اینترنت و شبکه

رگولاتوری

September 8, 2014
18:17 دوشنبه، 17ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64198

دبیرشواریعالی فضای مجازی: از دیدارعضو شورا با آیت‌الله مکارم بی‌خبرم

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه 65 درصد اطلاعات کشور در خارج از مرزها میزبانی می‌شود، از تهیه سیاست‌های تشویقی برای بازگشت دیتاسنترها به داخل کشور خبر داد. وی همچنین نسبت به خبر دیدار یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی با آیت‌الله مکارم شیرازی که منجر به اظهار نگرانی ایشان نسبت به پیامدهای ارائه اینترنت پرسرعت روی گوشی‌های تلفن همراه شده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش مهر، محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در جمع خبرنگاران از تدوین سیاست‌های حمایتی توسعه نرم‌افزار در بخش صادرات محصولات دیجیتال و نرم‌افزارها در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و با ابراز امیدواری نسبت به تصویب این سیاست‌ها در شورای عالی فضای مجازی که به زودی به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود، تاکید کرد: امیدوارم بخش خصوصی یک توسعه جهشی و قابل توجه را در این زمینه آغاز کند طوری که صادرات محصولات دیجیتال که در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار است، در سال آینده به رقم 2 میلیارد دلار برسد.
 
وی در خصوص کم‌فروشی‌هایی که در عرصه فناوری اطلاعات و از سوی اپراتورهای مختلف صورت می‌گیرد، گفت: من مطئمن هستم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مخابراتی در خصوص کیفیت خدمات، حساسیت دارند و به دنبال هدایت جدیتر محصولاتی هسنتند که استانداردهای لازم را دارند و انشاءالله این مشکل حل می‌شود و رابطه اپراتورها و مردم در راستای مقرراتی که وجود دارد، بهبود خواهد یافت.
 
انتظاری در مورد وضعیت تولید محتوای فارسی‌زبان در نمایشگاه امسال فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هم یادآور شد: پتانسیل خیلی خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد ولی سهم محتوای فارسی زبان در کل فضای مجازی 8 دهم درصد است در مقابل زبان انگلیسی که حدود 56 درصد است. بنابرای ما باید کار سنگینی در این زمینه انجام بدهیم و من این را در توان نیروهای خلاق داخلی می‌بینم.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به اهمیت بحث پیوست فرهنگی در این حوزه، گفت: آئین‌نامه‌ای که در این خصوص در کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصویب شده است، در دستور جلسه شورای عالی فضای مجازی است و بعد از تصویب این موضوع و ابلاغ آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجوزهای لازم در خصوص تقاضاهای وارده صادر خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که هدف اصلی از صدور مجوز به اپراتورها برای برقراری اینترنت پرسرعت روی سیم‌کارت‌های تلفن همراه، ایجاد شبکه‌های مجازی تلویزیونی بوده است؟ گفت: این موضوع را باید از کسانی که این موضوع را اعلام کرده‌اند، پرسید اما در هر حال باید این مجوزها داده شود و بعد از آن سرویس‌هایش ارائه شود.
 
انتظاری در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که سیاست شورای عالی فضای مجازی در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌آپ پیروی ابلاغیه‌ای مبنی بر فیلتر شدن آنها که البته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکذیب شد، چیست؟ اعلام آنچه را «نظام پالایش و فیلترینگ» خواند، به بعد موکول و تنها به ذکر این جمله بسنده کرد که: موارد متعددی در دستور کار شورای عالی فضای مجازی هست و طرح بحث فیلترنیگ هم به عقب نیفتاده و به زودی در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که بحث پیوست فرهنگی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده است، مباین طرحی است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجرا است؟ تاکید کرد: بحث پیوست فرهنگی خرداد سال 92 از سوی کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شده بود و هدف از آن این بود که سرویس‌های مجازی بدون لحاظ کردن بحث پیوست فرهنگی، ایجاد نشود. ما طرح پیوست فرهنگی را با لحاظ کردن همه ابعاد، تهیه کردیم البته از پیشنهادهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در تهیه این طرح استفاده کردیم.
 
