رگولاتوری

September 9, 2014
15:27 سه شنبه، 18ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64223

سمپوزیوم بین المللی مخابرات با پیام وزیر ارتباطات آغاز شد

هفتمین سمپوزیوم مخابرات با پیام دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سوی دکتر علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قرائت شد، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.
 
در این پیام آمده بود: ایران به عنوان یکی از ۲۰ اقتصاد برتر دنیا و کشوری با پیشینه تاریخی و فرهنگی تمدن‌ساز و اتکاء به نیروی جوان خلاق جایگاه مهمی در جهان حاضر دارد. بسیاری از آنچه به عنوان علوم جدید از آنها یاد می‌شود ریشه در تلاش و مشارکت ایرانیان از گذشته تا به حال داشته از خوارزمی تا ابوعلی سینا و سایر نام‌آوران ایرانی عرصه فناوری که در بسیاری از مجامع علمی و فناوری و نیز شرکتهای نوآور بین‌المللی جایگاه برجسته‌ای کسب کرده‌اند.
 
امروزه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های مختلف ICT و مرتبط با آن در مقاطع تحصیلی مختلف داریم. شاخصهای رشد علمی ایران نشان‌دهنده حرکت بالنده و برنامه‌ریزی شده‌ای برای تعالی و رشد جامعه ایرانی اسلامی است. براساس سند چشم‌انداز بیست ساله کشور که نیمی از آن در حال طی شدن است برآنیم در منطقه آسیای جنوب غربی در جایگاه ممتاز علم و فناوری و اقتصاد قرار گیریم که با تلاشها و اقدامات انجام گرفته به امید خدا این هدف محقق خواهد شد.
 
در این پیام با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین سال استقرار دولت تدبیر و امید ذکر شده بود: در یکسال گذشته برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه شبکه پهن باند و شبکه ملی اطلاعات، ورود نسلهای جدید ارتباطات همراه به صورت فراگیر، برنامه‌ریزی برای تحقق دولت الکترونیک که در همین ایام نقشه راه توسعه دولت الکترونیک توسط رئیس‌جمهور محترم اسلامی ایران جناب آقای دکتر روحانی ابلاغ شد. تدوین برنامه نهضت تولید محتوا، خدمات و نرم‌افزار، اجرای برنامه ایجاد دسترسی مناطق کمتر توسعه یافته کشور و روستاها به اینترنت که به امید خدا و بزودی دسترسی فراگیر از همه روستاها محقق خواهد شد همه از رئوس برنامه‌ها و اقدامات دولت یازدهم برای توسعه ICT کشور است. اما مهمتر از همه و آنچه برای این سمپوزیوم قابل توجه بیشتر است برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی است که در جهت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و نهادینه‌کردن تحقیق و توسعه و تولید داخل انجام گرفته است. ما برآنیم تا چرخه اقتصاد دانش بنیان خود را با نرم‌افزارها و تجهیزاتی به حرکت در آوریم که سهم دانش، تحقیق و توسعه ایرانی آن بیش از بخش وارداتی آن باشد. این یک هدف لازم و یک برنامه راه مشخص است.
 
بر همین اساس ما از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و شرکتهای صاحب نام و دارای فناوری خارجی که تمایل به مشارکت در این برنامه را دارند استقبال می‌کنیم و از همه دعوت می‌کنیم این فرصت بی‌نظیر و بازار جذاب و رو به رشد را از دست ندهند. سرمایه دانشی کشور شریک خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در عرصه توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات است و با توجه به کشش بازار ایران و برنامه‌های تقاضا محور توسعه فناوری بطور قطع شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای در این حوزه خواهیم بود. حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تا ۳ سال دیگر حداقل ۲,۵ برابر خواهد شد.
 
از آنجائیکه انقلاب اسلامی ایران بر ارزشهای اخلاقی و دینی جامعه ایرانی بنا نهاده شده است تلاش مضاعف ما در جهت صیانت اجتماعی از حریم خانواده و افراد در فضای مجازی است. هر برنامه توسعه‌ای که در این عرصه اجرا شود همراه با پاسخ روشن به دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی ما است. ما همسو با اندیشمندان عرصه جامعه اطلاعات جهانی برنامه و نقشه راه مشخص و روشنی در ارتقای امنیت فضای مجازی، حمایت از حریم خانواده، حفاظت از کودکان، رفع نابرابری جنسیتی، شکاف دسترسی و مقابله با سوء استفاده‌ها از فضای مجازی داریم و با همکاری همه نهادهای مسئول در حال اجرای آن هستیم.
 
در این پیام هدف از برپائی هفتمین سمپوزیوم مخابرات بعنوان یک رویداد عظیم ملی، ارتقاء، تسری دانشهای موجود و مهارتهای نوین در حوزه فناوری ارتباطات و کاربردهای مربوط به آن عنوان و آمده بود: بنا به رشد همه جانبه این فناوری و کلیه پیامدهای اعجاب‌انگیز آن در زندگی بشری در سطوح مختلف، جای هیچگونه منازعه نیست که کشف مفاهیم و دیدگاههای جدیدی که بتوانند ارزشهای بوجود آمده توسط این فناوری حیاتی را دو چندان سازند، از ارزش خاصی برخوردار می‌باشد. در این رابطه، فناوری اطلاعات و در کنار آن استفاده از فناوری فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی ماست که می‌باید به عنوان زمینه‌های مکمل جهت کمک به فناوری ارتباطات برای ثمربخشی به روند آتی آن مدنظر قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.