ارتباطی مشترکین انجام می‌گیرد!
باید دانست وایبر در زمینه دریافت این دسترسی‏ها تنها نیست و بسیاری از برنامه‏ها برای فعالیت روی دستگاه موبایل نیاز به این دسترسی‏ها دارند.
واقعیت تلخ دنیای اینترنت به گونه‏ای است که هرچه میزان محبوبیت و توزیع یک نرم‌افزار در شبکه گسترده جهانی بیشتر شود، خطر انتشار آلودگی‌های ویروسی و نفوذ غیرمجاز مجرمان اینترنتی و سوء استفاده از اطلاعات کاربران افزایش می‌یابد و این درست همان علتی است که می‌تواند «وایبر» را از یک ابزار ارتباطی کارآمد به یک سارق بی‌رحم اطلاعات تبدیل کند.
بنابراین به کاربران «وایبر» توصیه می‌شود که اگر تمام خطرات پیدا و پنهان این ابزار محبوب ارتباطی را به جان می‌خرند، دست کم از انتقال اطلاعات محرمانه و به‌خصوص تصاویر و فیلم‌های خصوصی پرهیز کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.