وی در این طرح، وظایف دستگاه‌های فرهنگی و نیز اپراتورها به طور دقیق مشخص شده است، اضافه کرد: این طرح حدود 2 ماه پیش در مرکز ملی فضای مجازی تدوین و به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد و  امیدوارم شورای عالی فضای مجازی به زودی تشکیل جلسه دهد و آن را تصویب کند. این جلسه هر زمان که خود آقای رئیس جمهور تشخیص دهند، تشکیل خواهد شد و موضوعات متعددی در دستور کار است از جمله همین پیوست فرهنگی و یا سیاست‌های حمایتی در خصوص بازگشت دیتاسنترها به داخل کشور. حدود 65 درصد اطلاعات ما در خارج از کشور میزبانی می‌شود و در همین راستا سیاست‌ها را در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسانده‌ایم و برای تصیوب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارسال کرده‌ایم و اگر به تصویب برسد، سیاست‌های تشویقی برای بازگشت دیتاسنترها به داخل کشور اجرایی خواهد شد.
 
انتظاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که بحث کنترل استفاده از اینترنت توسط کاربران خردسال از سوی والدین آنها هم در دستور کار شما قرار دارد؟ افزود: در بحث توانمندسازی خانواده‌ها، در کارگروه اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، کارهای مفصل و خوبی انجام شده که انشاءالله در زمان مقرر اعلام خواهند شد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در خصوص حسیاست‌هایی که اخیراً نسبت به ارائه اینترنت پرسرعت روی گوشی‌های تلفن همراه از سوی برخی مراجع مطرح شده است، گفت: در رابطه با اینکه کسی از اعضای شورای عالی فضای مجازی خدمت آیت‌الله مکارم شیرازی رفته باشند، بنده بی‌خبرم اما ما بحث پیوست فرهنگی را در مجموعه کل نظام فضای مجازی کشور می‌بینیم که عبارت است از کاربران، دسترسی آنها، مقررات، باحث اقتصادی، علمی و امثالهم که مجموعه به هم پیوسته‌ای را تشکیل می‌دهند و اگر بخشی از این منظرومه بدون توجه به بحث‌های دیگر بخواهد توسعه پیدا کند، موجب ناهماهنگی در کل نظام فضای مجازی می‌شود. به عنوان مثال اگر شما بخواهید همه خدمات سرویس‌های باند 5 را ارائه بدهید، بدون اینکه ضرورت‌های فرهنگی قضیه آن دیده شده باشد یا مقررات آن تنظیم شده باشد، طبیعتاً موجب ناهماهنگی خواهد شد. این در همه جای دنیا هم هست؛ شما اگر یک سایت خارجی را هم بروید، از کاربرش می‌پرسد که شما این مسئله را قبول دارید یا ندارید؟ بنابراین این یک اصل در مجموعه کل فضای مجازی در کشور است و اصلاً بحثِ این نیست که خدمات نسل بالاتر ارائه نشود بلکه بحث این است که این خدمات نسل بالاتر با رعایت مسائل فرهنگی و مقررات مربوطه باش.
 
وی با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به بحث اقتصادی در این حوزه توجه دارد، اضافه کرد: اگر اپراتوری نقشی در این توسعه اقتصادی نتواند ایفا کند، ما نمی‌توانیم به آن هدف ملی که تعیین شده است، برسیم. شورای عالی فضای مجازی تنها نهاد تصمیم‌گیر، سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده در فضای مجازی کشور است و تمام تصمیماتش هم متکی به قانون است و مجوز شروع یک سرویس را هم این شورا صادر می‌کند.
 
انتظاری در خصوص سیاست شورای عالی فضای مجازی در خصوص آسیب‌هایی که ممکن است به خاطر استفاده از شبکه‌های اجتماعی به وجود بیاید، گفت: کارگروه فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی کار بسیار قوی را در این زمینه انجام داده و من فکر می‌کنم باید هم ابعاد مثبت و هم ابعاد منفی فعالیتِ شبکه‌های اجتماعی را دید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.